گزارشی از آخرین نشست جهانی کسب‌ و کار در دبی

دبی هاب بین المللی


نویسنده: سامیه طهورنیان

 

چندین کنفرانس و اجلاس کسب‌ و کار در دبی در حال برگزاری است که مجموعه‌ای از بهترین نخبه ها را از سراسر جهان  گرد هم آورده است و در حال جذب آن برای یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و مطمئن است.

در این قسمت دبی را به‌عنوان مقصد کسب‌ و کار برتر در دنیا بررسی می‌کنیم.

در ابتدا باید بدانید که دبی تنها یکی از شهر‌های کشور امارات است، و البته معروف‌ترین شهر آن است. پایتخت کشور امارات متحده عربی شهر ابوظبی است و منبع اصلی درآمد آن با دبی کاملاً متفاوت است. 

دبی دومین شهر  ثروتمند در امارات است، و ابوظبی در رتبه اول قرار دارد.

اکثر گردشگران معتقدند که درآمد اصلی دبی از نفت است، اما درواقع نفت تنها بخش کوچکی از اقتصاد دبی را تشکیل می‌دهد. دبی همچنین راه‌‌های درآمد دیگری دارد، ازجمله تجارت، تولید و گردشگری. حدود ۹۵ درصد از تولید ناخالص داخلی دبی بر مبنای محصولات غیر‌نفتی است.

تاکنون نفت کمتر از یک درصد تولید ناخالص داخلی دبی و گردشگری ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی دبی را به خود اختصاص داده است.

این ارقام نشان می‌دهد که چرا دبی مجبور شد تا برای زنده ماندن تبدیل به یک اقتصاد پویا و متفاوت از صنعت نفتی شود. 

دبی بااتصال کالاها از شرق و غرب، تبدیل به یک مرکز تجارت بین‌المللی شده است.

نشست‌ها، کنفرانس ها و جلسات منظم برای رهبران تجاری دنیا این شهر را بیش از بیش بر سر زبان‌ها آورده است .

«دبی همیشه تلاش می‌کند که یک شهر پیشرو برای حمایت از کسب‌وکار نو باشد و اگر شما در سراسر جهان نگاه کنید، این شهر پا به‌پای شهرهایی چون لندن، پاریس، سنگاپور، هنگ‌کنگ در حال رشد است .

«سرمایه کسب‌ و  کار و امور مالی»

در نشست اخیری که در دبی برگزار شد سران کشورهای جهان تا خرده‌فروشان بزرگ دنیا در دوبی گرد هم آمدن و دبی را برای اولین بار به یک مقصد تجاری بزرگ جهان تبدیل کردند.

میر محمدعلی‌خان کارشناس اقتصادی ساکن دبی در مقاله‌ای با عنوان «اقتصاد دبی مانند تکه یخی در صحرا ذوب می‌شود» در پایگاه تحلیلی «مدرن دیپلماسی» به چالش‌های پیش روی اقتصادی این امارت نشین پرداخته و اقتصاد دبی را در حال فروپاشی ارزیابی کرده است. اما این‌یک دیدگاه نه‌چندان معتبر برای دوبی محسوب می‌شود. 

بسیاری از متفکران جهانی درزمینهٔ کسب‌وکار  در این کنوانسیون ها با یکدیگر همکاری کردند  تا  گفتمان  خود را از طریق شبکه‌های جدید ارتباطی بیشتر کنند.

دن بالمر از کارخانه استون مارتین در این اجلاس کسب‌وکار به خبرنگاران گفت: »بازار امارات متحده عربی درمجموع بزرگ‌ترین بازار ما در خاورمیانه است، بنابراین بسیار مهم است که ما در اینجا یکی از بهترین کارخانه‌های خود را تأسیس کنیم، البته  ما در حال حاضر یک استراتژی بازاریابی قوی داریم و امیدهای زیادی برای توسعه صنعت خود در این قسمت خاورمیانه داریم.

« اضافه کنم که استون مارتین  شرکت خودروسازی بریتانیایی است، که درزمینهٔ مهندسی، طراحی و ساخت خودروهای اسپرت فعالیت می‌کند.

اعتماد بزرگترین خودرو سازهای جهان برای سرمایه گذاری عمده در دوبی نشان از اهمیت ویژه اقتصادی دوبی برای تجار بزرگ جهان است.  برخی از خودروسازها در این کنفرانس از جمله ی دوبی بهشت خودروسازها استفاده  می کردند.

رشد پایدار

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در مورد دبی، رشد پایدار تمامی کسب‌وکارهای فعال در آن است.

معاون امور تجارت خارجی وزارت اقتصاد امارات در حاشیه این  نشست  در مورد چشم‌انداز اقتصادی امارات و به‌خصوص  دوبی اظهار داشت: بر مبنای پیش‌بینی بانک مرکزی امارات انتظار می‌رود نرخ رشد اقتصادی این کشور امسال به ۳.۹۹ درصد برسد که اندکی بالاتر از نرخ مورد پیش‌بینی صندوق بین المللی پول خواهد بود.

این نهاد جهانی در  اکتبر سال گذشته، نرخ رشد امارات در سال ۲۰۱۸ را ۳.۴۴ درصد پیش‌بینی کرده بود.

همچنین در این نشست، رعد صفدی- مشاور اقتصادی «دبی اکو نومی» در خصوص آینده اقتصادی دوبی گفت انتظار می‌رود اقتصاد دبی در سال 2019 درنتیجه رشد اقتصاد غیرنفتی، به میزان قابل توجهی رشد کند.

اقتصاد امیرنشین دبی برخلاف اقتصاد ابوظبی، شدیداً به تجارت و گردشگری وابسته است.

مقامات اماراتی امیدوارند درآمد خالص اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده در سال اول به ۱۲ میلیارد درهم و در دو سال آینده به ۲۰  میلیارد درهم برسد.

خالد البوستانی- رئیس سازمان مالیاتی امارات، ضمن دفاع از اجرای طرح های اقتصادی، انتقادها از ندادن فرصت کافی به شرکت‌ها برای اجرای طرح مالیات بر ارزش‌افزوده را بی‌اساس دانست.

درواقع می‌توان گفت دبی یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان است. این مسئله دوبی را به  یک مرکز استراتژیک و پویا برای تجارت جهانی با زیرساخت‌های بی‌نظیر، هزینه‌های عملیاتی کم و چشم‌انداز بین‌المللی تبدیل کرده است.

تمامی این موارد باعث جذابیت سرمایه‌گذاری در دوبی شده است.

البته باید بدانیم که این کشور رابطه محکم تجاری با کشورهای دیگر دارد که به رشد اقتصادی دبی کمک چشمگیری کرده است. این کشور شرکای تجاری زیادی در سرتاسر دنیا دارد که می توان گفت کشور چین، هند و ایالت متحده آمریکا از جمله مهم ترین شرکای تجاری این شهر در طی چند سال اخیر هستند و کمک زیادی با اقتصاد آن می  کند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها