«سورو» تنها ساحل بکر و باقی مانده بندرعباس در انتظار توجه مسئولین



صبح ساحل ، اجتماعی - این روزها بیش از هر موضوع دیگری شاید ساحل و تلاش برای حفظ آن به دغدغه جدی شهروندان بندرعباسی تبدیل شده تا جایی که حتی برخی از آنان به بهسازی بلوار ساحلی شهر بندرعباس و تعریض خیابان نیز واکنش نشان داده و آن را به نوعی نابودی ساحل گذشته و کهن شهر بندرعباس قلمداد کردند.

اکنون شاید بکرترین منطقه ساحلی شهر بندرعباس ساحل سورو باشد. افت تاریخی سورو با ۸۷ هکتار مساحت دومین بافت تاریخی شهر بندرعباس به حساب می آید و این بافت تاریخی در سال ۱۳۸۸ به ثبت شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به ثبت رسیده است؛ نام سورو با گذشته هرمزگان پیوندی ناگسستنی دارد و این موضوع نشانگر قدمت دیرینه این محله است.این محله به دلیل نیز نزدیکی به تنگه هرمز و قرار گرفتن در مسیر تجاری ایران از دیرباز مورد توجه بازرگانان بوده است از این رو سورو چون جهان فرهنگی کوچکی ،مذاهب گوناگون و اقوام مختلف در خود سکنی داده است.

سورو تنها ساحل بکر و باقی مانده در بندرعباس است و بسیاری از هم استانی هایمان این مکان را برای گذران اوقات فراغت خود انتخاب می کنند زیرا  در همه طول نوار ساحلی شهر زندگی مردم از دریا جدا شده است و نمونه این موضوع را می توان در ساحل خواجه عطا مشاهده کرد اما چندصباحی است که حرف و حدیث های آمدن بلوار ساحلی به این منطقه سبب دغدغه جدی فعالان زیست محیطی شده است و حتی شهروندان این منطقه نیز از تحقق آن رضایت ندارند چرا که با عملی شدن این پروژه رفت آمد اتومبیل ها در حولی خانه های شان افزایش می یابد و صیادان برای بردن قایق های خود به دریا با مشکل مواجه خواهند شد.

اما در این نگارش نگاهی به حضور مسافران نوروزی در ایام تعطیلات و حضورشان در ساحل سورو انداخته ایم. ساحلی که در تمام جهان به عنوان تفرجگاه استفاده می شود اما در بندرعباس ظاهرأ به محلی برای عبور و مرور اتوموبیل ها و نمایش خودروها تبدیل شده بود تا جایی که شاید کمتر کسی را می توانستیم پیدا کنیم که به راحتی در ساحل سورو در ایام نوروز قدم بزند زیرا حجم پارک خودروها به اندازه ای بود که محلی برای قدم زدن شهروندان نمانده بود.

 امیدواریم مسئولین باید برای این موضوع بیش از پیش چاره ای بیندیشند زیرا ادامه این روند لاوه بر آلودگی زیست محیطی سبب از بین رفتن بکرترین ساحل شهر بندرعباس می شود و دیگر آیندگان ساحلی برای قدم زدن نخواهند داشت.در دو تصویر پائین عدم دسترسی خودروها به ساحل غدیر بندرعباس را مشاهده می کنید/ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها