مدیرکل گمرک شهید باهنر:

گمرک دومین منبع درآمد بعد از نفت برای دولت است



صبح ساحل ، اقتصادی - مدیرکل گمرک شهید باهنرگفت : گمرک دومین منبع درآمد بعد از نفت برای دولت است.

مهدی رضایی  در گفت و گو با ایسنااظهار کرد:  گمرک به دنبال روان‌سازی و تسهیل در تجارت است و بیشترین تسهیلات مربوط به صادرکنندگان است  و گمرک به دنبال ایجاد شرایطی است که در واردات و صادرات سرعت و سلامت کار حفظ شود.

مشوق‌هایی برای واردکننده‌ها و صادرکننده‌های خوش‌نام و تولیدکننده‌هایی که خود تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز وارد می‌کنند به آن‌ها ارائه می‌دهیم ضمن اینکه گمرک ایران شیوه‌نامه‌ای جهت تسهیل این موارد اعلام کرده است.

مهدی رضایی افزود: علاوه بر طرح سلکتویتی برای کالاهای وارداتی در سه مسیر سبز، زرد و قرمز برای خروج کالاها از گمرک این امکان وجود دارد که کالاها بدون توقف خروج شوند که این کار  باعث کاهش هزینه تولید برای تولیدکننده می‌شود و درنهایت باقیمت کمتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی تصریح کرد: برخی کالاها که نیاز به گواهی استاندارد جهت تعیین ماهیت دارند اعلام کردیم که برای هر بار اظهار لازم نیست این مجوز اخذ کنند بلکه با یک‌بار دریافت این گواهی به مدت یک سال این مجوز برای ما موردقبول است ضمن اینکه همکاران ما در واحد امور بندری به دلیل اینکه وقفه‌ای در صادرات کالاها ایجاد نشود به‌صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی می‌کنند و صادرات تره‌بار و میوه‌جات و دام زنده در هر ساعت از شبانه‌روز در حال انجام است.

مدیرکل گمرک شهید باهنر عنوان کرد:  شرکت‌های تولیدی به‌جای اینکه حقوق ورودی را نقداً پرداخت کنند می‌توانند ضمانت‌نامه بانکی به گمرک تودیع کنند و اگر از فروردین‌ماه کالایشان برسد تا پانزدهم بهمن هرسال می‌توانند ضمانت‌نامه به گمرک ارائه کنند که این کار باعث می‌شود هزینه‌ها را پایین بیاورد.

رضایی خاطرنشان کرد: برای روز جهانی گمرک برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم تا کارکنان با اعضای خانواده در کنار هم باشند و برنامه‌هایی مثل سخنرانی و نمایش و ... برای اجرا داریم و نیاز به برنامه‌هایی برای معرفی اهداف و وظایف گمرک داریم تا در رسانه‌ها منعکس شود و شهروندان شناخت بهتری نسبت به این سازمان پیدا کنند، ضمن اینکه عده‌ای از همکاران در مرزها و در مناطق بدآب‌وهوا با کمترین امکانات بهداشتی آموزشی خدمت‌رسانی می‌کنند درحالی‌که کمترین شناختی از این افراد در جامعه وجود دارد.

وی بیان کرد: گمرک ابتدای به وجود آمدنش وظیفه اخذ مالیات غیرمستقیم بود ولی در حال حاضر وظایف و مسئولیت‌های وسیع‌تری دارد که عبارت‌اند از حمایت از مصرف‌کننده از طریق عدم اجازه ورود کالاهای نامرغوب و کالاهایی که باعث اغفال مصرف‌کنندگان می‌شود و همان‌گونه که شبکه‌های ماهواره‌ای با سعی بسیار می‌خواهند بر روح و روان ما تأثیر بگذارند کالاهایی که فاسد و نامرغوب هستند نیز بر روی جسم ما تأثیر می‌گذارند ، جلوگیری از بیوتروریسم، جلوگیری از قاچاق کالا و ارز، جلوگیری از خروج ارز و بحث پول‌شویی، جلوگیری از خروج آثار باستانی و تاریخی و ...

مدیرکل گمرک شهید باهنر ابراز کرد:  گمرک ایران بعد از نفت دومین منبع درامد برای دولت است با توجه به اینکه تمامی کالاها که به استثنا  آن کالاهایی که بر اساس ماده 12 ارزش‌افزوده معافیت دارند به‌صورت کلی 9 درصد ارزش‌افزوده باید پرداخت کنند ضمن توجه به تنوع تعرفه‌های گمرکی در کشور تلاش می‌کنیم از کم اظهاری در گمرک جلوگیری کنیم که این کار باعث می‌شود برای دولت درآمد بالاتری کسب کنیم. ازنقطه‌نظر درآمدی مستقیماً حقوق ورودی به خزانه واریز می‌شود که برای دولت بسیار حائز اهمیت است.

رضایی در پایان اضافه کرد: با توجه به اینکه تعداد 14 گمرک وابسته به اداره کل گمرک شهید باهنر هستند که شامل دو جزیره، دو منطقه ویژه اقتصادی، دو سالن مسافری و امانات پستی و از گمرک بندر خمیر تا گمرک بندر جاسک در اختیار این اداره کل است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها