زیر دریایی فاتح دل به دریا زد:

هیچ‌گاه قصد تجاوز به کشوری نداشته‌ایم



زیردریایی فاتح به عنوان نخستین زیردریایی کلاس نیمه سنگین بومی ایران، با دستور رئیس‌جمهور به آب انداخته شد. 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصردیروز در مراسم الحاق زیردریایی فاتح به نیروی دریایی ارتش، قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را برای حراست از منافع کشور دانست و تصریح کرد: هیچ‌گاه قصد تجاوز به سرزمین یا کشوری نداشته‌ایم و همه این 40 سال شاهد و گواه بسیار روشنی است که همواره به خوبی از خودمان دفاع کرده و در برابر متجاوز ایستاده‌ایم، اما چشم طمع به دیگران نداشته‌ایم.

وی گفت: بی‌تردید قدرتی که می‌تواند صدها مایل دورتر، از منافع کشور حراست و حفاظت کند ‌نیروی دریایی است. 

رئیس‌جمهور اظهارداشت: نیروی دریایی نه تنها از سواحل کشور در خلیج فارس، ‌دریای عمان، دریای خزر و دهانه اقیانوس هند دفاع می‌کند، بلکه با حضور و اقتدار خود در آب‌های بین‌المللی نیز از منافع جمهوری اسلامی ایران و امنیت کشتیرانی به نفع ملت ایران پشتیبانی کرده و در اقتدار ایران تأثیرگذار است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه نیروی دریایی دارای جایگاهی ویژه است، گفت: حدود 40 سال پیش در اوایل سال 58 در این مرکز با نیروی دریایی و توانمندی آن آشنا شدم و طی این چهار دهه چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن، رشادت‌ها و فداکاری‌ها بویژه حرکت در زمینه خودکفایی توسط این نیرو برای ملت ایران جای قدردانی و افتخار است.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: شاید فشار و تحریم دشمنان و جنگ تحمیلی محرک بیشتری بود تا بتوانیم در صنعت دفاعی و بویژه در صنعت دریایی و ساخت یگان‌های سطحی و زیرسطحی به خوداتکایی برسیم. 

دکتر روحانی افزود: اگر سلاح به صورت ارزان و عادی در اختیار ما قرار می‌گرفت شاید با این شتاب و این انگیزه دنبال بومی کردن صنعت دفاعی خود نبودیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در زمین، هوا و دریا کاملاً به خود متکی بوده و هیچگاه قدرت ایران نه تنها در دهه‌های اخیر بلکه شاید در قرن‌های اخیر در این حد نبوده و چنین توانمندی‌ نداشته‌ایم بویژه آنکه امروز در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای دلاور بسیج هم حضور دارند و این توانمندی ما را چند برابر کرده است.

وی با بیان اینکه قدرت ایران امروز می‌تواند قدرت منطقه باشد، اظهار داشت: امروز ایران و کشورهای دوست در کنار یکدیگر یک قدرت دفاعی سرافراز در آب‌ها، سرزمین و فضای منطقه هستند و نیازی به متجاوزین و حضور نامشروع قدرت‌های غیرمنطقه‌ای در این منطقه ندارند. دکتر روحانی تصریح کرد: بندرعباس و همه بنادر جنوب ایران، تنگه هرمز و همه آب‌های سرزمینی ما شاهد و گواه دفاع نیروهای مسلح ایران از کشتیرانی آزاد در این منطقه و رسیدن انرژی به سراسر جهان هستند و این نشان آن است که قدرت ایران هرگز تهدیدی برای دیگران نیست. رئیس‌جمهور ادامه داد: روشن است که توانمندی و قدرت ایران در برابر آنهایی که چشم طمع به سرزمین ما دارند، بازدارنده است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه صنعت دریایی در واقع صنعت برخی از پیامبران و انبیاء بزرگ است، گفت: خداوند به نوح پیامبر فرمان داد که با ساختن کشتی بزرگ آن را وسیله دفاع از مؤمنین و مردان راستین قرار داده و در شرایط خطرناک در برابر متجاوزین بتواند با استفاده از آن از مؤمنین دفاع کند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: اینکه امروز هم سازنده ناوچه‌های مختلف در کلاس‌های گوناگون بوده و هم انواع زیردریایی در سطوح مختلف می‌سازیم، نشان از توانمندی نیروی دریایی است. دکتر روحانی افزود: ملت ایران، در آغاز پنجمین دهه انقلاب اسلامی، قدردان نیروهای مسلح خود هستند و در مقابل نیروهای مسلح نیز با همه توان و وجودشان به مردم قول می‌دهند که از سرزمین، آب‌ها و آسمان کشور دفاع کرده و در برابر متجاوزان بایستند همانطور که در طول 40 سال گذشته اینچنین بوده‌اند. 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه امروز پیام مهمی برای ملت های منطقه داریم که منطقه از ظرفیت های لازم برای تامین امنیت خود بدون اتکا به استکبار برخوردار است، افزود: این کشورهای مستکبر باید دست از دخالت ها برداشته و سرنوشت کشورهای منطقه را به خود بسپارند.

امیر سرتیپ حاتمی در مراسم رونمایی «فاتح» پیشرفته ترین زیر دریایی کشور، با بیان اینکه سواحل طولانی ما در جنوب مهم ترین عامل ژئوپلیتیکی کشور است، اضافه کرد: قدرت دریایی کشورمان در دهه های اخیر مورد توجه نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته و امروز دارای سرمایه عظیمی در این حوزه هستیم که شامل زیرساخت ها علم و دانش و نیروهای انسانی متعهد متخصص و کارآمد است.

امیر حاتمی با اشاره به اینکه نیروی دریایی راهبردی و یکی از اولویت های صنعت دفاعی کشور است و در برنامه 4 ساله وزارت دفاع ارتقا قابلیت های منظور شده است، عنوان کرد: زیردریایی فاتح امروز تحویل نداجا می شود و ناوگان های نداجا و ندسا در خلیج فارس بعد دیگری از قابلیت های دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به تمایش می گذارد.وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: در زمینه صنعت دریایی تا سال 57 محصول بومی نداشتیم، کل صنعت دریایی ما وابسته به غرب بود اما امروز علاوه بر صنعت سازمان صنایع دفاعی ایجاد شده که در دولت دوازدهم اساس نامه اس به تصویب رسید، امروز 95 خانواده محصول تولید می کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسیر توسعه و پیشرفت صنعت دریایی سطح و زیر سطحی و سامانه های سلاح در حال تکمیل است، اضافه کرد: تولید 44 فروند شناور برای سازمان بنادر و دریانوردی هم توافق شده است، برخورداری از عمق فناوری به طراحی بومی شناورها منجر شده و با هیچ گلوگاه فناورانه مواجه نیستیم.

امیر حاتمی با بیان اینکه شناورها به انواع سلاح تجهیز شده که یکی از فناوری های پیچیده مربوط به پرتاب موشک از زیر آب است که اکنون به آن دست یافتیم، تصریح کرد: مهمترین ویژگی دفاع ما بومی بودن و کم هزینه بودن آن است با تکیه بر توان داخلی است؛ بیش از 85 درصد نیازهای تسحیلاتی را در داخل تولید کنیم با توجه به اینکه بودجه دفاعی ما بسیار پایین تر از کشورهای منطقه است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از استعدادهای غیر دولتی از افتخارات ما است، اظهار کرد: بالغ بر 5 هزار واحد صنعتی خصوصی، 500 شرکت دانش بنیان و 100 دانشگاه در این افتخارات همکاری کرده اند و این پیشرفت ها درحالی است که در تحریم بوده ایم.

امیر حاتمی با بیان اینکه امروز به جایگاهی که پیش بینی شده بود دست یافته ایم در حالی که 7 سال به اتمام مهلت سند چشم انداز باقی است، تصریح کرد: در سال 97 شتاب توسعه بیشتر بوده است که تاثیرش را در تجهیز نیروهای مسلح خواهیم دید.وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه فاتح از افتخارات ماست و توانایی ساخت زیردریایی های کلاس متوسط اثبات شده که امیدواریم شاهد تداوم این پیشرفت هاست، خاطرنشان کرد: فاتح توانایی شلیک موشک های کروز ضد کشتی را دارد.امیر حاتمی در پایان با بیان اینکه پیام مهمی هم برای ملت های منطقه داریم که منطقه از ظرفیت های لازم برای تامین امنیت خود بدون اتکا به استکبار برخوردار است، افزود: این کشورهای مستکبر باید دست از دخالت ها برداشته و سرنوشت کشورهای منطقه را به خود بسپارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها