رئیس‌جمهوردر افتتاح این پالایشگاه:

فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس به معنای شکست تحریم‌ها است



رئیس جمهور گفت:افتتاح ده‌ها طرح عمرانی،  به همراه3 طرح بزرگ و مهم ملی در24ساعت دریک استان به معنای حرکت خروشان ملت در مسیر خودکفایی و عظمت است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی دوشنبه در مراسم بهره برداری از مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، با اشاره به اینکه ندیدن کارهای بزرگ و برجسته کردن نقص های کوچک، اقدامی اخلاقی و انقلابی نیست، اظهار داشت: حرکت شتابان توسعه در کشور به رغم تلاش های دشمنان، بیانگر تلاش یک ملت بزرگ و شکست دشمنانش است.

وی افزود: حرکت شتابان توسعه در کشور به رغم تلاش های دشمنان، بیانگر تلاش یک ملت بزرگ و شکست دشمنانش است.دکتر روحانی افزود: ملت ایران همچون بهمن سال ۵۷ که با شور و شوق پیروزی انقلاب را جشن گرفت، امروز هم در سالروز پیروزی انقلاب به خیابان‌ها آمده و به دنیا می‌گویند که به راه خود با قدرت ادامه خواهند داد.

وی  با اشاره به پروژه‌ها و طرح‌های استانی که روز گذشته در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، نیرو و راه و زیرساخت‌ها در استان هرمزگان افتتاح شد، گفت: در تولید محصولات آبزی رشد ۴۰ برابری نسبت به اول انقلاب داشته‌ایم و ۲۹۰ هکتار از اراضی استان تحت کشت گلخانه ای است که ۱۹۰ هکتار آن مربوط به ۵ سال اخیر است.رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن توطئه دی ۹۶ را آغاز کرد به خیال اینکه دی ۹۷ خودش در تهران باشد!، افزود: آنها به اشتباه فکر می کردند که ما دست‌مان را بالا خواهیم برد و در نفت و گاز و کشاورزی و توسعه قادر به فعالیت نخواهیم بود.اینکه در همین پالایشگاه بندرعباس تولید بنزین از ۸ میلیون لیتر به ۱۲ میلیون لیتر افزایش یافته و بهبود کیفیت تولید داشته‌ایم، نشان از تلاش و همت ملت ایران است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: اینکه از سال ۹۶ تا امروز در کمتر از ۳ سال، ۳ پروژه مهم فازهای ۱ ، ۲ ، ۳ ، ستاره خلیج فارس افتتاح شده به معنای حرکت خروشان ملت در مسیر خودکفایی و عظمت است.رئیس جمهور با بیان اینکه کسی نمی‌تواند این عظمت و دستاورد بزرگ را بخاطر شرایطی همچون گرانی مقطعی برخی کالاها که مردم را چند روزی در مضیقه قرار می‌دهد، زیر سوال ببرد، گفت: زیر سوال بردن موفقیت‌های بزرگ سال‌های اخیر در کشور نه انصاف است نه مروت و نه وطن پرستی، نه عشق به انقلاب و نه اخلاق اسلامی.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز روز امتحان الهی است و یک آزمایش تاریخی برای همه ماست، گفت: همانطوری که در دوران دفاع مقدس با وحدت و اتحاد و دست در دست هم ایستادیم ، مقاومت کردیم و پیروز شدیم، باید مقاومت کنیم و نمی توانیم مایوس شویم.روحانی با بیان اینکه اراده، تصمیم، برنامه‌ریزی، تدبیر و فداکاری ما را در برابر دشمن پیروز کرد، گفت: اگر می‌خواستیم دست روی دست بگذاریم و از میراژها و میگ‌های جدید و موشک‌های ضدرادار عراق بترسیم، نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم.

روحانی جنگ اقتصادی را سخت تر  از جنگ نظامی دانست و ادامه داد: در جنگ نظامی همه چیز آشکار است اما در جنگ اقتصادی اینگونه نیست. اینکه چگونه نفت بفروشیم و چگونه نقل و انتقالات مالی را انجام دهیم، خود یک عملیات اقتصادی است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، افتتاح فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس را به معنای خودباوری، شکست تحریم‌ها، اعتماد بنفس و خودکفایی دانست و گفت: در این دولت خودکفایی در ۵ محصول اساسی محقق شد

اگر در دولت یازدهم و دوازدهم هیچ کاری نکرده بودیم و فقط در تولید گندم، بنزین، گازوئیل، گاز و شکر که خودکفا شدیم، آیا همین بس نبود؟رئیس جمهور باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر مردم در کشور روزی برای تهیه بنزین، گازوئیل و یا گاز مصرفی منازل خود با مشکل مواجه شوند، چه مشکلاتی ایجاد می‌شود، گفت: خیلی از نعمت‌ها را وقتی داریم، حس نمی‌کنیم و قدر آن را نمی‌دانیم، اما وقتی نداشته باشیم، اهمیت آن را متوجه می‌شویم.

روحانی با تأکید بر اینکه پیروزی‌ها و موفقیت‌های ملت و دولت را باید ببینیم، گفت: پیروزیهای بزرگ را برجسته نمی کنیم، اما برای مشکلات کوچک یقه مسوولان را می گیریم . اینکه دیروز زیردریایی فاتح بعد از سال‌ها تلاش وزارت دفاع و ارتش به آب انداخته شد و امروز فاز ۳ ، ستاره خلیج فارس افتتاح شد، آیا این موفقیت و افتخار ملت و دولت نیست.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کاری که امروز در کشور انجام می‌شود، هم برای خودکفایی است و هم سلامت مردم مد نظر قرار دارد، گفت: به ملت بزرگ، صنعت نفت، سپاه پاسداران، مهندسین، کارگران و همه تلاشگران، این موفقیت‌ها را تبریک می‌گویم. این شما بودید که در زمان جنگ نفت تولید کردید و سوخت و انرژی مورد نیاز کشور و مردم را تأمین کردید و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی، دلاورانه تلاش و کوشش می‌کنید.

روحانی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه معنی موفقیت‌های امروز این است که ملت ما راه خود را درست انتخاب کرده است، گفت: باید خود و توانمان را باور کنیم. اگر این باور ایجاد شود به همه قله‌های پیروزی دست خواهیم یافت.

ظرفیت تولید بنزین دو برابر شد

وزیر نفت گفت که ظرفیت تولید بنزین در سال ۱۳۹۱، 52 میلیون لیتر بوده که با اضافه کردن اکتان افزا به 58 میلیون لیتر می‌رسید. این میزان در سال جاری به 105 میلیون لیتر رسیده و تا پایان سال از 105 میلیون لیتر نیز بیش‌تر خواهد شد. ظرفیت تولید بنزین طی پنج سال دو برابر شده است.

بیژن زنگنه با بیان این‌که ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه‌های نفت1.7میلیون بشکه بوده است، افزود: با به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این ظرفیت به 2.1 میلیون بشکه رسیده است،به عبارت دیگر ظرفیت پالایشی کشور 20 درصد افزایش یافته است.

وزیر نفت هم‌چنین از طرحی برای افزایش حضور بخش خصوصی در ساخت پالایشگاه‌های کوچک و واحدهای پتروشیمی خبر داد و گفت: این طرح به زودی ارائه می‌شود تا از سوی سران قوا و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد.وزیر نفت با اشاره به تحریم‌های آمریکا، گفت: این بار برعکس گذشته که آمریکا برای واردات بنزین ایران مشکل ایجاد کرده بود، نتوانست ایران را با بنزین تهدید کند.

زنگنه از توانایی ایران برای صادرات بنزین خبر داد و افزود: عمداً صادر نمی‌کنیم زیرا می‌خواهیم ذخایر خود را افزایش دهیم. از مهرماه سال جاری واردات بنزین قطع شده و در بودجه سال آینده هم ردیفی برای واردات بنزین نیست.

وی در ادامه با بیان این‌که در سال ٩١، بنزین با کیفیت یورو در کشور تولید نمی‌شد، اظهار کرد: در حال حاضر در پالایشگاه‌های اراک و اصفهان، روزانه ٢٨ میلیون لیتر در پالایشگاه بندرعباس روزانه١٢ میلیون لیتر  در پالایشگاه تبریز ،روزانه سه میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 5 تولید می‌شود که با احتساب تولید پالایشگاه ستاره، روزانه 76 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 5 تولید می‌شود.زنگنه هم‌چنین با بیان این‌که به دلیل تحریم آمریکا نمی‌توان از فاینانس اروپا و سایر کشورها برخوردار شد، افزود: در این راستا طرح‌های زیست محیطی به دلیل فشارهای آمریکا که مدعی حفاظت از محیط زیست است، متوقف شده است.وزیر نفت درباره تولید نفت گاز (گازوئیل) یورو گفت: میزان تولید نفت گاز یورو در سال ۱۳۹۱، شش میلیون لیتر بوده که این میزان در حال حاضر، 44 میلیون لیتر است و تولید گازوئیل یورو هفت برابر شده است. 

وی در ادامه با بیان این‌که پالایشگاه ستاره خلیج فارس بخشی از زنجیره پارس جنوبی است، توضیح داد: پارس جنوبی یک زنجیره پتروشیمی و یک زنجیره پالایشی نزدیک به 400 هزار بشکه دارد که ستاره خلیج فارس بخشی از این زنجیره است.

 

صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها