یک استاد دانشگاه در گفت و گو با ایسنا:

دوره خشکسالی طولانی در بندرعباس، امکان غافلگیری را افزایش می‌دهد



 

 

با قدم گذاشتن در سال جدید و شروع تغییرات اقلیمی و به وجود آمدن سیل ها و در نتیجه پدید آمدن مشکلاتی چون تخریب سازه ها، عدم مقاومت خانه های روستایی و آبگرفتگی با ارتفاع بسیار زیاد مشکلاتی در شمال شرقی و غرب کشور به وجود آورد که متاسفانه با اضافه شدن آسیب های جانی وضعیت از آن چه به نظر می رسید، وخیم تر شد.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج فارس، حال با پیش بینی های صورت گرفته در شرایط آب و هوایی استان هرمزگان، گفته ها حاکی از آن است که شرایط جوی از روز جمعه 23 فروردین تا روز دوشنبه 26 فروردین به نوعی خواهد بود که احتمال وقوع سیل و آب گرفتگی در بندرعباس بسیار زیاد است. به این منظور برای اطلاع از مقاومت سازه های شهر با یکی از مهندسان عمران استان بله گفت و گو نشستیم.

 

 

دبير كميته آموزش سازمان نظام‌مهندسی استان هرمزگان گفت: احتمال وقوع خرابی  های سازه های و ساختمان های مسکونی در بندرعباس کم است.

فرهاد عذباشی در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد: در حقیقت بهتر است در ابتدا باید این موضوع را بیان کنم که قرار نیست تمام سازه ها آمادگی لازم را داشته باشند، و این آمادگی برای سازه هایی باشد که در مناطق خطر وقوع سیل واقعند وجود داشته باشند و از قبل باید با طراحی صحیح آماده رویارویی و مقاومت در برابر سیل بوده باشند.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به مبحث 6 مقررات ملی ساختمان سازی( فصل 6 که در خصوص ضوابط مربوط به وارد شدن بار سیل به سازه ها است)، ادامه داد: ساختمان ها در مناطقی با عنوان مناطق ویژه خطر سیل که در این آیین نامه از آن یاد شده است و در بندرعباس نیز محله های نزدیک خور ها جز این مناطق هستند، می توان گفت توجه بسیاری به سازه های این مناطق شود.

عذباشی با بیان این که سازه ها باید در برابر بار سیل طراحی شوند، افزود:  موضوع لزوم طراحی در برابر بار سیل  از سال 1392 به آیین نامه مقررات ملی ساختمان افزوده شده است و پیش از آن الزامی وجود نداشته است و سازه هایی طراحی شده پیش از سال 92 بدون توجه به امکان وقوع سیل طراحی و اجرا شده اند.

وی تصریح کرد: اما پس از سال 92 نیز به دلیل  تازگی داشتن این موضوع و این که بندرعباس عموما در دوره خشکسالی بوده است، کسی آن چنان که باید به این موضوع توجه نکرده است و می توان گفت سازه ها در مناطق نزدیک خور ها در برابر سیل طراحی نشده اند.

دبير كميته آموزش سازمان نظام‌مهندسی استان هرمزگان  اظهار کرد: موضوع مهمتر این است که مطالعات هیدرولوژیکی و آبخیزداری صحیح بوده و سازه هایی که در برابر سیل باید طراحی کنیم که فشار و بار سیل را بگیرد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: برای مثال باید سیل بندهایی وجود داشته باشند که ورودی دبی، فشار و سرعت آب را کاسته و جلوی خطرات تخریب سازه ای را بگیرد حال این که این مطالعات انجام شده است یا خیر اطلاعی ندارم و مسئولان شهرداری پاسخ گوی این موضوع باشند.

عذباشی تصریح کرد: سازه هایی که باید برای مقابله با خطرسیل طراحی شوند سازه های هیدرولیکی است و خور های ما این امکان را دارند که اگر سیل تر به وجود بیاید دوره بازگشت صد ساله دارد و احتمال وقوع آن در 100 سال یک درصد است و برای آن سازه هایی طراحی شود و بالادست مسیل ها و خورها قرار بگیرد تا بتواند جلوی سیل را تا حدودی بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: به نظر نمی رسد جای نگرانی زیادی برای این موضوع که سیل سازه ها را از بین ببرد وجود ندارد اما امکان آبگرفتگی، گل و لای در نزدیکی مسیل ها و خور ها به وجود بیاید، وجود دارد. این که بگوییم سازه ای در معرض سیل باشد و سازه را تخریب کند بعید می دانم که وجود داشته باشد، البته این موضوع  باز هم بستگی به این دارد که مطالعات هیدرولوژیکی چگونه باشد و شرایط چند روز آینده به چه صورت باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: کارهای پدافند غیر عاملی در این مواقع بسیار اهمیت دارد یعنی آمادگی داشته باشیم باشیم که منازل دچار آب گرفتگی شدیدی نشوند و راه خور هارا با لایروبی باز کنیم تا آب بتواند به صورت روان حرکت کند و چیزی جلوی حرکت آن را نگیرد.

عذباشی ادامه داد: منازلی که در کنار خورها ساخته می شوند باید ارتفاعی بیش از ارتفاع سیل داشته باشند، این موضوع بسیار مهم است که سیل از زیر سازه رد شده و مقاومتی در برابر سیل نداشته باشد.

دبير كميته آموزش سازمان نظام‌مهندسی استان هرمزگان  عنوان کرد: خطر برای سازه هایی وجود دارد که در مجاورت خور ها قرار دارند اما این که ممکن است مشکلاتی از جمله آبگرفتگی گستره و یا خطرات درجه دوم مانند برق گرفتگی به وجود بیاید در سایر نقاط نیز دور از احتمال نیست. اما برای سازه ها به نظر نمی رسد مشکلی اساسی به وجود بیاید. در حقیقت ارتفاع آب آنقدر بالا نیست و سرعت سیل هم در بندرعباس نمی تواند آن چنان زیاد باشد که دچار مشکلات سازه ای شویم آب گرفتگی و گل و لای در مناطقی چون چهارراه خانه نان و آزاد شهر  که نزدیک به خور هستند، احتمال این که  این اتفاقات و مشکلات سازه ای بیشتر باشد وجود دارد.

وی تصریح کرد: این که بگوییم سازه ها دچار تغییر مکان جدی شوند و یا گسیختگی و فروریختگی رخ دهد بعید می دانم. در مناطقی دیگر چون خیابان دانشگاه نیز که ساختمان ها با ارتفاع بالا وجود دارند تنها موضوع آب گرفتگی و یا خطرات درجه دو که پیش تر هم گفته شد امکان پذیر است. سازه هایی که دارای زیر زمین بوده و یا پارکینگ ساختمان هایی که در زیر زمین قرار دارند بهتر است برای محل ورودی آب را بسته و  حداقل تا اطلاع ثانوی ماشین های خود را در خارج از زیر زمین نگهداری کنند تا آسیب ها و صدمات کمتری رخ دهد.

وی در پایان گفت: پیش از این نیز، خانه های ویلایی که در کنار خور ها واقع اند با ورود آب به ارتفاع یک الی یک و نیم تر و عدم تخلیه آن تا 48 ساعت مشکلاتی به وجود آمد. این مشکلات همچنان وجود دارد و باید مسائل تاسیساتی را جدی گرفت به ویژه تاسیسات برقی که اگر همزمان با آب گرفتگی، برق گرفتگی نیز رخ دهد مشکلات بیشتر شده و صدمات جبران ناپذیری رخ خواهد داد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها