علی اصغر موسوی، دبیر انجمن خرما

قیمت خرما ۳ برابر نرخ واقعی است/ قیمت هر کیلو خرما ۳۰ هزار تومان



به گزارش خبرگزاری نود اقتصادی علی اصغر موسوی، دبیر انجمن خرما با انتقاد از قیمت بالای خرما در بازار اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو خرما به سبب سودجویی دلالان و عوامل واسطه با نرخ های ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود در حالی که در ابتدای فصل برداشت به نرخ ۲ تا ۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری شده است.

وی افزود: با وجود آنکه خرما با نرخ ۳ برابری بیش از قیمت واقعی در بازار عرضه می شود مسئولان ذی ربط باید نظارت را در بازار افزایش دهند و از سودجویی دلالان جلوگیری کنند چرا که سرد خانه ها مملو از خرما است و نمیدانیم بر اساس چه منطقی قیمت خرما این میزان افزایش یافته است.

موسوی تولید خرما در سال زراعی ۹۶-۹۷ را ۱ میلیون تن اعلام کرد و گفت: همه ساله ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن از این میزان در داخل مصرف و ۸۰ تا ۱۳۰ هزار تن به بازار هدف صادر می شود که امسال اختلاف قیمت ارز با دلار زمینه را برای رونق صادرات فراهم کرد.

دبیر انجمن خرما ادامه داد: بر اساس آمار همه ساله ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن از میزان تولید خرما به سبب نبود فرآوری و تولید به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد.

 

وی به خرید توافقی خرما در ابتدای فصل را راه کار تنظیم بازار این محصول برشمرد و گفت: همه ساله باغداران به سبب کمبود نقدینگی از چند ماه مانده به فصل برداشت اقدام به پیش فروش محصول خود به دلالان می کنند مه همین امر زمینه را برای افزایش قیمت در بازار فراهم می کند در حالی که دولت با وعده خرید توافقی از باغداران می تواند از نوسان قیمت و پیش فروش محصول قبل از زمان برداشت به دلالان جلوگیری کند.

موسوی راه اندازی صندوق خرما را یکی دیگر از راه کار های کنترل قیمت در بازار برشمرد و گفت: با توجه به آنکه راه اندازی این صندوق دست دلالان و واسطه گران را از بازار کوتاه می کند از این رو می تواند در تعادل قیمت و آرامش بازار تاثیر بسزایی داشته باشد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه خرما به بازار نداریم تصریح کرد: البته با استمرار روند سودجویی دلالان و واسطه گران پیش بینی می شود که قیمت خرما در ماه رمضان به بالای ۳۵ هزار تومان برسد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها