معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

آغاز نوسازی ۴۸۶ محله فرسوده در کشور از آبان



صبح ساحل ، اقتصادی - معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهری با نوسازی ۴۸۶ محله واقع در بافت های فرسوده کشور از آبان ماه آغاز می شود، گفت: بازسازی هر محله حداقل ۱۲ سال زمان می برد.

به گزارش مهر، هوشنگ عشایری اظهارداشت: آیین نامه اجرایی طرح بازآفرینی شهری از ۱۰ خرداد امسال ابلاغ شد اما از همان زمان نیز پیش بینی می شد از ۸ هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده چهار هزار میلیارد تومان کمبود وجود داشته باشد.

وی افزود: طرح بازآفرینی شهری طرح عمرانی نیست بلکه طرح اجتماعی محور است. وی افزود: طرح بازآفرینی شهری برای ۴۸۶ محله آماده شد و با اختصاص بودجه از آبان اجرای آن آغاز می شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: طرح چگونگی بازسازی مناطق فرسوده را باید مردم همان منطقه تهیه کنند و دولت در این زمینه دخالتی ندارد.

عشایری افزود: وظیفه ۱۹ دستگاه دولتی، شهرداری ها و بخش خصوصی برای اجرای طرح بازآفرینی شهری مشخص شده است و برنامه اقدام مشترک محله از طریق ستاد بازسازی شهرستان ها تصویب و به بالادست ارسال می شود.

وی گفت: در طرح بازآفرینی شهری امکان ندارد یک محله تخریب و دوباره بازسازی شود.عشایری افزود: گروه تسهیل گر که می تواند انبوه سازان نیز باشد برنامه بازسازی محله را بر اساس ساخت ساکنان آن تهیه می کند و شهرداری ها برای ساخت و مجوزها و دستگاه های دولتی برای انشعابات تخفیف می دهند.

وی گفت: برای طرح بازآفرینی شهری وام ۵۰ میلیون تومانی با سود ۹ درصد و بدون سپرده گذاری ارائه می شود.معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: دست کم ۱۲ سال برای اجرای طرح بازآفرینی شهری برای هر محله زمان لازم است.

عشایری گفت: تسهیلات این طرح به تسهیلات صندوق مسکن یکم ارتباطی ندارد.وی افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان برای ودیعه مسکن ساکنان مناطق فرسوده که در زمان بازسازی مجبور به اسکان موقت هستند در نظر گرفته شده است.

اکبر رحمانی قهرودی مدیرکل عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: اجرای طرح بازآفرینی شهری ۱۲۰ هزار شغل مستقیم و ۱۸۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می کند.

وی افزود: اجرای این طرح حدود یک و نیم درصد رشد اقتصادی کشور و ۳۰ درصد رشد بخش مسکن را افزایش می دهد.

رحمانی قهرودی گفت: با توجه به اینکه برخی منابع اجرای این طرح مورد تأیید مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت، منابع آن از محل اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای اشتغالزایی تأمین می شود.

وی افزود: ۱۰ درصد زمین های مورد نیاز این طرح متعلق به نهادهای عمومی و شهرداری هاست که می توان ۱۰ تا ۱۵ هزار واحد مسکونی در آنها ساخت.

مدیرکل عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه گفت: در الگوی ساخت، الگوی واحدی برای محله ها تدوین نشده است.

رحمانی قهرودی افزود: در برخی مناطق مقرر شد زمینی اختصاص داده و واحدهایی در آن ساخته شود و ساکنان مناطق فرسوده به آن واحدها منتقل شوند.

وی گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای انشعابات و خدمات شهری و ۲۱۲۰ میلیارد تومان در اختیار بانکها برای دادن تسهیلات قرار می گیرد و این اتفاق حتماً می افتد.

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها