احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در نشست خبری:

با احدی تعارف ندارم



صبح ساحل ، سیاسی - اعظم رام // با احدی تعارف ندارم، باید از ظرفیت نیروهای بومی استفاده شود سهم صنایع و هم پالایشگاه به شخص وزیر هم گفتیم که حق بومی‌های استان هرمزگان است.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان که میزبان خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و مجازی بود با تأکید بر اینکه تمامی قبول‌شدگان بومی در آزمون استخدامی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، باید در مصاحبه نیز پذیرفته شوند گفت: بنا به تأکید استاندار هرمزگان، نیروهای بومی استان که در آزمون استخدامی پالایشگاه قبول شدند باید در مصاحبه حضوری صد در صد تائید شوند در همین خصوص جلسه‌ای با مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برگزار و این اطمینان را به پذیرفته‌شدگان خواهم داد پیگیر موضوع هستم.

احمد مرادی ادامه داد: اینکه در استخدام آن‌ها وقفه ایجادشده است بدان معناست که در حال پی گیری وضعیت نیروهای بومی هستیم که حقشان ضایع نشود نه اینکه جلوی کار نیروهای بومی بگیریم که چرا قبول شدند.

وی تصریح کرد: مردم هرمزگان بدانند که هیچ مسئول و نماینده‌ای در استان نمی‌توانند به خودشان جرات دهند تا خدشه‌ای در جهت کار نیروی بومی ایجاد کند.

مرادی در خصوص آخرین وضعیت پرونده آلومینیوم المهدی نیز گفت: من به‌عنوان مخالف جدی فساد و رانت پای موضوع پرونده آلومینیوم همچنان ایستاده‌ام و اصل واگذاری در دست بررسی است.وی ادامه داد: بر اساس قراردادی که دارای امضا سازمان خصوصی بود باید 600 نفر اخراج می‌شدند که سریع به این پرونده ورود کردم و از اخراج 600 نفر از کارگران این مجتمع جلوگیری شد.

مرادی ادامه داد: بر اساس اعمال ماده 236 آیین‌نامه داخلی مجلس پرونده به قوه قضاییه ارجاع یافت و همچنان پی گیری این پرونده هستم و نمی‌گذارم حق افرادی ضایع شود.

نرخ بیکاری هرمزگان 26 درصد است نه 8.4 درصد

این مقام مسئول به آمار 26 درصدی نرخ بیکاری اشاره و این را اعلام کرد که در حال حاضر هرمزگان با 300 هزار نفر بیکار مواجه است که اکثر آن‌ها فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند این در حالی است که مجموع ظرفیت اشتغال صنایع استان 30 هزار نفر است.مرادی یادآور شد: نرخ بیکاری هرمزگان نشان‌دهنده آمار حداقلی 26 درصدی است و آن‌هایی که نرخ بیکاری در استان آمار 8.4 درصدی اعلام کردند در عالم خواب به سر می‌برند چراکه این آمار واهی و کذب است.

سوخت یارانه‌ای برای کشتی‌های چینی

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی به ورود کشتی چینی‌ها و مشکلات صید سنتی اشاره داشت و از رانتی صحبت کرد که این موضوع را هدایت می‌کند. مرادی گفت: از سال گذشته با ورود کشتی‌های چینی به آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان، صید و صیادی شناورهای کوچک و صیادان سنتی را خراب کرده‌اند و معیشت بومیان جنوب کشور به خطر افتاده است. 

وی افزود: حضور کشتی‌های چینی ظلم بزرگی نسبت به صیادان سنتی هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان است که این امر موجب به وجود آمدن یکی از دلایل اصلی کاهش صید در استان‌های جنوبی به‌ویژه هرمزگان است.

مرادی ادامه داد: کشتی‌های چینی تا پیش‌ازاین، با پرچم کشور خودشان در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان به صید و صیادی مشغول بودند و هنوز هم از سوخت یارانه‌ای کشور ما استفاده می‌کنند، بدون شک رانت و ارتباطات ناصحیح پشت این قضیه است.

وی خاطرنشان کرد: دراین‌ارتباط طرح سؤال از وزیر جهاد کشاورزی داشته‌ام و به‌عنوان سؤال ملی تصویب و در کمیسیون مطرح شد، وزیر نیز توضیحاتی ارائه داد ولی قانع نشده‌ام و در صحن علنی منتظر نوبت سخنرانی هستم که در 15 دقیقه از حق‌وحقوق صیادان سنتی دفاع می‌کنم و موضوع سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های چینی را از طریق وزارت نفت پیگیری خواهم کرد چراکه ارائه سوخت به این کشتی‌ها آن‌هم به شکل یارانه‌ای زمانی که کشتی‌های صیادی مشکل سوخت دارند قابل‌قبول نیست.

ایجاد رانت در خریدوفروش

زمین در شهرستان جاسک

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در خصوص ایجاد رانت در خریدوفروش زمین در شهرستان جاسک گفت: توسعه مکران به‌محض تصویب سبب شد عده زیادی به دنبال خرید زمین به هر عنوانی در جاسک باشند که سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده، پرونده‌ای تشکیل‌شده و در حال جمع‌بندی هستند اما در این زمینه رانت وجود دارد و باید سازمان بازرسی هر چه زودتر رأی لازم را صادر کند.

مرادی تصریح کرد: همه از رانت‌های که در وضعیت کشور چه در پروژه‌ها یا مسائل مالی و... مطلع هستند که به‌عنوان یک نگرانی جدیدی مطرح است و باید جلوی آن را گرفت.

عدم مهار

ورود فاضلاب به دریا

نماینده مردم هرمزگان در مجلس به ورود ۷۰۰ لیتر فاضلاب در ثانیه به دریا در شهر بندرعباس سخن گفت و افزود: دیگر استان‌ها اجازه ورود فاضلاب به دریا را نمی‌دهند، پساب را مهار یا تصفیه می‌کنند و فضای سبز و صنایع استفاده می‌کنند که متأسفانه هرمزگان، تنها استانی است که نتوانسته ورود فاضلاب به دریا را مهار کند.

مرادی ادامه داد: انتظار اولیه از شهرداری این است که به هر دلایلی باید از ورود فاضلاب به دریا جلوگیری یا آن را مهار و ساماندهی کند و این شهرداری باید پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کرد که اصحاب رسانه باید تا حصول نتیجه، این موضوع را پیگیری کنند.

مشکل فرو چاله‌ها و پیگیری همه نمایندگان

عضو کمیسیون انرژی مجلس به آب شرب جزیره قشم اشاره‌ای داشت که جلساتی برگزار و قول‌هایی هم داده‌شده است برای ایجاد آبشیرینکن ها و حل مشکل بی‌آبی جزیره قشم. 

مرادی در خصوص آب‌شیرین‌کن یک‌میلیون مترمکعبی بندرعباس، افزود: سرانجام سهم 30 درصدی استان هرمزگان نیز بر روی کاغذ آمد و مورد تائید قرار گرفت و به‌زودی محل‌های تحویل این سهم نیز مشخص می‌شود و در آینده استان هرمزگان مشکلی در خصوص آب شرب نخواهد داشت.

وی به موضوع فرو چاله‌ها نیز پرداخت و وضعیت دشت میناب را اسفناک توصیف کرد و گفت: به‌عنوان عضو کمیسیون انرژی از دشت میناب و فرو چاله‌ها بازدید داشتم و گزارش آن را نیز به کمیسیون اعلام کردم که قرار شد چند نفر از اعضای کمیسیون با سفر به میناب از وضعیت دشت آن و فرونشست‌ها بازدید داشته باشند و هنوز پیگیر موضوع هستم و تا جایی که وظیفه‌ایم اقتضا کند، کوتاه نخواهم آمد، وضعیت اسفناک است یک نماینده به‌تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند.

وی افزود: در رابطه با دلایل بی‌توجهی سازمان زمین‌شناسی در رابطه با بحث فرو چاله‌ها باید گفت که متأسفانه در این زمینه همگرایی لازم وجود ندارد و پیگیری بیشتر نماینده شرق استان و کمک از تمامی نمایندگان مجلس و استاندار را طلب می‌کند.

عملکرد مثبت استاندار

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان به میزان رضایت خود از عملکرد استاندار هرمزگان گفت: یک سال و دو ماه از حضور دکتر همتی استاندار هرمزگان در استان می‌گذرد معمولاً برای هر مدیری یک مهلت چند ماه تعیین می‌شود تا در جهت خدمات‌رسانی به مردم برنامه‌ها، هدف‌گذاری‌ها و کارهای که باید انجام شود اکنون مردم انتظار دارند آثار کارهای انجام‌شده را ببینند و از نتایج آن‌ها بهره‌مند شوند.

مرادی ادامه داد: نماینده عالی دولت هر استانی، استاندار آن استان است و جایگاه بسیار بالایی در اجرا دارد.وی افزود: همیشه استاندار که وارد استانی می‌شود باید با مردم صادق باشد، آشنا به کار باشد و باقدرت برنامه‌های دولت را اجرا کند. 

مرادی افزود: من به‌عنوان نیروی وزارت کشوری و نماینده مجلس این را بدون تعارف می‌گویم که این خواسته اصلی از شخصی به‌عنوان استاندار است شاید دیدگاه نماینده دیگر تفاوت کند اما من در این مدت دکتر همتی را فرد صادقی دیدم تا الان به عملکرد حوزه اجرا و پیگیری‌ها عملکرد نمره مثبت می‌دهم ولی این به این معنا نیست که ما آن انتقاد و اشکالات و ایرادات نبینیم وسعی‌مان این است که در چهارچوب تعامل را مسائل و مشکلات استان را حل کنیم.وی اضافه کرد: به‌زودی استاندار در نشستی با مجمع نمایندگان استان دستاوردهای خود را تشریح خواهد کرد.

 این نماینده مجلس با اشاره به حرف‌وحدیث‌های در خصوص جابجایی استاندار گفت: در مقطعی حتی معاون اول رئیس‌جمهوری از همتی به‌عنوان گزینه استانداری تهران نام می‌برد نمایندگان استان فارس و مازندران در خصوص عملکرد فریدون همتی سؤالاتی می‌پرسیدند اما به نظر می‌رسد این مباحث تمام‌شده باشد و اگر اتفاق خاصی نیفتد استاندار فعلی در استان باقی خواهند مانده و به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

اختیار کامل انتصاب‌ها با شخص استاندار است

نماینده مردم هرمزگان در مجلس در پاسخ به عزل و نصب‌های استان توسط نمایندگان گفت: روحیاتم این‌طور نیست که در عزل و نصب فردی دخالت کنم، حتی زمانی که فرماندار بودم با قاطع به فردی اجازه نداده‌ام در کارم دخالت کنند اختیار کامل انتصاب‌ها با شخص استاندار است اما در بعضی از موارد نیز با نمایندگان مشورت می‌کند.مرادی با صراحت گفت: اگر استاندار شخصی که انتخاب نمودند که می‌تواند برنامه‌های دولت و کار مردم را انجام دهد ما اعتراضی نداریم ولی تأکید کردم که هر مدیری بخواهد در چهارچوب خدمات به مردم کم‌کاری و کوتاهی کند جلویش می‌ایستم و گلایه‌مند می‌شوم.

ماجرای تأخیر در انتصاب 

مدیران کل آموزش‌وپرورش و ارشاد هرمزگان

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس در خصوص تأخیر در انتصاب مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گفت: چهار نماینده از پنج نماینده استان بر روی یک گزینه اجماع دارند و فقط نماینده شرق استان مخالف است که استاندار باید در مذاکره مستقیم با وزیر آموزش‌وپرورش یکی از دو گزینه مطرح‌شده را قطعی کند.

مرادی ادامه داد: تاکنون 7 تا 8 گزینه برای مصاحبه به وزارت آموزش‌وپرورش معرفی‌شده‌اند اما دراین‌بین تنها از سوی استاندار آقایان دادی زاده و بیت‌اللهی به‌صورت کتبی معرفی‌شده‌اند و تمامی مجمع نمایندگان جز نماینده شرق هرمزگان با انتخاب آقای دادی زاده موافق هستند. 

وی بابیان اینکه قول استفاده از مدیرکل فعلی آموزش‌وپرورش هرمزگان در وزارتخانه مربوطه داده‌شده است، گفت: از سوی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام شد تا دادی زاده در استانی دیگر منصوب شود و فردی از استانی دیگر به هرمزگان بیاید اما با پیشنهاد انتصاب نیروی غیربومی برای مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مخالفت کردیم.

مرادی افزود: استاندار هرمزگان باید خود به وزارت آموزش‌وپرورش رفته و پرونده انتصاب مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان را ببندد که معطلی هرچه بیشتر در انتصاب مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره این نهاد مهم خواهد زد.این نماینده مجلس در رابطه با وضعیت مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز گفت: تاکنون چند نفر با مشورت استاندار به وزارتخانه جهت انجام مصاحبه رفته‌اند و قرار است تا هفته آینده تعیین تکلیف شود و در سفرم به تهران این موضوع را به‌طور حتم پیگیری می‌کنم.

از مدیرکل سابق حمایت نکردم

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس در پاسخ به سؤالی مربوط به اتفاقات صورت گرفته در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان گفت: بنده شاید تنها یکبار مختاری را پیش از انتصاب دیده بودم و به‌هیچ‌وجه با انتصابش موافق نبودم و از حکم مدیرکلی‌اش مطلع نبودم و از وی حمایت نکردم. 

مرادی ادامه داد: بعضی از دوستان به نزد من آمدند و می‌گفتند که یک کاری کنم تا آن‌ها به‌عنوان مدیرکل میراث فرهنگی معرفی شوند ولی من چنین کاری نکردم و نمی‌کنم استاندار کاملاً در جریان این موضوع است با علی‌اصغر مونسان (معاون رئیس‌جمهور و رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) صحبتی داشتم از نیروهای بومی استفاده کنند 4 نفر از نیروهای بومی برای مصاحبه به وزارتخانه رفتند ولی مونسان گفت از بین این نیروها به دلایلی که به برنامه‌های ما نمی‌خورد استفاده نمی‌کنم.این مقام مسئول اظهار داشت: سپس پیشنهاد دکتر برومند ارائه شد که با توجه به شناخت کامل مونسان از وی، به دنبال انتصابش در خوزستان بود که برومند مخالفت کرد و پس از اتفاقات پیش‌آمده این بار استاندار خود نام برومند را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد و مورد موافقت قرار گرفت.

عملکرد نمایندگان استان

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، بندر خمیر و ابوموسی در ادامه نشست مطبوعاتی در رابطه با عملکرد نمایندگان استان، گفت: همه مسائل و مشکلات استان را در سه سطح ریز، متوسط و کلان دسته‌بندی کرده‌ام و بر اساس یک برنامه‌ریزی زمان‌بندی‌شده به دنبال پیگیری برای حل آن هستم. 

مرادی با اشاره به انتقاد برخی افراد از حضورش در روستاها و نشستن پای درد دل روستانشینان، افزود: کارهای بسیار کوچکی است که در روستاها اتفاق می‌افتد که برای روستا کار بزرگی است برخی از بنده ایراد می‌گیرند که کار یک نماینده جاده کشیدن، برق و آب‌رسانی و ... در روستاها نیست؛ به نظر شما آیا اگر نماینده مردم با حضور در روستا دهیار و شورا را برای پیگیری و احقاق حقوق مردم تشویق کند کار بدی انجام داده است. 

وی اضافه کرد: اگر یک نماینده مجلس، اعتمادبه‌نفس به دهیار و شورا روستایی بدهد که باقدرت و جسارتش حقش را بگیرد و در جهت استیفای حقوق مردم گام بردارد کاری بدی انجام داده‌ام؟ حضورم در روستاها تنها به دلیل تسریع در انجام امور است.

این مقام مسئول در پاسخ به سؤالی در رابطه با تقسیم‌کار نمایندگان، اظهار کرد: اینکه کسی بگوید تقسیم‌کار شده که مرادی به روستاها سرکشی کند و فلانی در مرکز کارهای کلان را پیگیری کند کذب محض است و اصلاً چنین چیزی صحت ندارد. 

وی ادامه داد: روزهای پنجشنبه و جمعه در حوزه انتخابیه هستیم تهران کامل تعطیله به روستاها می‌رویم بررسی می‌کنیم پی گیری می‌کنیم مشکلات شنبه تا ظهر استان هستم بعدازظهر یکشنبه تهران می‌روم یکشنبه سه‌شنبه و چهارشنبه صحن علنی مجلس صبح تا ظهر است و بعدازظهر کمیسیون است به‌اجبار باید باشیم. تقسیم‌کار نیست هر نماینده‌ای مسئول کار خود است. 

وی در خصوص میزان حقوق یک نماینده مجلس گفت: بنده 5 میلیون و 700 هزار تومان میزان حقوقم است که با سایر هزینه‌ها شامل تلفن همراه، دفتر، آب و برق، بلیط، نوشت‌افزار و سایر هزینه‌های جانبی ذکرشده در قانون به 15 میلیون تومان میزان پرداختی‌ها می‌رسد.

پیگیری افزایش سهم استان از مازاد درآمدها

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی به پیگیری‌هایش درزمینهٔ افزایش سهم استان از مازاد درآمدها گفت: هم‌اکنون یک هزار میلیارد تومان از محل مالیات ارزش‌افزوده در استان هرمزگان در حال توزیع است و ما به دنبال مازاد درآمد مربوط به سال‌های قبل است که در این مورد جلساتی برگزارشده است، استاندار و بقیه نمایندگان ‌هم باید پی گیر این موضوع باشند حق مازاد استان را از ارزش‌افزوده درآمد هم منشأ قانونی دارد و هم حق مردم است.

وی در خصوص 13 میلیارد تومانی به‌حساب شهرداری واریزشده است گفت: این پول باید طبق توافق پرداخت شود و معطلی آن معنا ندارد و طبق صحبتی که با استاندار و معاون عمرانی‌اش داشتم مصوبه کمک به تیم فوتسال آذرخش در فرمانداری بندرعباس قرار دارد که باید کمیته تطبیق به آن پاسخ دهد که طبق صحبت‌های صورت گرفته به‌زودی این امر رخ می‌دهد و کمک مالی به تیم آذرخش باید از جانب شهرداری بندرعباس پرداخت شود.

نابسامانی‌ها در بازار

مرادی به برخی نابسامانی‌ها در بازار هرمزگان و مشکلاتی که در تأمین مایحتاج مردم نیز گفت: دلیل گرانی مرغ و ماهی در استان خروج این اقلام از استان اعلام‌شده اما حل نشدن مشکلات بازار را ناشی از سوء مدیریت می‌دانم. 

وی در خصوص شرایط اقتصادی فعلی در کشور، اظهار کرد: مجلس از 5 سؤال مطرح‌شده از رئیس‌جمهور از 4 مورد آن قانع نشد و رأی منفی داد و باید این موضوع به قوه قضاییه می‌رفت که همچنان این موضوع مطرح است و باید گفت آن عزم و اراده جدی در دولت برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم را مشاهده نمی‌کنم.

مطالبه گری در فضای مجازی

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به طرح مطالبه گری در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: باروی کار آمدن فضای مجازی، اکثر افراد مطالبه گری را در این فضا انتشار می‌دهند و به این افراد می‌گویم که قدر مطالبه گری و چارچوب‌های آن را بدانید زیرا باید برای گرفتن حق‌وحقوق مردم باید یک‌صدا شویم.قدر مطالبه گیری را بدانیم باید مطالبه را بگوییم کمک کنید به ماها هرجایی اجماع رسید حق استان هرمزگان بگیریم هم‌صدا بشویم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها