مکبث، نماینده هرمزگان در جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران _ مبارک



صبح ساحل ، هنری -   صدف محمودی:نمایش عروسکی مکبث با تغییراتی نسبت به اجرای عمومی در هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران _مبارک ۳ شهریور ماه در سالن چهارسو تئاتر شهر به صحنه می رود. 

نمایش‌نامه «مکبث» اثر مشهور نوشته ویلیام شکسپیر است که در این اثر ساحره، مکبث را پادشاه می‌خواند و به او وعده پادشاهی می‌دهد.

مکبث این موضوع را به لیدی می‌گوید. لیدی اصرار دارد در شبی که شاه میهمان آن‌ها است او را به قتل برساند. این‌گونه مکبث به پادشاهی می‌رسد.

به گزارش صبح ساحل،  مجید بشکال کارگردان این نمایش عروسکی بیان کرد: مکبث که اخیرا در بندرعباس به روی صحنه رفته بود در هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران _مبارک حضور دارد. 

وی افزود: همه ما یک مکبث در درون خود داریم که هر از گاهی بیدار می‌شود و به شکل‌های مختلف دست به جنایت می‌زند. دنیا امروز اسیر مکبث‌ها است؛ اسیر وسوسه‌ها و خشونت‌ها. 

اگر کمی به اطراف و به درون خود نگاه کنیم، آن را می‌بینیم اما قرار نیست همه «مکبث»‌ها شاهی را بکشند. گاهی ما انسانیت را قربانی جاه‌طلبی و قدرت‌طلبی می‌کنیم.

چیزی که می‌تواند ما را از دست این مکبث نجات دهد، عشق است.

این کارگردان با بیان این که بخشی از اتفاقات و چند دیالوگ نمایش از متن اصلی «مکبث» است، ادامه داد: بخش دیگر با نگاه به رویدادهای درون متن دراماتورژی و طراحی و رویدادها با توجه به تحلیل و ایده‌ای که داشتیم، جاگذاری شد.

ایده محوری نمایش که هم بر طراحی و هم کارگردانی اثر گذاشته با ارجاع به نحوه تفسیرهای عرفانی صورت گرفته است.

در این نوع نگاه همه شخصیت‌ها در ابعاد وجود یک فرد تفسیر می‌شوند و کثرت شخصیت‌ها را در نوعی تفسیر وحدت‌گرایانه جمع می‌کند.

بشکال با این توضیح که در طراحی عناصر صحنه و عروسک به نمادها و نشانه‌هایی بومی توجه داشتم، اضافه کرد: این نماد و نشانه‌های بومی در خدمت تحلیل و ایده تازه کار قرار دارند و به هیچ عنوان تزیینی نیستند.

در نمایش با عروسک‌هایی روبرو هستیم که چهره انسانی ندارند و در طراحی چهره آن‌ها از فرم برقع استفاده شده است. البته در فرم کلی برقع تغییراتی شکل گرفته که مختص به این کار است.

همچنین در طراحی ماسک‌ از فرم درختان بومی با تاکید دراماتیک وغیرتزیینی بهره بردم.

این کارگردان در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی به این هنر نمایشی در استان هرمزگان بیان کرد: تنها یک گروه نمایش عروسکی در این استان فعالیت می‌کند و به دلیل نبود سالن‌های استاندارد برای تئاتر عروسکی، شرایط فعالیت برای ما بسیار سخت است.

مجید بشکال اظهار کرد: تنها گروهی که در استان هرمزگان در حوزه تئاتر عروسکی فعالیت می‌کند ما هستیم و متاسفانه گروه دیگری که بخواهد در این حوزه فعالیت داشته باشد، وجود ندارد.

گروه‌ ما که «کارگاه» نام دارد حدود هشت سال است که در حال فعالیت تخصصی بر روی نمایش عروسکی است و به صورت جدی آن را پیگیری می‌کنیم.

این کارگردان تئاتر درباره شرایط گروه‌های تئاتری عروسکی کودک و بزرگسال در هرمزگان گفت: در حوزه تئاتر کودک چند گروه‌ هستند که در حوزه تئاتر غیر عروسکی فعالیت می‌کنند و از نظر اجرای عمومی هم وضعیت خوبی دارند اما نبود سالن و زیرساخت‌های استاندارد باعث شده است که شرایط برای گروه‌های نمایش عروسکی سخت شود؛ با این حال بچه‌ها با وجود محدودیت‌های موجود همچنان فعالیت دارند.

جزئیات »نمایش عروسکی مكبث» 

نويسنده: ويليام شكسپير 

طراح و كارگردان: مجيد بشكال 

بازیگر:مجید بشکال

عروسک گردانان :فتحیه بقایی-زینب موسوی پور

آیدا ماندگاری-روناک حاجیان-مرتضی شنبه نیا

ابراهیم پورشریفی

صدا پیشگی:

 فتحیه بقایی-راضیه ذاکری 

عوامل نمایش

طراح صحنه و نور : مجید بشکال

طراح لباس: سیده  زینب موسوی پور

دوخت لباس: موسسه هنری جومه سبز بندر ( مینا رنجبر) _ پونه پاک نیا_ صالحه اویزاده

موسیقی : امین باصره

طراحی و ساخت عروسک :مجید بشکال

طراح پوستر و برشور : یونس دهقانی

منشی صحنه: زهرا بختیاری

مدیر صحنه: سیده زهرا جلال زاده

روابط عمومی و امور رسانه ای:

 آرتا زاهدی - جمیله دبیری نیا

دستیار کارگردان: فتحیه بقایی

عکاس: زهرا بیژنی

میکس و مستر:  اسماعیل ستوده

ضبط موسیقی:   استودیو بل

ضبط صدا  : استودیو گامبرون

نخستين اثر راه يافته هرمزگانى به جشنواره بين المللى تئاتر عروسكى تهران-مبارك

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها