همایون امیرزاده مطرح کرد:

۲۶۵ میلیون دلار سهمیه ارزی دولت برای تامین کاغذ چاپ و تحریر روزنامه



صبح ساحل ، اجتماعی - مدیر اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارشاد گفت: با سیستم جدید دیگر شاهد احداث شرکت‌های واردکننده شبانه یا شرکت‌هایی که کنار بانک مرکزی جایی را برای تخصیص ارز ایجاد می‌کنند و پس از گرفتن آن محو می‌شوند، نیستیم.

به گزارش ایلنا، نشست خبری درباره تبیین سیاست‌گذاری‌های جدید ارشاد در حوزه کاغذ با حضور همایون امیرزاده برگزار شد.

مدیر اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارشاد در ابتدای این نشست گفت: این جلسه برای بیان آرایش جدید دولت در حوزه تامین، تخصیص و توزیع کاغذ است.

با توجه به بحران به وجود آمده در بازار کاغذ شاهد حضور پررنگ‌تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث کاغذ هستیم. شکی نیست که کاغذ یک کالای واردات محور در کشور ماست.

چراکه از نیاز ۴۰۰ هزار تنی سالانه تنها دو هزار و ۸۰۰ تن کاغذ در چهار ماهه نخست امسال تولید شده که یعنی نیم درصد کاغذ مورد نیاز است.

متاسفانه میزان تولید کاغذ در داخل کشور به پایین‌ترین حد خود رسیده و این یعنی نیازمند حضور فعالانه‌تری برای تامین کاغذ هستیم.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: ‌در سیاست‌گذاری‌های جدید در بحث کاغذ چندین مورد برنامه‌ریزی مدنظر داشته‌ایم که اگر با قوت و براساس مصوبات عملی شود به نفع حوزه نشر و مطبوعات خواهد بود.

شاید مهمترین دستاورد ما حضور جدی ارشاد در بحث قیمت‌گذاری است.

موضوعی که براساس یک فرآیند و در کارگروه کاغذ کشور متشکل از تمام ذی‌نفعان، واردکنندگان و تولیدکنندگان و حضور سازمان حمایت از مصرف‌کننده مشخص و نهایی می‌شود.

بالاخره یک مرجع رسمی باید قیمت کاغذ در بازار را اعمال و اطلاع‌رسانی می‌کرد.

او ادامه داد:‌ خوشبختانه تمام موارد مورد خاص ارشاد محقق شده و ستاد تنظیم بازار مصوبه قطعی در بحث قیمت کاغذ داشته که به تمام زیرمجموعه‌های خود نیز اعلام کرده است.

مشخص شدن قیمت کاغذ یعنی نظارت و کنترل بیشتر. بر این اساس نرخ مصوب شده تا اطلاع ثانوی که فعلا تا پایان فروردین ۹۸ در نظر گرفته شده بندی ۱۲۵ هزار تومان است.

البته باید تکانه‌های ارزی و افزایش احتمالی خدمات حمل و نقل و... را هم در نظر داشته باشیم که با قیمت تمام شده اثر می‌گذارد.

تمام کاغذهایی که هنوز در گمرک مانده و ترخیص نشده‌اند نیست با تمهیدات در نظر گرفته شده در ۱۰ روز آینده ترخیص می‌شوند تا بازار کاغذ مشکلی برای عرضه نداشته باشد.

بانک مرکزی برای نحوه پرداخت بدهی تجاری که کاغذشان در گمرک مانده بود همکاری خوبی داشته. تمام این موارد باعث می‌شود تا سامانه‌های نظارتی کنترل بهتری بر موجودی انبار داشته باشند و آنها نیز موظف شده‌اند تا موجودی خود را به صورت شفاف اعلام کنند.

امیرزاده سپس با اشاره مجدد به نیاز کشور به واردات کاغذ گفت: حالا که نیازمند واردات کاغذ هستیم باید یک نظام وارداتی درست و شفاف هم برای آن داشته باشیم.

به همین دلیل با تعداد افراد مورد وصول و صلاحیت‌دار در هر دو وجه نشر و مطبوعات از طرف وزارت ارشاد و وزارت صنعت معدن و تجارت معرفی می‌شوند و از آن طریق برای تخصیص ارز به بانک مرکزی معرفی شوند.

در همین راستا در چند روز گذشته نامه‌نگاری‌هایی میان وزیر ارشاد و وزیر صنعت و معدن انجام شد که براساس بند ۵ این نامه معاونت فرهنگی و مطبوعات ارشاد انجمن واردکنندگان کاغذ، آموزش و پرورش متقاضیان واردات را به ما معرفی کنند.

۲۶۵ میلیون دلار سهمیه ارزی دولت برای تامین کاغذ چاپ و تحریر روزنامه است که تاکنون ۴۹ میلیارد دلار آن جذب شده است. با معرفی واردکنندگان مورد وصول برای دریافت ارز می‌توانیم مطمئن شویم که کالا حتما وارد کشور می‌شود.

امروز هم در نامه‌ای خطاب به اتحادیه ناشران از آنها خواستیم تا افراد انجمن‌های مورد اعتماد خود را با ما در میان بگذارند.

او همچنین با اشاره به ورود کمیسیون فرهنگی مجلس به بحث کاغذ گفت: تاکنون دو جلسه مشترک با کمیسیون فرهنگی مجلس داشته‌ایم که دو وزیر ارشاد و صنعت و معدن و تجارت نیز در آن حضور داشتند.

قرار شد در ظرف دو هفته آینده نیز این جلسات ادامه داشته باشد تا به تدابیر و برنامه‌ریزی‌های محکم‌تری در حوزه کاغذ برسیم.

از دیگر اقدامات ارشاد برای دفع بحران در حوزه کاغذ می‌توان به تلاش برای قرار گرفتن این کالا در لیست اقلام اساسی اشاره کرد.

با نامه‌نگاری‌های وزیر ارشاد کاغذ روزنامه چاپ و تحریر و خمیر کاغذ در لیست کالاهای اساسی قرار گرفتند.

امیرزاده در توضیح بیشتر آرایش جدید ساماندهی کاغذ گفت: تاکنون ۱۷ مجموعه برای معرفی به وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما معرفی شدند که هفت مورد در بخش معاونت فرهنگی و کاغذ نشر و ۱۰ مورد در حوزه کاغذ مطبوعات از طریق معاونت مطبوعاتی بوده‌اند.

با تعیین قیمت پایه نیز سعی کرده‌ایم تا شرایط بازار کنترل و قابل رسیدگی باشد.

حضور وزارت ارشاد در کارگروه کاغذ و تعیین قیمت بازار نه به عنوان یک وظیفه و تکلیف قانونی که اقدامی داوطلبانه برای حل مشکلات اهالی چاپ و نشر مطبوعات بود.

در هیچ کجای قانون وزارت ارشاد نه برای واردات کاغذ و تامین ارز، نه تعیین قیمت مسوولیتی ندارند. ولی احساس کردیم از ذی‌نفعان زیر حوزه فرهنگ و نشر دفاع کنیم تا بدانند نماینده‌ای مطمئن در دولت دارند.

او اضافه کرد: دارای پیگیری تخلفات صورت گرفته نیز وزارت ارشاد تنها نقش مطالبه‌گری دارد و این نقش را نیز داوطلبانه به عهده گرفته است.

با ارائه قیمت کف بازار و تعیین مکانیزم نظارتی سعی شده تا امکان تخلف، گرانفروشی و احتکار کاهش یابد. اگر کالایی بیشتر از قیمت مشخص شده ستاد تنظیم بازار عرضه شود معنایش گرانفروشی است و این ستاد و نهادهای مربوطه براساس قانون با آن برخورد می‌کند.

همچنین اگر مشخص شود مجموعه و انباری کاغذ در اختیار دارد ولی عرضه نمی‌کند مصداق احتکار است که برخورد قانونی مشخصی برایش تعریف شده است.

بعد از پیگیری‌ها ۴۰۰ مورد تخلف محرز شد و براساس گزارش تعزیرات ۱۴ میلیارد تومان ارزش ریالی آن بوده است. البته رفتار بازار و میزان عرضه و تقاضا نیز در آرامش آن نقش دارد.

این مدیر ارشاد در پاسخ به این سوال که اگر در قانون وظیفه‌ای در حوزه کاغذ و ارز برای ارشاد تعیین نشده این اقدامات او چه معنایی دارد، گفت:‌ فراموش نکنید در گذشته نه چندان دور یعنی سال‌های ۸۴ و ۸۵ در همین ارشاد حواله کاغذ صادر می‌شد یعنی ما تمام واردکنندگان را می‌شناسیم و از سابقه و سلامت کاری آنها آگاهیم. علاوه بر اینها در حال حاضر افرادی هستند که به میزان نیاز خود کاغذ وارد می‌کنند و ما از آنها کمک گرفتیم تا در حجم بزرگتری برای کمک به همکارانشان در واردات کاغذ همراه باشند.

با سیستم جدید دیگر شاهد احداث شرکت‌های واردکننده شبانه یا شرکت‌هایی که کنار بانک مرکزی جایی را برای تخصیص ارز ایجاد می‌کنند و پس از گرفتن آن محو می‌شوند، نیستیم. 

در همین چند روزه درخواست‌های متعددی برای گرفتن معرفی‌نامه داشته‌ایم اما اولویت ما مورد وثوق بودن و فعال بودن در حوزه چاپ و نشر است.

او در پایان گفت: ازجمله مصوبات دیگر کارگروه کاغذ این است که صادرات هر نوع کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه به خارج از کشور ممنوع شد. شاید تعجب کنید وقتی که ما نیازمند واردات کاغذ هستیم چگونه صادرات اتفاق می‌افتد ولی واقعا صادرات کاغذ به عراق و کشورهای همسایه را داشتیم که جلوی آن گرفته شد.

دیگر اینطور نیست که هر کس صرفا چون توان مالی دارد یا کارت بازرگانی وارد حوزه کاغذ شود.

آنهایی هم که در لیست قرار دارند برای کمک به همکارانشان آمده‌اند و رویکردها سود حداقلی است و نگاه تجاری به کاغذ نداریم.

مرحله دوم فهرست نیز ظرف ۲۰ روز آینده معرفی می‌شود.

البته این اسامی تنها واردکننده‌هایی هستند که کاغذ مورد نیاز چاپ و نشر را تامین می‌کنند و کاغذ سایر عضوهای صنعتی و کاری مشغول این اسامی نمی‌شود.

نیاز کاغذ بیشتر در بخش روزنامه ۷۰ هزار تن، در بخش چاپ و نشر ۳۲۰ هزار تن و در بخش کاغذ بالکی ۱۵۰ هزار تن است. و واردات ما در سال ۹۷ برای مطبوعات ۱۵ هزار تن و برای چاپ و نشر ۸۳ هزار تن بوده است که یعنی رشد منفی نسبت به سال ۹۶.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها