گروه خونی جهانی



صبح ساحل ، اجتماعی - سامیه طهورنیان:در مورد گروه های خونی اطلاعات عمومی جسته و گریخته ای داریم که آنها را به چهار دسته اصلی تقسیم می کنند. 

پس هر انسانی به‌طور طبیعی یکی از این چهار گروه خونی را دارد. اما این دسته بندی ها به چه صورت است ؟

 مثلاً فردی با گروه خونی A آنتی‌ژن A را بر روی گلبولهای قرمز خونش بروز می‌دهد و علیه سایر پادتن‌های گروه‌های خونی (B) در بدنش پادتن ساخته می‌شود.

فردی با گروه خونی B آنتی‌ژن B را دارد. فردی با گروه خونی AB هر دو آنتی‌ژن A و B را دارد و فردی با گروه خونی O هیچ‌کدام از دو آنتی‌ژن را ندارد و علیه هر دوی آن‌ها در بدنش پادتن ساخته می‌شود پس به همین دلیل از هیچ گروه خونی نمی تواند خون دریافت کند .

بیشترین افراد در جهان دارای گروه خونی O می‌باشند.بعد از آن A  و در جایگاه سوم B  و در آخر AB .

در واقع افراد با گروه خونی O مثبت می‌توانند تنها از اعضای گروه O مثبت خون دریافت کنند که این شرایط را برای گروه خونی O  پیچیده تر نیز می کند .در واقع  افراد دارای گروه خونی O منفی می‌توانند تنها از کسانی خون دریافت کنند که دارای گروه خونی O منفی می‌باشند. تنها 7% از مردم ایالات متحده دارای گروه خونی O منفی می‌باشند.

اکنون ما می دانیم که گروه خونی O ،  این روزها یک کمبود جدی است  آن هم برای تمامی سازمان های انتقال خون در جهان  و از طرفی  این گروه خونی خود یک اهدا کننده جهانی است  چون این گروه خونی فقط از گروه خونی خود خون دریافت می کند ، نوع O را می توان به راحتی به تمام انواع خون اانتقال داد.

در حال حاضر، در یک تحقیق جدید، محققان پس از سالها بحث و تحقیق و آزمایش بلاخره گزارشی منتشر کردند  که ازیک نوع آنزیم های باکتری که اخیرا  کشف شده استفاده کردند تا گروه خونی نوع A را به نوع O تبدیل کنند. اگراین اتفاق بی افتد به زودی مشکل کمبود خون در جهان  نیز سریعا حل خواهد شد.

دکتر استیو ویترز، استاد بیوشیمی در دانشگاه بریتیش کلمبیا و نویسنده ارشد این گروه، گفت: "از این پس تنها کاری که بایستی انجام دهیم این است که همه مقررات ایمنی این نوع انتقال را به تصویب برسانیم ،و بعد از آن انتقال خون به این شیوه را در جهان گسترش دهیم .

این ایده انتقال خون به این شیوه  ابتدا توسط Jack Goldstein از مرکز خون نیویورک ارائه شد، ایده تبدیل نوع A، B و نوع خون AB به O برای مدت ها قبل در محافل علمی مطرح شده بود ، و بیشتر بحث دانشمندان این حوزه صرف تجاری سازی این ایده در ابعاد جهانی بوده است .

روش این کار به چه صورت است ؟

برخی از آنزیم های باکتریایی که قابلیت این را دارند در آزمایشگاه کشت شوند : که حدود 10،000 آنها در آن وجود دارد - می تواند برای قطع کردن آنتی ژن ها یا مولکول های شکر و پروتئین از نوع A یا نوع B استفاده شود و با از بین بردن این مولکول های شکر در خون آن را تبدیل به گروه خونی نوع o کنند. .

در واقع این آنتی ژن های خون، نوعی مولکول شکر و پروتئین هستند. اما چالشی که برسر راه دانشمندان و محققان بود این که روده انسان دارای این آنتی ژن ها هست و ممکن است که این گروه خونی جدید (گروه خونی تغییر یافته) که وارد بدن می شود را پس بزند و شروع به تخریب بافت های بدن بکنند  و دوباره آنتی ژن تولید کند .

اما بعد از گذشت سه سال آنها توانستند یک راه حل مناسب برای این مشکل نیز پیدا کنند و به خوبی گروه خونی A و B  را به گروه خونی O  تبدیل کنند، بدون آنکه در بدن میزبان اتفاق ناخوشایندی بی افتد .

براستی این گام مهمی در صنعت و دانش پزشکی خون است . همیشه درخواست برای گروه خونی O  بالا بوده است. بخصوص در مواقع اورژانسی که نبود یک لیتر خون جان افراد را تهدید می کند .

بیشتر این مشکلات و درخواست ها در فصل تابستان اتفاق می افتد. تعطیلات و تفریحات آمار مصدومیت ها و خونریزی ها را بالا میبرد و در نتیجه درخواست برای گروه خونی O  که فقط از گروه خونی خودش میتواند خون دریافت کند بسیار زیاد است .

هم اکنون این مسئله تبدیل گروه خونی ها به گروه خونی دیگر در فازسه اجرایی شدن در کشورهایی مثل کانادا و آمریکا است تا بتواند مشکل کمبود خون را به صورت جدی در جهان  حل کنند .

کشور ما ایران یکی از قابل قبول ترین سازمان های انتقال خون را در جهان دارد . این سازمان نیز همانند همتاهای خود در جهان دچار ذخایر بانک کروه خونی O  بوده است، امید این را داریم که پای این کشف بزرگ به زودی به ایران نیز باز شود. 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها