خاک من کجاست ؟

خاک هرمز بشکه ای هفت میلیون و هشتصد


نویسنده: سامیه طهورنیان

چندی است که کاربران در فضای مجازی عکس‌هایی را منتشر می‌کنند از خریدوفروش خاک هرمز در وب‌سایت‌های آنلاین خارجی و فروش و عرضه آن در نمایشگاه کشوریاین فروش‌ها موجب نارضایتی فعالین محیط‌زیست و مردم هرمزگان شده است و اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد . سایت و شرکت علی‌بابا یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تجارت الکترونیک است و می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های خرده‌فروشی آنلاین جهان است . در این سایت پودر اکسید قرمز خاک هرمز به قیمت 650 دلار معادل 7.800.000 تومان قیمت گذاری شده است. 

در فضای مجازی اینستاگرام خاک درخشان و اکلیل نقره ای هرمز در ساعت های مچی تزیینی ریخته شده که این ساعت ها هیچ گونه کارایی به دلیلی عدم رویت عقربه ساعت ندارد و صرفا جهت  فروش خاک هرمز به قیمت های گزاف است . نمونه دیگر این فروش در نمایشگاه  های تهران به عنوان نمونه  ی خاک هرمز برای فروش های عمده به کار می رود.

  ..

 

تصویری از فروش خاک هرمز در علی بابا

 

 

چرا خاک هرمز سرخ است ؟ 

جزیره هرمز به فاصله ۳۰ دقیقه با قایق، به‌دوراز هیاهوی مرکز استان هرمزگان قرار دارد. جزیره هرمز در استان هرمزگان و در دهانه تنگه هرمز قرار دارد و در اصل يک گنبد نمکی است.

تمام‌رنگ‌های ساحل جزیره هرمز از وجود یک عنصر ناشی می‌گردد و این عنصر اکسید آهن است که در ۷۰ درصد خاک سرخ این جزیره وجود دارد و رنگ آن را به این صورت درآورده است.  جزیره هرمز به‌عنوان یکی از معادن بزرگ خاک سرخ جهان یاد می‌شود و حدود ۴۰ هزار تن از آن وجود دارد.

 

  . 

قاچاق یا صادرات یا فروش ، مسئله کدام است ؟

علی مریدی مدیرکل دفتر آب‌وخاک سازمان حفاظت محیط‌زیست در دی‌ماه سال جاری  در این خصوص گفته است که  صادرات خاک‌های زراعی و مرتعی طبق قانون ممنوع اعلام‌شده است اما صادرات خاک از هرمز انجام می‌شود که به دلیل ارزش‌های اکولوژیک این خاک باید این صادرات غیرقانونی اعلام و صادرات متوقف شود ولی وزارت صنعت و معدن در مقابل این خواست معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست مقاومت می‌کند و برخلاف کشورهای عربی که در حال ساخت جزایر مصنوعی هستند، از دهه 30 تا امروز خاک سرخ جزیره هرمز صادر یا غیرقانونی از کشور خارج می‌شود.

مریدی در گفتگو با هفته نامه تجارت فردا، صادرات خاک و قاچاق خاک  دو مسئله جداگانه دانسته و همچنین بیان داشته که  صادرات خاک معدنی از گمرکات و با مجوزهای وزارت صنعت و معدن سال‌هاست دارد صورت می‌گیرد. یکسری از این خاک‌ها درواقع سنگ معدن هستند که برای کارهای عمرانی، استحصال زمین و ساخت جزایر مصنوعی و بندر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

وی  درباره قاچاق خاک جزیره هرمز گفته که این جزیره از پیش از انقلاب معدن خاک صنعتی بوده است و از آن زمان بهره‌برداری شده و خاک سرخ آن صادرشده است. مریدی درباره ارزش خاک این جزیره  اضافه کرده است که در بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که خاک هرمز دارای ارزش اکولوژیک است و این خاک نباید صادر و یا قاچاق شود.

مدیرکل دفتر آب‌وخاک سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین بیان کرد که در جزیره هرمز به دلیل شکایاتی که وجود داشت و تحقیقاتی که صورت گرفت، تصمیم بر این شد که دراین‌باره سیاست‌ها بازنگری شود و فعالیت معدن خاک سرخ این جزیره متوقف یا محدود شود. مریدی اضافه کرد که به تشخیص محیط‌زیست اتفاقی که در جزیره هرمز دارد می‌افتد تخلف است و هرگونه صادرات خاک قاچاق محسوب می‌شود. ولی ازنظر قانونی چون هنوز در حال طرح دعوی و تشکیل دادگاه است، این فعالیت هنوز قاچاق محسوب نمی‌شود.

وی اضافه کرد که عمده بحث‌های محیط‌زیست در مورد قاچاق خاک کشور در حوزه هرمز است و این جزیره، جایی است که سند و مدرک داریم که فعالیت در آن برای صادرات خاک جرم است و باید هرچه سریع‌تر ممنوع شود. نهادی که البته در برابر این نظر کارشناسی که خاک هرمز ارزش اکولوژیک دارد و باید حفاظت شود، مسئولیت دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

 

خاک من کجاست ؟

اینکه  این خرید و فروش های کلان توسط خود بومیان و یا گردشگران خارجی صورت میگیرد به درستی مشخص نیست  ، اما آیا نباید بخشدار هرمز و یا مسئولین ذی ربط نظارتی واکنش نشان دهند ؟ 

با توجه به اینکه ذخیره خاک سرخ هرمز و مواد معدنی آن محدود است و از طرفی برداشت بی‌رویه از این طلای سرخ ضربات جبران‌ناپذیری به زیست‌بوم منطقه وارد می‌کند ، چرا تابه‌حال اقدام عملی صورت نگرفته است ؟

اگر مسئله را قاچاق اعلام می‌کنند چرا این دست از تاجران به‌راحتی در فضای مجازی و یا به‌صورت قانونی در حال بهره‌کشی از خاک هستند ؟ بارها مردم و حتی مسئولین ویدئو از کامیون‌های حمل خاک منتشر کردند، اعتراض‌های نمادین و یا جدی به معدن‌کاوی‌ها و برداشت‌ها انجام دادند ولی هیچ اقدام مؤثری از طرف یکی از نمایندگان و یا مسئولین استان صورت نگرفته است.

 

جزیره هرمز یکی ست و رنگش خاص و بی‌مانند . چرا آن‌سوی خلیج‌فارس زمانی که اعراب و مقاماتشان در حال ساخت جزایر مصنوعی آن هم با هزینه های گزاف هستند مسئولین ما این‌چنین چشم به روی تجزیه این طلای سرخ بسته اند ؟ آیا سکوت در برابر از بین رفتن هرمز عین خیانت نیست ؟‌

فروش خاک هرمز در علی بابا

تصاویری از فروش خاک هرمز در سایت علی بابا

صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها