سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خبرداد:

مهر اصالت یونسکو بر صنایع‌دستی هرمزگان



صبح ساحل ، اجتماعی - سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه در سال 96 حدود دو میلیون و 280 هزار دلار صادرات صنایع‌دستی در هرمزگان داشته‌ایم، گفت: سه رشته صنایع‌دستی هرمزگان دارای مهر اصالت از یونسکو هستند.

اشکان مختاری در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: روز دهم ژوئن به‌عنوان روز جهانی صنایع‌دستی نام‌گذاری شده است، سازمان صنایع‌دستی نیز به‌عنوان متولی اصلی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در کشور از 20 خردادماه به مدت یک هفته را به‌عنوان هفته صنایع‌دستی اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: در این بازه زمانی در سرتاسر کشور برنامه‌هایی در خصوص صنایع‌دستی در حوزه‌های مختلف آموزش، تقدیر، نمایشگاه، صادرات و غیره صورت می‌گیرد، هرمزگان هم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تولیدات صنایع‌دستی در جنوب کشور و به‌عنوان پایلوت در رشته‌هایی مثل حصیربافی، گلابتون دوزی، خوس دوزی شناخته‌شده و ما نیز برنامه‌هایی را برای این هفته تدارک دیده‌ایم.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان در تشریح برنامه‌های این اداره کل در هفته صنایع‌دستی تصریح کرد: افتتاح مرکز خلاق صنایع‌دستی در رویدر، عرضه و معرفی صنایع‌دستی در قالب پکیج‌های فرهنگی و بروشورهایی از صنایع‌دستی استان در ادارات و جاهای دیگر، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در محل دائمی نمایشگاه صنایع‌دستی در خیابان طلوع، دیدار با مقامات ارشد استان با حضور فعالان حوزه صنایع‌دستی، آموزش صنایع‌دستی با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای و اداره کل امور بانوان استانداری هرمزگان در مراکز فنی و حرفه‌ای به مدت سه روز برای فعالان صنایع‌دستی و علاقه‌مندان، برگزاری هم‌زمان نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در سایر شهرستان‌های استان از برنامه‌های این اداره کل در هفته میراث فرهنگی است.

مختاری با بیان اینکه بالغ‌بر 67 هزار نفر صنعتگر دارای کارت در استان هرمزگان داریم، افزود: این افراد در سرتاسر استان هستند و تنوع محصولاتی که تولید می‌کنند بالای 12 نوع محصول است.

وی با اشاره به اینکه در سال 96 حدود دو میلیون و 280 هزار دلار صادرات صنایع‌دستی در هرمزگان داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال 97 این مبلغ افزایش یافته و به سه میلیون دلار برسد.سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه تاکنون 16 مرکز خلاق صنایع‌دستی در استان هرمزگان افتتاح شده که در این هفته به 17 عدد می‌رسد، عنوان کرد: امیدواریم این تعداد تا پایان سال 97 به 20 عدد برسد.

مختاری با اشاره به اینکه 30 کارگاه فعال صنایع‌دستی در استان هرمزگان مشغول به فعالیت هستند، بیان کرد: بالغ‌بر 250 تعاونی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در استان مشغول به کارند.

اشکان مختاری سرپرست میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  اضافه کرد: در بحث ثبت ملی در میراث ناملموس ثبت صنایع‌دستی را داریم که بارزترین آن ثبت دانش دریانوردی و لنج سازی سنتی در استان هرمزگان که ثبت جهانی شده است، حدود 6 کارگاه فعال نیز در این حوزه داریم، پوشش سنتی هرمزگان ثبت ملی شده است، خوس بافی جهله سازی برقع دوزی بالغ‌بر 8 ثبت ملی داریم و 4 پرونده جدیدی داریم که امیدواریم تا پایان سال 97 تعداد 12 مورد ثبت در فهرست ملی داشته باشیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها