اظهارات تند امام جمعه بندرعباس خطاب به روحانی:

مشکل مردم را حل کنید آقای رئیس جمهور



شورای اداری هرمزگان یکشنبه‌شب با حضور رئیس‌جمهور در سالن شهید آوینی بندرعباس در حالی برگزار شد که حاشیه‌های زیادی در برداشت از سخنان آیت‌الله نعیم‌آبادی خطاب به رئیس‌جمهور تا پاسخ آقای روحانی به سخنان وی.

در ابتدای این جلسه آشوری به‌عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان پشت تریبون قرار گرفت و پس از برشمردن عملکرد دولت یازدهم در استان هرمزگان، به کمبودهای و مشکلات و مطالبات مردم استان ازجمله عدم اشغال پایدار، توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه مسیرهای ارتباطی، دغدغه معیشت مرزنشینان نیز اشاره‌ای داشت و از رئیس جمهور خواست تا دستور اختصاص ۵۰ درصد از اشتغال بنگاههای اقتصادی استان به نیروهای بومی مورد تأکید قرار گیرد.

سپس با ابلاغ دستور رئیس‌جمهور از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس و با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بنادر و دریانوردی، وزیر کشاورزی، عملیات اجرایی ۲۸ پروژه و طرح زیربنایی و اقتصادی در استان هرمزگان بااعتباری بالغ‌بر ۴۴ هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی بیش از ۱۹ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم افتتاح و یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد.

تعارفات برای مردم نان نمیشود

آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان و امام‌جمعه بندرعباس که اواسط پخش ویدئوکنفرانس در جایگاه سخنرانان کنار محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور حضور یافت و پس از اتمام ویدئوکنفرانس، تریبون را در دست گرفت و اکثر سخنانش مربوط به معیشت مردم و خطاب به دکتر روحانی بود، این سخنان باعث برانگیخته شدن چهره رئیس‌جمهور و تشویق حضار شد. فیلم گفته‌های وی در همان لحظات اولیه که به‌طور زنده در شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شد پربیننده‌ترین فیلم در فضای مجازی قرار گرفت حتی رئیسجمهور را وادار کرد تا محور کلامش را حول اظهارات وی باشد...

آیت‌الله نعیم‌آبادی در همان اوایل سخنانش به قیمت گوشت و ماهی اشاره‌ای داشت و به‌طعنه گفت امروز گوشت قرمز باقیمت بالای صد هزار تومان را باید در خواب دید نه در عالم بیداری. وی تأکید کرد: باید رئیس‌جمهور و دولت به این موضوع فکر کند، مشکلات امروز مردم عمده‌اش که در حال تبدیل به یک نارضایتی می‌شود، مشکل سفره‌شان است. امام‌جمعه بندرعباس با اشاره به اینکه پروژه‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شود بخشی که کمک‌کار صنعت و دولت است ازجمله پالایشگاه باید باشد اما پروژههای نظیر ساخت جادهای که از قبل مناسب است یادآور شد: علاوه بر زیرساخت‌ها باید به فکر سفره مردم باشیم و باید ببینیم اولویت کدام است و انجام شود.وی بابیان اینکه مردم از انقلاب خود راضی هستند در ۲۲ بهمن این موضوع و عشق به رهبری را نشان دادند اضافه کرد: باید به مشکلات کشاورزان رسیدگی شود و امروز به‌روزی رسیده‌ایم که بانکها مردم و کشاورزان را گرفتار کردهاند.آیت‌الله نعیم‌آبادی در واکنش به تذکر استاندار نسبت به رعایت وقت معین‌شده، اظهار داشت: بنده اصلاً نمیخواستم صحبت کنم اما تعارفات برای مردم نان نمیشود، مشکل مردم را حل کنید آقای عزیز، مردم نان ندارند. وی اضافه کرد: مشکلات معیشتی مردم با تعارفات حل نمی‌شود و نیاز است رئیس‌جمهور برای سفره مردم نیز یک علی برکت الله بگوید. امام‌جمعه بندرعباس در پایان نیز با طعنه به رئیس‌جمهور که در اکثر کلماتش از (علی برکت الله) استفاده می‌کرد گفت: آقای رئیس‌جمهور یک «علی برکت الله» هم برای حل مشکل سفره مردم بگویید انشالله مشکل حل بشود علی برکت الله!

بعضی باورشان نشده است در شرایط جنگ هستیم

رئیس‌جمهور، سخنران بعدی این مراسم بود که در همان اوایل سخنانش خطاب به آیت‌الله نعیم‌آبادی گفت: شرایط امروز کشور را باید لمس کنیم و بدانیم شرایط چطوری هست بعضی باورشان نشده است در شرایط جنگ هستیم.

دکتر حسن روحانی افزود: در شرایط جنگی خمپاره و توپ می‌آید و بمباران و گلوله‌های مستقیم وجود دارد وعده‌ای شهید، مجروح و یا مفقود می‌شوند، اما آیا در حین جنگ می‌توان گفت که جنگ و استقلال کشور را از دست دهیم و به فکر چیزهای جزئی‌تر باشیم. 

وی بابیان اینکه باید شرایط مملکت را درک کنیم ادامه داد: اگر بخواهیم در مقابل ابرقدرتها بایستیم و استقلال خود را از دست ندهیم، باید همه باهم متحد باشیم برای حفظ آزادی که ثمره خون شهیدان انقلاب اسلامی است باید همه باهم باشیم یا از سوی دیگر میتوان گفت چند روز راحت باشیم و به فکر همین چند روز باشیم اما این هر دو باهم جمع شدنی است. دکتر روحانی تصریح کرد: ممکن است کسی بگوید در شرایط تحریم گوشت را ارزان کنیم و بگوییم بنزین می‌خواهیم چکار؟ اما باید بدانیم که در شرایط تحریم و فشار اقتصادی، زندگی مردم فقط یک‌چیز نیست، ما باید به مردم امید دهیم و به فکر قلب مملکت باید باشیم. 

وی گفت: ما همان دولتی هستیم که تورم را کنترل کردیم چون مردم امید به آینده داشتند و مردم به دنبال تولید بودند و مردم باید نسبت به آینده کشور امیدوار باشند و به آنان امید بدهیم و این مشکلاتی نیست که ملت را به‌زانو درآورد. دکتر روحانی افزود: بر اساس اعلام استاندار هزار و 700 تخت بیمارستانی در استان در حال ساخت و تکمیل است، برای سلامت مردم، آب‌وهوای مردم و معیشت مردم، برنامه داریم، آیا میتوان گفت که ساخت بیمارستان مهم نیست و فقط به فکر نان باشیم. دکتر روحانی ادامه داد: وقتی مریضی به پزشک مراجعه میکند و بیماری قلبی تشخیص داده میشود، ممکن است آن مریض با مسکن یکی دو شب آرام باشد و بخوابد، ولی چاره اصلی او معالجه قلب بیمارش است و این پزشک است که تشخیص میدهد بیمار خود را چگونه باید درمان کند.

ملت ما امروز راه درست را تشخیص داده است

دکتر روحانی بابیان اینکه ملت ما امروز راه درست را تشخیص داده است و راه درست، حراست و حفاظت از اهداف و آرمانهای انقلاب است گفت: امروز تلاش چندساله و شبانه‌روزی در استان هرمزگان ما را به ساخت زیردریایی فاتح رسانده است که میتواند از کشور حراست کند. 

رئیس‌جمهور هزینه ساخت این زیردریایی 68 میلیون دلار دانست و اظهار داشت: اگر قرار بود این زیردریایی را از خارج بخریم، باید 250 میلیون دلار هزینه میکردیم و چه‌بسا قطعات موردنیاز آن را به ما نمیدادند، اما امروز این زیردریایی به دست متخصصان داخلی درست‌شده و این کار بسیار ارزشمندی است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه دولت مانند امینی است که بالاسر اموال مردم ایستاده است، گفت: همه هزینهها بر مبنا و چارچوب قانونی کشور است، یکجایی در کشور است که میگوید درآمدها را کجا هزینه کنیم. بر اساس قانون اساسی، دولت بودجه را تنظیم و به مجلس ارائه میکند و نمایندگان مجلس آن را تصویب میکنند، شورای نگهبان مورد تأیید قرار میدهد، بعد به ما ابلاغ میشود که بودجه را در کدام بخشها و به چه میزان هزینه کنیم.

مطمئن هستم که از مشکلات عبور خواهیم کرد

رئیس‌جمهور بابیان اینکه میدانیم مردم در شرایط جنگ اقتصادی امروز با مشکلاتی مواجه هستند و شرایط عادی نبوده و با فراز و نشیبهایی همراه است، گفت: همان دولتی هستیم که در سال 92 و 93 تورم بالای 40 درصد را تک‌رقمی کردیم. 

چون مردم به آینده امیدوار شده بودند و میدانستند آینده بهتر خواهد شد. دکتر روحانی این را هم گفت که ما کار بزرگی نکردیم و فقط با انجام مذاکرات و پیشبرد آن، امید را در دل مردم زنده کردیم.

وی افزود: قیمت دلار خودبه‌خود کاهش یافت و قیمت اجناس و کالاها همین‌طور چون مردم میدانستند که دولت در حال تلاش برای حل مشکلات آن‌هاست.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز نیز باید کاری کنیم که مردم به آینده خود و آینده کشور امیدوار باشند، گفت: مطمئن هستم که از مشکلات عبور خواهیم کرد. با مشکلات مواجه هستیم اما این مشکلات نمیتواند مردم ما را به‌زانو درآورد.دکتر روحانی بابیان اینکه دولت در حد توان خود برای حل مشکلات تلاش میکند، گفت: برای سال آینده افزایش 20 درصدی همه حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته را پیشبینی کردیم که امیدواریم در مجلس هم تصویب شود و ما بر مبنای توان خود عمل میکنیم.

واردات گوشت و تولید آن بیش از سال گذشته بوده است

رئیس‌جمهور به گرانی قیمت گوشت اشاره‌ای کرد و گفت: در حالی با گرانی گوشت مواجهیم که واردات گوشت و تولید آن بیش از سال گذشته بوده است، البته به خاطر گران شدن نهادههای دامی مقداری گرانی گوشت اتفاق افتاده اما اگرچند دلال، بازار را به هم میزنند این وظیفه همه ماست که با امید، یکدیگر را برای حل مشکلات کمک کنیم. 

دکتر روحانی بابیان اینکه اگر دولت تنها باشد، حتماً قادر به حل مشکلات نخواهد بود، گفت: ملت و دولت باهم و در کنار هم حتماً مشکلات را حل خواهند کرد. این اتفاق در زمان جنگ تحمیلی هم افتاد و اگر مردم و دولت در کنار هم نبودند پیروز نمیشدیم. درحالی‌که همه دنیا در کنار صدام بوده و با ایران میجنگیدند ما با وحدت و اتحاد خود در جنگ پیروز شدیم.

وی بابیان اینکه دلار و ارزی که برای واردات در سال جاری اختصاص‌یافته نه‌تنها کمتر از پارسال نبوده بلکه بیشتر هم بوده گفت: اگر کسانی دلار دولتی را گرفته و با تقلب و درست کردن صورتحساب جعلی به مردم خیانت کردند چه میتوان کرد. در مقابل این‌گونه کارها باید همه دست‌به‌دست هم دهیم تا از مشکلات عبور کنیم. دکتر روحانی تأکید کرد: در شرایط جنگ و فشار، قدرت ایران را همه دنیا امروز میبینند. اینکه در این شرایط سخت پالایشگاه خلیج‌فارس بندرعباس که بزرگ‌ترین پالایشگاه منطقه در میعانات گازی است، افتتاح میشود، معنایش این است که راه توسعه کشور را ادامه میدهیم.وی ادامه داد: اینکه تولید محصولات آبزی کشور امروز نسبت به قبل از انقلاب 40 برابر شده، یعنی همه دارند برای توسعه و پیشرفت کشور تلاش میکنند. باید بدانیم اگر نسبت به فردا و آینده بدبین و مأیوس شویم، نمیتوانیم پیش برویم و تردید ندارم که با امید به آینده و وحدت و تلاش، میتوانیم از مشکلات عبور کنیم.

از من خواستند که رب و تخم‌مرغ را کوپنی کنیم

رئیس‌جمهور اظهار داشت: همین چند وقت پیش برخی افراد پیش من میآمدند و میخواستند که رب و تخم‌مرغ را کوپنی کنیم. دکتر روحانی افزود: هنگامی‌که 60 میلیون دلار گوجه‌فرنگی در یک سال صادر میشود، معلوم است که در بازار داخل دچار مشکل خواهیم شد. وی به قاچاق گازوئیل، بنزین و گله گله گوسفند از کشور اشاره‌ای کرد و گفت: همه باید در برابر قاچاق بایستند و اگر می‌خواهیم معضلات را حل کنیم، باید دست‌به‌دست هم دهیم.

قاچاق ناشی از ارزانی است

دکتر روحانی با اشاره به اینکه یکی از دلایل قاچاق گرانی نیست بلکه ارزانی آن جنسی است، گفت: هنگامی‌که گازوئیل در کشور لیتری 300 و بنزین 1000 تومان است و در دیگر کشورها رقمی بالاتر دارد، معلوم است که قاچاق میشود.وی بابیان اینکه هزینه تولید یک مترمکعب آب در شهر 1000 تومان و در روستا بین 1100 تا 1200 تومان است و باقیمتی پایینتر به مردم میدهیم، گفت: این در حالی است که باید ببینیم قیمت آب در کشورهای دیگر چقدر است. رئیس‌جمهور با اشاره به هزینه شیرینسازی و انتقال آب، گفت: یا باید با همان قیمت تمام‌شده خدمات را به مردم ارائه دهیم که این هم موجب فشار به مردم خواهد شد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش سازمان برنامه‌وبودجه سالانه 900 هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت در بخشهای مختلف پرداخت میشود، افزود: این به معنای آن است که ما 2 برابر بودجه سالانه را در کشور یارانه میدهیم که اگر بخواهیم هرکدام از این خدمات را به قیمت واقعی برگردانیم که البته اقتصاد واقعی هم همین است، به مردم وزندگی آنان فشار وارد میشود. تمام این اقداماتی که انجام میشود و یارانهای که دولت در بخشهای مختلف پرداخت میکند برای کاهش فشار از دوش مردم است.

 باید تلاش کنیم تا از مشکلات عبور کنیم

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا از مشکلات عبور کنیم، گفت: در این دولت محصول گندم بیش از 3 برابر و قیمت خرید آن از کشاورز چند برابر شده و این به معنای آن است که وضعیت برای کشاورزان بهتر شده است درحالی‌که این روند برای دولت مشکلآفرین و موجب فشار شده است.

دکتر روحانی بابیان اینکه نباید تصور کنیم که وزرا و اعضای دولت بدون توجه به مشکلات مردم، راحت هستند، اظهار داشت: همه مسئولان شبانهروز در حال تلاش هستند و روزانه 13 تا 15 ساعت کار میکنم تا بتوانیم مشکلات کشور را برطرف کنیم، اما باید توجه داشته باشیم که ما کشوری هستیم که ابرقدرتهای بزرگ علیه ما به دنبال توطئه و اعمال فشار هستند. 

رئیس‌جمهور افزود: مطمئناً تحریم مشکلآفرین است اما این مشکلات آن‌طور نیست که ما را از پای درآورد. دکتر روحانی بابیان اینکه دولت البته در انجام برخی اقدامات خطا دارد و از اشتباه معصوم نیست، گفت: همه باید کنار هم بایستیم؛ ما همه توانمان را بکار میگیریم تا در برابر خدا، مردم و فداکاری آنان و خون شهیدان شرمنده نباشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مطمئناً با کمک مردم، تلاش سه قوه و مسئولان و با رهنمودها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب میتوانیم از مشکلات عبور کنیم، کما اینکه تاکنون ملت ایران در پناه خدا و ارواح طیبه پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) از مشکلات عبور کرده است.

وحدت و انسجام میان اقشار هرمزگان

دکتر روحانی همچنین از استقبال و حضور پرشور مردم استان هرمزگان به‌ویژه مردم غرب این استان از کاروان تدبیر و امید تقدیر کرد و گفت: خوشبختانه امروز در استان هرمزگان شاهد وحدت و انسجام خوبی میان همه اقشار هستیم و مطمئناً این وحدت و اتحاد و هماهنگی باعث پیروزی ملت ایران و عبور از مشکلات خواهد بود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها