در هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس عنوان شد:

نام خلیج‌فارس با ایران جاودان خواهد ماند



 صبح ساحل ، سیاسی - صدف محمودی//10 اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس است، خلیج فارسی که بخش عظیمی از هویت و تاریخ ایران را در خود دارد.

این روز نه تنها برای ساحل نشینان جنوب بلکه برای تمام مردم ایران حائز اهمیت است. از این رو چندین سال است که جشنواره ای با عنوان جشنواره بین المللی، فرهنگی و هنری خلیج فارس برگزار می شود. امسال نیز مانند سال های گذشته این جشنواره با برنامه های متعدد و متنوعی همراه بود. 

هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر سید علی صالحی در فرهنگسرای آوینی برگزار شد. 

دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیآت همراه ، در روز ملی خلیج فارس وارد استان هرمزگان شد و مورد استقبال استاندار و جمعی از مدیران  و مسئولان قرار گرفت.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم عنوان کرد:خلیج فارس صرفا یک دریا نیست بلکه نماد مقاومت و عزت ملی ایران است. خلیج فارس نامی به قدمت تاریخ ایران زمین دارد و از مورخان آشوری، بابلی و رومی تا مورخان عربی و اسلامی این دریا را خلیج فارس نامیده اند.

وی ادامه داد: خلیج فارس نقطه اتصال تمدن ها و فرهنگ ها بوده است و یک شاهراه ارتباطی بشریت در طول قرن های متوالی بوده و هست و بر این اساس است که خلیج فارس با وصل کردن ملت ها اهمیت پیدا می کند و آنان که از ارتباط صلح آمیز انسان ها در هراسند از این شاهراه ارتباطی می هراسند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خلیج فارس منبع ذخایر انرژی جهان است و ذخایر عمده انرژی در آن وجود دارد، افزود: خلیج فارس صرفا یک دریا نیست بلکه نماد مقاومت و عزت ملی ایرانیان است.

صالحی خلیج فارس را یک فرهنگ دانست و بیان داشت: بخش عظیمی از فرهنگ انسانی و ایمانی ما در این منطقه شکل گرفته است و ایران، جهان اسلام و بشریت وامدار فرهنگ زاینده این منطقه است.تنوع فرهنگی این منطقه زایش های گسترده تمدنی ایجاد کرده است و این تنوع فرهنگی با همزیستی آرام و همکاری سازنده اقوام همراه شده است.

صالحی با بیان اینکه خلیج فارس منطقه فرهنگ با آئین ها و آداب رسوم خاص است که می توان قرن ها از آن نوشت، خاطرنشان کرد: موسیقی این منطقه بر جان می زند و طعم و بوی دریا دارد، افسانه ها و اسطوره های خلیج فارس انسان را به آن سوی تاریخ می برد و لباس و پوشش و فضایی از زیست اجتماعی در خلیج فارس دیده می شود.

وی با بیان اینکه نامگذاری روز ملی خلیج فارس فرصتی مناسبی را برای گفتن از آن پدید آورده است، اظهار داشت: باید نگاهی تازه تر و گسترده تر و عمیق تر به خلیج فارس داشته باشیم و راه اندازی بنیاد ملی خلیج فارس و اختصاص ردیف مالی برای این روز ملی از جمله اقدامات در این عرصه بوده است. خلیج فارس مام ایران است و باید حفظ محیط زیست خلیج فارس را جدی تر بگیریم و نباید بر این مادر طبیعت ایرانی غبار بنشیند.

صالحی خلیج فارس را یک تابلوی مینیاتوری از ایران دانست و گفت: استان های همجوار با خلیج فارس هم باید همچون این تابلوی چند رنگ باشند و در این استان ها توسعه متوازن باید مورد توجه باشد و نگاه دولت تدبیر و امید این است که توسعه متوازن اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در این مناطق صورت گیرد.

وی با بیان اینکه حوزه کارآفرینی فرهنگی برای تولید کالای ایرانی بسیار قابل توجه است، تصریح کرد: در استان های مختلف این زمینه وجود دارد و لباس و پوشش منطقه ای فرصت اشتغالزایی و تولید کالای فرهنگی ایران است که باید به آن توجه کنیم و می توانیم در حوزه لباس و پوشاک و غذا فضاهای کارآفرینی فرهنگی را گسترش دهیم.

قلب تمامی ایرانیان برای خلیج فارس می تپد

استاندار هرمزگان ضمن گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و با قدردانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای برگزاری این جشنواره، عنوان کرد: با توجه به اهمیت خلیج فارس در طول تاریخ همواره شاهد فراز و نشیب های گوناگون و طمع بیگانگان به این منطقه بوده ایم که امروز آثار آن را می بینیم. قلب تمامی ایرانیان برای خلیج فارس می تپد و مردم هرمزگان با فرهنگ، آداب و رسوم خود پاسدار خلیج فارس به نمایندگی از ملت ایران هستند.

وی افزود: امروز در سایه اقتدار نیروهای مسلح کشور به خصوص نیروهای دریایی ارتش و سپاه و دریابانان و با همکاری مردم این منطقه شاهد پاسداری از آب های خلیج فارس هستیم و کشورهای همسایه نیز از این امنیت و پاسداری جمهوری اسلامی ایران در منطقه بهره مند هستند.

همتی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم روز و هفته خلیج فارس در سراسر کشور با برنامه های مختلف گرامی داشته شود، تصریح کرد: تلاش می کنیم در سال های بعد در تمامی سفارتخانه های ما توسط رایزنان فرهنگی این روز با برنامه های مختلف پاس داشته شود. ملت ما اجازه جعل نام خلیج فارس را نخواهد داد و ایران عزیز پاسدار خلیج همیشه فارس است.

اثبات اصالت خلیج فارس با فرهنگ و هنر ممکن است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس عنوان کرد: خلیج فارس نامی است که نمی توان به آسانی آن را مصادره کرد زیرا تاریخ بر حقانیت نام خلیج فارس گواه است. اثبات اصالت خلیج فارس با فرهنگ و هنر ممکن است و  تفکر و اندیشه تنها راه رسیدن به آنچه به عنوان واقعیت خلیج فارس نامیده می شود به سراسر دنیا است.

علیرضا درویش نژاد ادامه داد:  با تلاش های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ردیف بودجه اختصاصی به جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس تخصیص یافته است و همچنین با موافقت وزیر و استاندار هرمزگان مجوز استفاده از لباس سنتی بندری توسط زنان کارمند و فرهنگیان در ادارات و مدارس سراسر استان صادر شد و با دستور استاندار هرمزگان کتابخانه شهدای بندرعباس به عنوان محل دائمی دبیر خانه بنیاد ملی خلیج فارس تعیین شد. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در پایان نیز به قرائت پیام دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز ملی خلیج فارس پرداخت و از حضور تمامی بزرگان حاضر در جمع قدردانی کرد.

نام بردن از خلیج فارس 

در منابع دینی را بیانگر اصالت آن است

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس، نام بردن از خلیج فارس در منابع دینی را بیانگر اصالت این نام دانست.

 آیت الله غلامعلی نعیم آبادی عنوان کرد: همه می دانند که این دریای نیلگون نامش خلیج فارس است که در منابع دینی نیز با عنوان بحر الفارسی از آن نام برده شده است.استفاده از عناوین جعلی برای خلیج فارس سندی محکم بر دشمنی آمریکا با ایران است.وی افزود:  نام مبارک خلیج فارس با تحکم در تمامی تاریخ دنیا آورده شده و هیچ کس نمی تواند این تاریخ را تغییر دهد.

اجرای حماسی سالار عقیلی

در جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس

سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی کشورمان همزمان با روز ملی خلیج فارس، اجرایی حماسی در جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس در بندرعباس داشت. گروه موسیقی «راز و نیاز» با خوانندگی سالار عقیلی به اجرای چهار قطعه پرداخت. این قطعات موسیقی در باب وطن، ایران و آداب و فرهنگ سرزمین ایران بود که با استقبال حاضران در تالار شهید آوینی بندرعباس همراه بود.افتتاح نمایشگاه عکس از خزر تا خلیج فارس، افتتاح کتابخانه تخصصی خلیج فارس و پارو زنی قایقرانان هرمزگان از جزیره هرمز تا بندرعباس از دیگر برنامه های روز ملی خلیج فارس بود که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها