سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان خطاب به اعضای شورای شهر بندرعباس:

بنده بایستی به استاندار و رییس سازمان پاسخگو باشم،نه شما



صبح ساحل ، اجتماعی - شصت وچهارمین جلسه رسمی شورای شهر با حضور سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان و معاونین شهردار بندرعباس با دستور کار تبادل و هم اندیشی در جهت ارتقای فعالیتهای فرهنگی و بوم گردی در شهر بندرعباس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر بندرعباس، اسلام باوقار رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه با تبریک ولادت امام رضا (ع) بیان کرد: بخشهایی از زمین ها یا محلات شهر بندرعباس هستند که می بایست با نظر میراث فرهنگی در آن ساخت و ساز صورت گیرد.

باوقار گفت: با توجه به اینکه بخشی از شهر را محلات و ساختمان هایی که در قسمت گردشگری وجود دارد، تشکیل می دهند یکی از مباحثی که شاید در سطح شهر بندرعباس نیاز بود در شورا به آن پرداخته شود معماری و نوع نگاه به ساخت وسازها است.

رئیس شورای شهر بندرعباس اظهار داشت: با برنامه ریزی و راهکارهای مناسب، مجموعه شهرداری و میراث فرهنگی در کنار یکدیگر می توانند بخشی از محلات قدیمی شهر را احیاء کنند و همچنین در بحث بوم گردی نیز به شهر کمک کنیم تا شاهد جهش بزرگی در صنعت گردشگری شهر باشیم.

برای گردشگری شهر بندرعباس چکار کرده‌اید؟

پرویز سالاری عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه گفت: مهمترین بخش در شهر میراث شهر است و متولی میراث و فرهنگ، میراث فرهنگی است، میراث فرهنگی فقط متولی فضای فیزیکی شهر نیست بلکه بایستی به مردم شهر، آداب و سنن نیز توجه نماید.

سالاری گفت: برنامه های نوروزی درکل کشور برگزار می شود و مهمانان نوروزی بواسطه جاذبه های گردشگری ساحل، در تعطیلات به این استان سفر می کنند کسب رتبه چهارم در جذب گردشگر در تعطیلات نوروز که جزء عملکرد محسوب نمی شود، بایستی مشخص شود که این اداره در رابطه با برنامه های نوروزی چه خلاقیتی داشته است.

عضو شورای شهر بندرعباس گفت: یکی از مهمترین کارهای ما این است که میراث های ما دست نخورده باشد، متأسفانه بواسطه عدم نظارت کافی میراث گرانبهای معبد هندوها در بازسازی آن از گچ استفاده شده است که جای تأسف است.

وی خطاب به سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری شهر بندرعباس گفت: برای گردشگری شهر بندرعباس چکار کرده اید؟ جای تأسف است در پشت دانشگاه هرمزگان زمینی به مساحت 600 هکتار برای ایجاد قطب گردشگری در نظر گرفته شده بود ولی به دلیل تعلل وکم کاری این اداره کل، زمین فوق به مزرعه ای جهت پرورش میگو اختصاص یافته است.

سالاری درادامه اظهار داشت: اگر در این منطقه قطب گردشگری احداث می شد با یک تله کابین به راحتی تردد گردشگران به جزیره هرمز انجام می شد و از شما بعنوان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و از استاندار هرمزگان به‌عنوان رئیس شورای گردشگری استان می‌خواهم پاسخگوی این موضوع باشند.

وی نیاز به راهنمای گردشگری در بندرعباس را امری مهم دانست و بیان کرد: این اداره کل بیمه راهنمایان گردشگران را پرداخت نکرده است و با گلایه های زیادی از این قشر روبرو هستیم.

سالاری گفت: مشاور ارشد سرپرست جوان این اداره کل از اقوام و دوستان وی بوده، درصورتی که شهر بندرعباس نام آوران عرصه فرهنگ و هنر بسیاری دارد که جای دارد از آنها استفاده شود و برای ارتقاء میراث فرهنگی و گردشگری استاد حاج علی رضایی، محمد قویدل و... را داریم که بایستی از این افراد در تشکل های مرتبط با توسعه گردشگری استفاده شود.وی گفت: انتظار می رود از نخبگان بومی درارتقای میراث فرهنگی و گردشگری شهر بندرعباس استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: در مطالعات گردشگری در سواحل مکران از کارشناسان تهران استفاده‌شده که سؤال اینجاست آیا ما توان و نیروهای بومی برای انجام این پژوهش نداشتیم که از استانی دیگر برای آن نیرو گرفته‌شده.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بندرعباس عنوان کرد: موضوعاتی تحت عنوان تعریف چندباره پروژه‌های مطالعاتی بدون تحقیق و پژوهش‌های جدید صورت گرفته و هیچ خروجی از آن در دست نیست.

برای مرمت و نگهداری معبد هندوها و موزه شهر

بندرعباس کوتاهی صورت گرفته است

در ادامه کیانوش جهانبخش رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر بندرعباس گفت: میراث فرهنگی متعلق به یک سازمان نیست بلکه متعلق به همه نسل هاست و همه دستگاهها تلکیف دارند کمک کنند تا این داشته های غنی تاریخی حفظ شود.

کیانوش جهانبخش با تاکید بر اینکه اعتبارات خوبی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارد که به خوبی اداره نمی‌شود، اظهار کرد: در خصوص بازسازی قلعه فین مطالعات کنونی کپی مطالعات سال‌های قبل بوده و هزینه‌های مازادی تحمیل کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: برای مرمت و نگهداری معبد هندوها و موزه شهر بندرعباس کوتاهی صورت گرفته و استانداردهای لازم برای نگه داری ان رعایت نشده است.

رئیس کمیسیون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر بندرعباس افزود: در حوزه گردشگری باید بتوانیم جذب سرمایه گذر داشته باشیم و سؤال اینجاست که چرا تابه‌حال در این زمینه موفق نبوده‌ایم.

وی همچنین ضمن گلایه به مدیران وقت که چرا اجازه ساخت و ساز ساختمان‌های مرتفع در حریم معبد هندوها را دادند، بیان داشت: با وجود این ساختمان‌های مرتفع امکان ثبت جهانی معبد هندوها وجود نخواهد داشت.

جهانبخش با بیان اینکه قبول داشته در دهه‌های مختلف قصور و کوتاهی صورت گرفته است، افزود: هر چه سریعتر مطالعه‌ای در خصوص شهرک گردشگری در دل محلات شهر بندرعباس انجام شود تا آثار و بناهای تاریخی و آداب و سنن این شهر حفظ شود.وی همچنین به ثبت آثار ناملموس در شهر بندرعباس اشاره کرد و افزود: میراث ناملموس زیادی در این استان وجود داشته که با ثبت آنها می‌توانیم رتبه اول را درکشور کسب کنیم.

شهر بندرعباس تبدیل به خوابگاه شده است

فاطمه جراره عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه این جلسه گفت: عملکرد سازمان گردشگری آنقدر ضعیف بوده که هنوز همشهریان بندرعباسی در شناسایی مکان‌های تاریخی ناتوان هستند.

وی افزود: شهر بندرعباس تبدیل به خوابگاه شده و گردشگران برای سفر به جزایر قشم و کیش برای ساعتی در این شهر توقف دارند و هیچ میلی برای ماندگاری در این شهر دیده نمی‌شود.

جراره بیان کرد: شهرداری می بایست با برنامه ریزی دقیق، طرح هایی که می خواهد اجرا کند مشاوری داشته باشد تا مکان های گردشگری که قرار است ساخته شوند بگونه ای باشند که آیندگان نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

ساخت و ساز در محله سورو 

در آینده با مشکل روبه رو می‌شود

فرزانه آرامش رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت وخدمات شهری شورای شهر بندرعباس نیز گفت: ثبت محله سورو در میراث فرهنگی مشکل ساز بوده و ساخت و ساز در این محله در آینده با مشکل روبه رو می‌شود.

وی همچنین به حمام گله‌داری به عنوان مهمترین بنای تاریخی در شهر بندرعباس اشاره کرد و افزود: این بنا همیشه تعطیل است و فقط بازدید از آن در ایامی خاص امکان پذیر است که بایستی چاره‌ای نیز برای آن اندیشید.

حمام گپ محلی برای معتادان و متکدیان تبدیل شده

فیصل دانش نائب رئیس شورای اسلامی شهر نیز در پرسشی از سرپرست سازمان میراث فرهنگی استان گفت: حمام گپ در حدفاصل بین خیابان بلوکی و سه‌راه سازمان رها و به محلی برای اقامت معتادان و متکدیان بدل شده چرا این مکان باید در این شرایط قرار داشته باشد.

وی در ادامه افزود: ما می‌توانیم برای جذب گردشگر دست به ساخت‌وسازهای متفاوت بزنیم و در این راستا برنامه‌های خوبی ارائه دهیم اما همین داشته‌های تاریخی نیز در اثر بی‌توجهی در حال از بین رفتن هستند.

دانش ادامه داد: درباره محله سورو نیز باید حرکت ها حساب شده باشد و نمی توان درباره سرنوشت مردم این منطقه پشت درهای بسته تصمیم گرفت.وی عنوان کرد: در خصوص برکه‌های باران که کاربری بسیار خوبی برای معرفی میراث فرهنگی و جذب گردشگر دارد اقدامات ناچیزی صورت گرفته و این برکه‌ها به حال خود رها شده است.

در گذشته معبد هندوها به زباله‌دانی تبدیل شده بود

اشکان مختاری سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینکه نگرش در شهر بندرعباس را بایستی فرابخشی کنیم و بندرعباس را به عنوان پایلوت در جهت ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و‌ بوم‌گردی در نظر بگیریم، اظهار کرد: رشد فراینده در بندرعباس متاسفانه باعث تخریب بافت و ابنیا تاریخی این شهر شده است.

وی افزود: روزگاری بافت تاریخی کارگزاری در این شهر زبانزد عام و‌ خاص بود و امروز از این بافت چیزی باقی نمانده است.

اشکان مختاری سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینکه نگرش در شهر بندرعباس را بایستی فرابخشی کنیم و بندرعباس را به عنوان پایلوت در جهت ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و‌ بوم‌گردی در نظر بگیریم، اظهار کرد: رشد فراینده در بندرعباس متاسفانه باعث تخریب بافت و ابنیا تاریخی این شهر شده است.

وی افزود: روزگاری بافت تاریخی کارگزاری در این شهر زبانزد عام و‌ خاص بود و امروز از این بافت چیزی باقی نمانده است.

مختاری با تاکید بر اینکه قصور از سمت این اداره کل نیز بوده و بایستی از تجربیات گذشته نیز نهایت بهره را ببریم، ادامه داد: بندرعباس را بایستی به عنوان پایلوت گردشگری جنوب کشور معرفی کرده و از تمام ظرفیت‌های بالقوه این شهر به نحو احسن استفاده شود.

وی با بیان اینکه می‌توانیم در شهرک‌های جدید و محلات قدیمی بافت‌های قدیمی را حفظ کنیم، افزود: محله سورو را به عنوان قدیمی‌ترین محله بندرعباس انتخاب کرده و مطالعاتی بروی آن انجام گرفته است.

مختاری با اشاره به اینکه ساحل متعلق به تمام نسل‌هاست، تاکید کرد: برای ساحل بندرعباس هر چه سریعتر بایستی تدبیری صورت گرفته تا حریم دریا تخریب نشود و نباید اجازه ساخت و ساز در ساحل سورو داده شود.

وی همچنین گفت: شهرداری مکانی در نزدیکی ساحل مشخص نماید تا بازارچه صنایع دستی درآن محل ایجاد شود و کارهای ساخت و ساز آن را اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تمام و کمال انجام می‌دهد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان خاطرنشان کرد: این اداره کل به صورت کامل در اختیار شهرداری بندرعباس است تا با همکاری این نهاد صنعت گردشگری و توریسم استان رونق گیرد.

مختاری همچنین به از بین رفتن اصالت کالبدی در بافت‌های بندرعباس اشاره کرد و افزود: انسجام و یکپارچگی در بافت‌های این شهر از بین رفته است و مرتفع سازی درمحلات بایستی کنترل شود تا معماری قدیمی شهر از بین نرود.مختاری گفت: این اداره کل تنها متولی فرهنگ نبوده که اگر این طور بود بنده بایستی جوابگوی عملکرد آموزش و پروش هم باشم و متولی فرهنگ تمام مردم با فرهنگ هستند.

وی اظهار کرد: آثار تاریخی ثبت شده در استان از سال 1310 تاکنون 231 مورد بوده و در حال حاضر 358 بنا است و تا پایان سال جاری به 400 بنا می‌رسد.

وی ادامه داد: در ماه گذشته بیش از 50 اثر ناملموس فرهنگی در غرب هرمزگان شناسایی شده که به زودی کتابچه آن چاپ می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان خاطرنشان کرد: نظارت بر مرمت آثار تاریخی توسط اداره کل مرمت در تهران انجام می‌شود و مطمن باشید تمامی مرمت‌های انجام شده در استان دارای حکم مرمت و نظارت کشوری بوده است.مختاری افزود: در گذشته معبد هندوها به زباله‌دانی تبدیل شده بود و بنده تمام سعی‌ام را کردم که آن را به نگین شهر بندرعباس تبدیل کنم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها