وقتی موجودات بی جان فرصتی برای اشتغال ساحل نشینان می شود؛

هرمزگان پیش گام در حوزه صنایع دستی دریایی



صبح ساحل ، هنری - ساکنان هرمزگان از موجودات دریایی نهایت استفاده را می کنند و با ساخت و فروش انواع نگین انگشتری، دست بند، لوستر، پرده، مجسمه، انواع قاب و تابلوهای هنری، انواع زیورآلات و ده ها شیء تزیینی دریایی دیگر برای خود اشتغال ایجاد کرده اند.

به گزارش هرمز؛ هرمزگان با دارا بودن بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دارای شرایط اقلیمی منحصر به فرد  برای تولید محصولات صنایع دریایی است و از دیرباز دریا و فرهنگ صنایع دریایی با زندگی ساحل نشینان این استان گره خورده است.

به هنگام جزر و مد دریا مقادیر زیادی انواع صدف ها، مرجان ها و بقایای آبزیان خلیج فارس در سواحل مختلف هرمزگان می ریزد که توسط اهالی آن مناطق جمع آوری شده و با هنر دست خود از صدف های بی جان اثرهای فاخری را تولید می کنند.

ساکنان هرمزگان از موجودات دریایی نهایت استفاده را می کنند و با ساخت و فروش انواع نگین انگشتری، دست بند، لوستر، پرده، مجسمه، انواع قاب و تابلوهای هنری، انواع زیورآلات و ده ها شیء تزیینی دریایی دیگر برای خود اشتغال ایجاد کرده اند.

به علت تنوع خوبی که در صدف های هرمزگان وجود دارد محصولات متنوعی که با آن تولید می شود و کمتر گرشگری را می توان دید که صنایع دریایی این استان را برای سوغات و مصرف شخصی به دیار خود نبرد.

صنایع دستی دریایی

یکی از پرفروش ترین و گران ترین صنایع است

اشکان مختاری، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: صنایع دستی دریایی یکی از مهممترین و پشرفترین صنایع دستی هرمزگان محسوب می شود که عمده فعالیت آن در رشته تراش کاری صدف است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینکه یکی از پر فروش ترین و گران ترین صنایع دستی استان صنایع دستی دریایی است، تصریح کرد: زنان و مردان هرمزگان با استفاده از صدف های بی جان در حاشیه ساحل،  تابلوهای بسیار زیبا، گل مو ، حیوانات افسانه و طبیعت ایجاد می کنند.

مختاری به اشتیاق هنرجویان برای یادگیری صنایع دستی دریایی اشاره کرد و گفت: هر ساله بیش از ۱۵۰ هنر جو در کارگاه ها و تعاونی ها میراث فرهنگی تعلیم و آموزش می بینند و توجه ویژه ای در آموزش های تکمیلی صدف و صنایع دستی دریایی وجود دارد و چندین کارگاه در بحث تولید صنایع دستی دریایی وجود دارد که مهمترین آن کارگاه هنرمندان ضایعه نخایی هرمزگان است که با صدف های بی خان آثار فاخری را تولید می کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها