صبح ساحل وضعیت پارک‌های متروکه را بررسی کرد:

پارک‌های خاکستری، اسباب‌بازی‌های فراموش‌شده


نویسنده: آرتا زاهدی

 

ساخت پارک‌ها و فضای سبز محله‌ای متعدد با استانداردهای لازم از نشانه‌های یک شهرداری پویا و کار بلد است.

بر اساس آمارهای اعلام‌شده موفق‌ترین شهرداری‌ها آن‌هایی هستند که توانسته‌اند برای محله‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند و حدال مقدور از سفرها و هزینه‌های ساکنان محلات برای رسیدن به خدمات بکاهند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد پارک‌ها برای بازی و سرگرمی کودکان، محلی برای استراحت و آرامش، وجود فضای سبز برای زیبایی محله و ... است.

شهر بندرعباس با یدک کشیدن نام پایتخت اقتصادی به پشتوانه درامدهایش، اما نتوانسته در بدیهی‌ترین خواسته‌های مردم در حوزه شهری موفق عمل کند.

داشتن محله‌ای سبز، پارک‌های استاندارد و مناسب باوجود شعارهای پر طمطراق شهرداری هنوز یکی از نیازها و خواسته‌های مردم بندرعباس است.

خانواده‌های بندرعباسی همچنان برای لذت بردن از یک بعدازظهر و یا آرامش، در هرکجای شهر باشند برای سپری کردن ساعتی باید خود را به ساحل و یا پارک‌های بزرگ شهر برسانند تازه اگر روشنایی، نظافت آن تأمین باشد و یا در قرق کارتن‌خواب‌ها نباشد.

 اگر بخواهیم یک تعریف درست از پارک داشته باشیم با رجوع به منابع معتبر به این تعریف می‌رسیم که بوستان یا پارک به مکانی محفوظ می‌گویند که به‌صورت طبیعی یا نیمه‌طبیعی توسط دولت به وجود آمده است و در کنار آن برای تفریح و لذت بردن انسان، یا برای حفاظت از حیات‌وحش یا زیستگاه طبیعی. بوستان‌ها ممکن است شامل سنگ، فواره، خاک، آب و قسمت‌های چمن باشد.

با این تعریف کدامیک از پارک‌ها و یا بوستان‌های شهر بندرعباس دارای این خصوصیت هستند؟

غالب پارک‌های محله‌ای از کمترین امکانات هم برای صرف کردن اوقات فراغت برخوردار نیستند و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند برای اینکه فرزندانشان از تاب و سرسره زنگ‌زده آسیب نبینند و یا لباس‌هایشان خاکی و کثیف نشود به این پارک‌ها قدم نگذارند.

آن پارک‌هایی که وسایل بازیشان پلاستیکی است هم یا آن‌قدر کثیف و خاکی‌اند یا آفتاب‌خورده‌اند و زهوارشان دررفته که استانداردهای لازم را ندارند.

آن‌هایی که دو سال گذشته را به یاد میاورند مطمنا زمان انتخابات شهرداری فعلی بندرعباس را یادشان است که در همان بحبوحه انتخاب شهردار بنرهای بزرگی در سرتاسر شهر بندرعباس با شعار هر محله یه تا پارک نصب شد.

بنرهایی که اندازه‌شان از متراژ پارک‌ها بیشتر بود و باعث تأسف که این تبلیغات برای چیست وقتی واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.

تبلیغاتی که به‌وضوح شکست شهرداری را در برنامه پارک‌های محله‌ای نشان می‌داد.

رضا حیدری زاده رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس در گفتگویی سرانه فضای سبز بندرعباس را با در نظر گرفتن کمربند سبز شهر بندرعباس به اضای هر نفر 9 متر خواند و گفت: استاندارد سرانه فضای سبز در کشور به اضای هر نفر

 12 متر است که با توجه به روند توسعه فضای سبز و پارک‌ها در شهر بندرعباس این متراژ میزان قابل قبولی است.

وی یکی از مشکلات بزرگ شهر بندرعباس در راستای عدم توسعه مناسب پارک‌ها و فضای سبز را شرایط خاک و آب این شهر دانست و گفت: بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه گسترش پارک‌ها و فضای سبز انگونه که مردم انتظار دارند بالا بودن ای سی آب‌وخاک است و البته نباید از منابع مالی محدود نیز غافل شد.

به گفته حیدری 300 پارک محله‌ای و بوستان در سطح شهر بندرعباس وجود دارد که هرکدام از آن‌ها مخارج زیادی دارند و برای نگهداری از آن‌ها با توجه به محدودیت منابع مالی بسیار سخت است.

 الگوبرداری از کشورهایی با شباهت‌های اقلیمی

برخی از کشورهای همسایه مانند امارات و یا کشورهای جنوب شرق آسیا مانند مالزی که شباهت بسیار زیادی به لحاظ شرایط اقلیمی با بندرعباس دارند توانسته‌اند در ایجاد فضای سبز بسیار موفق عمل کنند و از مرحله چگونگی و چطور دست یافتن به این هدف بگذرند که می‌توان با الگوبرداری و یا استفاده از گونه‌های گیاهی مشابه با توجه به‌تمامی مسائل محیط زیستی، بندرعباسی سبز و زیبا به وجود آورد که البته باز بحث زیرساخت‌ها شرایط کمبود آب‌وخاک نامناسب و از همه مهم‌تر کمبود منابع مالی در حوزه فضای سبز مطرح می‌شود.

حسرت مردم بندرعباس وقتی به استان‌های دیگر سفر می‌کننداگر بگوییم یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای مردم بندرعباس داشتن فضای سبز و یا بوستان‌ها و پارک‌هایی با ظاهری زیبا و سبز مانند استان‌ها و شهرهای دیگر کشور است بیراه نرفته‌ایم.

آنچه مشخص است نارضایتی مردم و یا به بیان بهتر توقع مردم بندرعباس از شهرداری برای ایجاد شرایط و پارک‌های بهتر در سطح شهر است آن‌قدر که مردم بتوانند چنددقیقه‌ای را در یک فضای آرامش‌بخش بگذرانند نه آنکه از خاک و موش و کثیفی فرار کنند.

با توجه به تمام مسائل گفته‌شده این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که آیا شهر بندرعباس با توجه به نزدیک بودن عید نوروز بوستان‌ها و پارک‌های مناسبی برای پذیرایی از مهمانان و یا حتی وقت‌گذرانی خود بندرعباس نشین ها دارد؟

و آیا با توجه به تمام گفته‌ها چه زمانی قرار است بندرعباسی سبز داشته باشیم؟

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها