رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در شرایط موجود به حوزه سیاسی وارد نمی‌شوم



تصمیم ورود به حوزه سیاسی و انتخاباتی ندارم چراکه شرایط موجود باروحیه من سازگاری ندارد. این مطلب را همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد.

ماه‌ها قبل اسم وی در لیست کاندیدهای احتمالی انتخابات آینده مجلس در هرمزگان ذکرشده بود که وی با صراحت اعلام کرد قصد ورود به سیاست و کاندیدا شدن را ندارد. 

امیرزاده که به همراه احمد مسجد جامعی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای اسلامی تهران و حجت‌الاسلام محمد ذاکری مدیر کتابخانه‌های استان هرمزگان بعد از آئین گشایش فروشگاه بزرگ کتاب و محصولات فرهنگی بوکتاب در دفتر روزنامه صبح ساحل و در جمع مدیرمسئول و خبرنگاران این مجموع حضور یافت حوزه فرهنگ را یکی از دغدغه‌ها و تعلقات مهم زندگی‌اش خواند و گفت: هم‌نفس حوزه فرهنگ هستم و تا به امروز دست‌وپا نزدم که وارد سیاست شوم.

 شایستگی سرمایه انسانی در عرصه مدیریتی

امیرزاده شایستگی ظرفیت فرهنگی هرمزگان در کشور را بالا دانست و گفت: این استان آبرومند، دارای سرمایه بسیار مهم انسانی و فرهنگی است که جایگاهش در کشور شناخته‌شده نیست و متأسفانه متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در سطوح ملی تمهیداتی اندیشیده نشده است و نادیده انگاری رنج‌آور منابع انسانی در سطح ملی همچنان ادامه دارد. 

وی افزود: افراد توانمند و پرتلاش هرمزگانی از همه سلایق درون استان این شایستگی‌ها را دارند که در عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور قد علم کنند و تا امروز به‌خوبی به اثبات رسانده‌اند که در صورت توجه و میدان دادن کنشگران قابل و ممتازی در عرصه‌های در اختیار بوده و هستند.امیرزاده از دلتنگی ها به زادگاهش سخن گفت و اظهار داشت: من هرمزگانی هستم و در هر جا که باشم باافتخار خودم را هرمزگانی معرفی می‌کنم چراکه برای همیشه مدیون مردم شرافتمند و آغوش هرمزگان مهرپرور هستم.

 فعالیت‌های دوران مدیریتی

مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مهم‌ترین و ماندگارترین فعالیت‌های دوران مدیریت فرهنگ و ارشاد هرمزگان گفت: زمانی که اداره کل ارشاد هرمزگان را تحویل گرفتم کل فضاهای فرهنگی استان ۱۷ هزار مترمربع بود در آخرین روزهای خدمتم با راه‌اندازی و گشایش دو مجتمع فرهنگی هنری خلیج‌فارس قشم و پارسیان به‌صورت هم‌زمان فضاهای فرهنگی هرمزگان به ۴۲ هزار متر رسید از مرکز تا شمال از غرب تا جنوب و شرق استان مجتمع‌های فرهنگی، فرهنگسراهای روستایی، کتابخانه‌های عمومی یکی بعد از دیگری افتتاح شد.

امیرزاده افتتاح تالار شهید آوینی، سالن فرهنگسرای طوبی، نخستین گالری استان، مجتمع‌های، بستک، پارسیان، تجهیز و نوسازی سالن‌های گوهر بندرلنگه، جاسک، میناب، رودان بشاگرد. حکمی میناب، قشم، جشنواره فرهنگی هنری خلیج‌فارس، راه‌اندازی انجمن عکاسان هرمزگان، پایه‌گذاری ده‌ها جشنواره فرهنگی هنری، ارتقا درجه فرهنگی استان از دیگر اقدامات دوره مدیریتش بیان کرد.

 افزایش 140 درصدی تعداد ناشران استان

وی برگزاری 241 نمایشگاه فرهنگی، هنری و قرآنی در استان، برگزاری 398 رویداد فرهنگی و هنری در استان، اجرای 2 هزار و 407 برنامه موسیقی برای مخاطبان استان از اقدامات دیگر خواند و از افزایش 140 درصدی تعداد ناشران استان سخن گفت و تصریح کرد: تعداد ناشران استان که در سال 1388، پنج ناشر بود با افزایش 140 درصدی به 12 ناشر در سال 1391 رسیدند. امیرزاده تعداد کانون‌های تبلیغاتی استان را با افزایش 80 درصدی از 10 باب در سال 1388 به 18 باب در سال 1391 دانست. وی با اشاره به افزایش تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از ۲۹ باب به ۳۰۰ باب در فاصله 3 ساله افزود: این آمار هاحکایت از افزایش چشمگیر فعالیت‌ها و توسعه زیرساختی استان دارد. امیرزاده افزایش تعداد نشریات استان در همان بازه زمانی از ۱۹ نشریه به ۲۶ نشریه بدون در نظر گرفتن خط‌مشی سیاسی گردانندگان را ازجمله اقدامات آن دوره برشمرد.

 نهضت ساخت‌وسازهای اماکن فرهنگی

امیرزاده اقدامات زیرساختی که در توسعه فعالیت‌های فرهنگی استان به‌خوبی نقش‌آفرینی کرد را نهضت ساخت‌وسازهای اماکن فرهنگی دانست و ادامه داد: به‌طورقطع و یقین اگر این ساخت‌وسازها وجود نمی‌داشت امروز اجرای فعالیت‌های فرهنگی هم با مشکل مواجه بود و به همین نسبت مصرف تولیدات فرهنگی هنری هم کاهش پیدا می‌کرد.

 نشریات محلی توان رقابت بارسانه‌های کشوری را ندارند

رئیس مرکز روابط عمومی ‌و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص حمایت از نشریات نیز گفت: باید سیاست‌های حمایتی اصلاح شود، نشریات محلی توان رقابت با رسانه‌های کشوری را ندارند، برخی از طرح‌ها متناسب با ظرفیت‌ها و سرمایه‌های مطبوعاتی استان‌ها نیست و اجرای فراگیر آن مشکل‌آفرین خواهد بود. امیرزاده افزود: تکثر نشریات بدون نظر داشت ظرفیت‌های مناطق ممکن است به شاکله اصلی مطبوعات لطمه وارد کند، در حال حاضر همکاران من در معاونت مطبوعاتی مجدانه در حال بررسی مجدد شیوه‌های حمایتی و راهبری مطبوعات هستند. وی بابیان اینکه از طرفی ظهور شبکه‌های تعاملی و استقرار نظام خبررسانی شهروند‌ محور ازجمله اتفاقات نوین عرصه اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود که الزاما باید متناسب این پدیده برنامه‌ریزی شود گفت: موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات و تدوین و اجرای نظام جامع اطلاع‌رسانی ازجمله سیاست‌های بنیادینی هستند که بر تمامی شئونات مطبوعات کشور تأثیر مستقیمی دارد تمامی این موضوعات در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و مهم‌ترین برون داد این اقدامات اولویت‌دار با نگاه حمایتی از این حوزه و صیانت از جریان آزاد اطلاع‌رسانی خواهد بود.

 تأمین یک درصد نیاز کاغذ در داخل کشور

مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست در خصوص بحران کاغذ مطبوعات و واردات کاغذ در کشور مطالبی بیان کرد و گفت: نیاز سالانه کشور به کاغذ در حوزه روزنامه، چاپ و تحریر، کتاب‌های کمک‌درسی و... به 400 هزار تن است. امیرزاده ادامه داد: اگر در حوزه مطبوعات، چاپ را با تیتراژ مناسب در نظر بگیریم 100 هزار تن کاغذ، در حوزه کتاب‌های عمومی که وزارت ارشاد مجوز می‌دهد 50 هزار تن و در حوزه کتاب‌های آموزش‌وپرورش 40 تا 45 هزار تن کاغذ نیاز داریم. وی با اشاره به ارز و یارانه‌های مربوط به کاغذ یادآور شد: باتدبیر دولت، کاغذ در ردیف کالای اساسی مشمول ارز دولتی 4 هزار و 200 تومان قرارگرفته است که در موازات این موضوع، یارانه‌های مناسبی به کارخانه‌های تولیدات داخل داده‌شده است. امیرزاده بابیان اینکه ولی این کارخانه‌ها نسبت به ظرفیت و تعهدات خود هم ازنظر کمی و هم کیفی نتوانستند خوب عمل کنند گفت: تولیدات کاغذ در داخل کشور جوابگو نیست البته نوع کاغذ، کیفیت لازم را نداشت به همین علت ناشران و مطبوعات نیز استقبال نکردند.

 این مقام مسئول با تأکید بر اینکه باید برای رفع وابستگی به کاغذ خارجی، بکوشیم و تولیدات داخل را حمایت کنیم تصریح کرد: با توجه به اینکه در ابتدای طرح، کارخانه‌های کاغذ ارز 4 هزار و 200 تومان برای 40 هزار تن کاغذ دریافت و به تعهدات خود عمل کردند، اما نیاز کشور ما 400 هزار تن کاغذ است که فقط یک درصد تولید داخل راداریم و 99 درصد نیاز ما از طریق واردات است.

تشکیل کارگروه ساماندهی کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد

مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گریزی زد به تشکیل کارگروه ساماندهی کاغذ و حضور پررنگ‌تر، فعال‌تر وجدی‌تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه گفت: دولت در این مورد 467 میلیون دلار به این امر اختصاص داد که تا قبل از شهریورماه واردات مستقیم کاغذ نداشتیم اما از منظر حمایت از مصرف‌کنندگان و کاربران، کارگروه ساماندهی کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. امیرزاده ادامه داد: این کارگروه دارای 20 عضو منتخب شامل نمایندگان حوزه مطبوعات، نمایندگان حوزه نشر، انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا‌، نمایندگان وزارت صنعت‌، معدن و تجارت،‌ سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و...کار خود را در 11 شهریورماه امسال شروع کرد و ‌ ضمن بررسی مصوبات کارگروه کاغذ کشور، ستاد تنظیم بازار به رصد وضعیت موجود کاغذ در کشور ازنظر میزان واردات، میزان ثبت سفارش‌ها و میزان کالای ترخیص شده در چهار ماه اول سال پرداخته شد و...

 تائید بر واردات 120 هزار تن کاغذ

مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر از 447 پرونده واردات کاغذ، 396 پرونده در کارگروه بررسی و تائید شد گفت: قریب به 180 هزار تن واردات کاغذ در کارگروه وزارت فرهنگ ارشاد تائید و پرونده برای دریافت ارز به وزارت صمت ارسال گردید که این وزارتخانه نیز به واردات 120 هزار تن کاغذ مهر تائید زد.امیرزاده از ترخیص 8 هزار تن کاغذ از گمرک در دی‌ماه امسال خبر داد و افزود: در کشور ما، کاغذ یک موضوع واردات محور است و باید برنامه‌ریزی‌هایی را برای تأمین کاغذ داشته باشیم و امیدواریم تا پایان امسال نیاز ناشران و مطبوعات تأمین شود.

 قیمت دو برابری کاغذ در بازار آزاد

امیرزاده از دونرخی‌ای کاغذ در کشور گفت: شاهد دوگانگی قیمت در کشور هستیم شامل نرخ تعادلی و نرخ بازاری تمام‌شده مصرف‌کننده در بازار که تفاوت معنادار و نگران‌کننده‌ای است. امیرزاده بابیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قیمت‌گذاری‌ها را مستقیم در اختیار ندارد و فقط در حوزه اختیارات خود پاسخگو است افزود: ستاد تنظیم بازار که مسئولیت مستقیم تعیین و نظارت قیمت را بر عهده دارد پاسخگو است و سازمان‌های نظارتی نیز در بقیه واردات و عرضه کاغذ هم باید پاسخگو باشند. وی ادامه داد: اصرار جدی وزارت ارشاد بر نظام قیمت‌گذاری در یک فرآیندی که از دل کارگروه کاغذ ایجاد شد، مجموعه واردکنندگان، مصرف‌کنندگان و ذینفعان با تولیت و نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان این بحث مشخص شد و یک مرجع رسمی باید این قیمت‌گذاری را اعمال می‌کرد تا اینکه ستاد تنظیم بازار به‌عنوان عالی‌ترین مرجع رصد بازار کاغذ و برخورد با گران‌فروشان و محتکران تعیین شد.

 نماینده وزارت ارشاد در کارگروه کاغذ مهم‌ترین هدف این کارگروه را واردات و عرضه کاغذ باقیمتی است که مصرف‌کنندگان از پس آن برآیند اعلام کرد و یادآور شد: هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث نظام قیمت‌گذاری یکی از این اقدامات است، از سوی دیگر درصدد ایجاد و تسهیل هر چه بیشتر فرآیند اختصاص ارز موردنیاز به واردکنندگان دارای صلاحیت برای واردات کاغذ هستیم. امیرزاده قیمت کاغذ در بازار آزاد را دو برابر کاغذ خریداری‌شده با ارز دولتی عنوان و تأکید کرد که مسئولان باید چاره‌ای بیندیشند که این نحوه اختصاص کاغذ و ارائه یارانه برای واردات و خرید آن موقت بوده و بازار کاغذ دوباره به ثباتی نسبی دست پیدا کند. چراکه در غیر این صورت ناشران از امکان برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های پیش روی خود محروم شده و صدمه‌ای جدی متوجه بدنه نشرمان خواهد بود. وی به واردات 24 هزار تن کاغذ خارج از مصوبات سخن گفت و افزود: کاغذ موجود است و به قیمت یک و سوم عرضه می‌شود اما در بازار آزاد با 70 درصد تفاوت قیمت به فروش می‌رسد. امیرزاده در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: تا پایان امسال سعی می‌شود بحران کاغذ را پشت سر بگذاریم و تا حدودی ثبات بازار و همچنین تأمین ارز لازم برای واردات کاغذ تخصیص یابد.گفتنی است: همایون امیرزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، مشاور وزیر، معاون اداره کل امور استان‌های وزارت ارشاد، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست اداره کتاب وزارت ارشاد، رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی نمایشگاه کتاب تهران، رئیس کمیته دسترسی آزاد به اطلاعات و ... در کارنامه خود دارد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها