سرنوشت خانه احمدی بندرعباس در انتظار خانه فکری بندرلنگه



 صبح ساحل ، هنری - شکایت مالک خانه فکری بندرلنگه در استان هرمزگان، از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان، این بنای تاریخی را در معرض سرنوشت خانه احمدی بندرعباس که ابتدا از فهرست آثار ملی خارج و سپس تخریب شد قرار داده است.

به گزارش ایرنا، مالک این بنای تاریخی که یکی از نهادها می باشد تقاضای دریافت وجه بابت طلب خود را به دادگاه برده و نماینده حقوقی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در نشست دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت نکرده و رای غیابی به نفع مالک صادر شده است.کارشناس بررسی ملک که از سوی دادگاه رسیدگی به پرونده نسبت به کارشناسی خانه فکری بندرلنگه اقدام کرده قیمت روز آن را در سال 1394 برابر با 16 میلیارد و 687 میلیون و 600 هزار ریال تعیین کرده است که اگر میراث فرهنگی خواهان حفظ این بنا در فهرست آثار ملی است باید آن را پرداخت کند و تاکنون مبلغی را پرداخت نکرده و اعتراضی نسبت به این کارشناسی نداشته است.

علاوه بر مبلغ یاد شده، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان باید مبلغی بابت هزینه کارشناسی و حق الوکاله نماینده حقوقی در حق خواهان پرداخت کند.در بخشی از شکوائیه خواهان آمده است: به دلیل ثبت ملک مذکور در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی هم اکنون در تعرض اداره خوانده شده (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه سال قبل تفاهم نامه ای با نهاد شاکی برای استفاده از این بنا منعقد شد ولی بخش حقوقی آن نهاد اقدام به شکایت کرده تا این بنا را از فهرست آثار ملی خارج کند.

محسن ضیایی درباره علت شرکت نکردن در نشست دادگاه رسیدگی به پرونده که منجر به صدور رای بر ضد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان شده نیز اظهار داشت: نامه دادگاه را ندیده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطر نشان کرد: بنا بوده بهای ملک به صورت اقساطی و تدریجی پرداخت شود ولی در این 2 سال تاکنون پولی بابت آن پرداخت نشده است.

وی اشاره کرد: طی صحبت هایی که اخیرا با مسئولان نهاد شاکی انجام شده است، براساس گفته های آنان مالک نسبت به دریافت مطالبه خود از طریق سازمان برنامه و بودجه اقدام خواهد کرد ولی این وعده به صورت شفاهی و غیر مکتوب است.

خانه فکری یا (عمارت فکری)، در شهرستان بندر لنگه واقع شده که توسط مرحوم عبدالواحد فکری، از تجار معروف بندرلنگه در دوران قاجاریه ساخته شده است.

بنای فکری در ورودی شهر بندرلنگه ،محله پاکَرَتی‌ها (pa karati) واقع شده و در بهمن سال 1375 با شمارهٔ ۱۸۳۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این بنا بیش از دو هزار و 600متر مربع مساحت دارد و دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی، پنج بادگیر، ۲۵ اتاق، ۱۰ سرویس بهداشتی و دو سرسرا است.

این عمارت که یکی از مهم‌ترین بناهای دوره قاجاریه در شهر بندرلنگه است از ویژگی‌های معماری چشمگیری برخوردار است و تزئینات برجسته آن مشتمل برمنبت کاری و گچ بری‌های زیبا است.

این تنها پرونده اختلافی بناهای تاریخی در هرمزگان نیست و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در خصوص قلعه مغویه و زمینی در نزدیکی موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس با دو نهاد دولتی و غیردولتی باید گفت و گو کرده و اختلاف ها را به پایان برساند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها