سومین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان هرمزگان

چوب لای چرخ ما نکنید



سومین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان هرمزگان با حضور مقامات عالی‌رتبه استانی و کشوری و جمعی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزار شد.

دکتر همتی استاندار هرمزگان در ابتدای این همایش به بیان جذابیت‌ها و مزیت‌های موجود درهرمزگان و شکوفا کردن این جذابیت‌ها در حوزه‌های مختلف پرداخت و گفت: با ایجاد مرکز خدمات سرمایه‌گذاری گامی بزرگ در حوزه سرمایه‌گذاری برداشته‌شده و فضای متفاوتی برای کسب‌وکار در هرمزگان فراهم‌شده است.

وی خاطرنشان ساخت: 60 درصد صادرات و واردات کشور از طریق بندر شهید رجایی و دیگر بنادر استان صورت می‌گیرد.

همتی اظهار داشت: استان هرمزگان به‌عنوان پایتخت اقتصادی ایران همواره در بخش بازرگانی پیشرو بوده و با برنامه‌های ویژه در جهت توسعه روابط بین‌المللی، احداث مرکز بین‌المللی تجارت را در اهداف کوتاه‌مدت خود قرار داده است تا با تسهیل گیری در امر تجارت و بهبود فرایند صادرات غیرنفتی نقشی محوری در بازرگانی خارجی کشور ایفا کند.

سند میثاق اجتماعی یکی دیگر از موضوعات مورداشاره استاندار هرمزگان بود. وی تصریح کرد: این سند برای تضمین امنیت سرمایه‌گذاران است. دستگاه‌ها و مقامات مختلف پشتیبان سرمایه‌گذاران هستند. پنجره واحد سرمایه‌گذاری به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز مراجعه سرمایه‌گذاران است که ازجمله ویژگی‌های آن مطالعه طرح‌های سرمایه‌گذاری است.

وی معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی در امور گمرکی، سود بازرگانی، تضمین سرمایه خارجی، خروج سود حاصل از فعالیت اقتصادی و صدها مجوز و امتیاز دیگر را ازجمله مزیت‌های بیشمار در استان هرمزگان برشمرد.

دکتر موسوی رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. وی گفت: ایجاد ارتباط بین سرمایه‌گذاران و مقامات داخلی از مسائل مهم است. امروز مفهوم جدیدی بنام ائتلاف سرمایه داخلی و خارجی مطرح‌شده است. باید تلاش کنیم تا امنیت لازم برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم شود. با توجه به تمام نامهربانی‌هایی که در ساحت بین‌المللی در این زمینه وجود دارد به دنبال استقبال بیشتر از سرمایه‌گذاران هستیم.

موسوی تأکید کرد: 8 درصد متوسط رشد سالیانه اقتصادی کشور در برنامه ششم هدف‌گذاری شده است و سرمایه‌های داخلی برای رسیدن به رشد اقتصادی مصوب کفاف نمی‌دهد و همه تلاشمان به سمت جذب و جلب سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی افزود: در این شرایط تنها به دنبال جذب سرمایه‌های بزرگ نیستیم و از سرمایه‌های کوچک نیز استقبال می‌کنیم.

این مقام مسئول به پیام سازمان سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: دست دوستی به سمت کشورهای همسایه و دوست دراز می‌کنیم. فراموش نمی‌کنیم لطف و مرحمت سرمایه‌گذارانی که در این شرایط خطیر کشور بجای خارج کردن سود خود از کشور، به دنبال سرمایه‌گذاری مجدد هستند را فراموش نمی‌کنیم.

رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری بیان کرد: تلاش می‌کنیم انتقالات ارزی سرمایه‌گذاران خارجی را تضمین کنیم و ریسک سیاسی را پوشش دهیم. قانون برابری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را داریم و سرمایه‌گذاران صد درصد مالک سهام و ارزش دارایی‌های خود هستند و به عبارتی هیچ محدودیتی در سهم اشخاص خارجی وجود ندارد.

وی گفت: این حجم از سرمایه‌گذاری اصلاً قابل‌قبول نیست و باید برای خیزش و جهشی بزرگ در هرمزگان که پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد تلاش کرد.

آیت‌الله نعیم‌آبادی نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان نیز گفت: سرمایه‌گذاری، سرمایه پذیری و تکلیف مسئولان داخلی برای انجام کار به بهترین شکل از مقوله‌های مهم هستند.

وی تصریح کرد: یکی از توقعات سرمایه پذیر این است سرمایه در کار باشد. مهم‌ترین توقع سرمایه‌گذار نیز حمایت منطقی و سرعت در کار است و معطل کردن سرمایه معنایی ندارد.

آیت‌الله نعیم‌آبادی از مسئولان خواست حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را گرامی بدارند و این گرامی داشتن در حد حرف باقی نماند.

نماینده ولی‌فقیه بیان کرد: خشک‌سالی‌ها تمام شد و ترسالی رسید. مردم در خشک‌سالی خوب درخشیدند. حال باید در ترسالی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نهایت استفاده را ببریم تا هدف رهبر معظم انقلاب محقق شود.

دکتر انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز با تأکید بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در هرمزگان گفت: خداوند هر چه نعمت از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختلف وجود دارد بر این استان تمام کرده است. باید دید مشکلات این استان چه چیزی بوده که علی‌رغم فضای بسیار مثبتی که در کلام مسئولان است، آن‌طور که بایدوشاید در این استان شاهد سرمایه‌گذاری و تلاش‌های بیشتر اقتصادی نبودیم.

وی اظهار داشت: تحریم‌هایی که بر ایران اعمال‌شده، بنا بر اظهارات تحریم کنندگان سخت‌ترین تحریم تاریخ بشر است.

انصاری به نقش دستگاه دیپلماسی در سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: باید سفارتخانه‌ها و کشورهایی که ظرفیت و علاقه کار در حوزه سرمایه‌گذاری دارند را از ظرفیت‌های استان مطلع کنیم و از آن‌ها بخواهیم به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور میزبان برای جلب و تشویق آن‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری هرمزگان مراجعه کنند که بهترین محیط کار برای این فعالیت کشورهای همسایه هستند.

 این مقام مسئول تصریح کرد: بندرعباس قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و فعال‌ترین بندر حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان برای سال‌های درازی بوده است و زمانی که بندرعباس وجود داشته است بسیاری از بنادری که امروز از جلال و جبروت برخوردارند اصلاً وجود نداشتند؛ بنابراین یک محیط شناخته‌شده برای تبلیغ و تشویق کشورهای همسایه است البته با شرایطی که الآن هستیم. نمایندگی‌های ما آمادگی کامل برای این کار دارا هستند.

وی تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم برای استانی مانند هرمزگان که تولیدات متنوع و زیادی دارد بازاریابی است. در این بخش با توجه به بحث تحریم‌ها که نقل و انتقالات مالی را مشکل کرده است می‌توانیم به کسانی که در این زمینه فعال هستند کمک‌های شایانی بکنیم قطعاً علی‌رغم تحریم فرصت‌ها و امکانات وجود دارد و می‌توان راه‌هایی برای صادرات پیدا کرد.

انصاری به سیستم تهاتر اشاره کرد و گفت: این یکی از موضوعات پیشنهادی به دولت است که در دست مطالعه و اقدام است. بر اساس این سیستم کمترین نیاز به نقل و انتقالات مالی وجود دارد. بخشی از طرح پیشنهادی اروپایی‌ها نشأت گرفته از سیستم تجارت تهاتری است که می‌تواند با حداقل نقل و انتقالات مالی کار را انجام دهد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه هیچ استانی مجموعه امکاناتی که در هرمزگان موجود است را ندارد، پیشنهاد کرد: استانداری حضور در بازارهای منطقه به‌ویژه کشور عراق را در اولویت کار خود قرار دهد چون نیازها در بازار عراق بسیار گسترده است. کشورهای منطقه می‌تواند برای صادرات و واردات موردتوجه قرار گیرد و استانداری باید این راه‌ها را به سرمایه‌گذاران به‌عنوان تضمین‌هایی برای بازار سرمایه‌گذاری آینده آن‌ها نشان دهد.

خون میرزایی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات کشور نیز پیام حجتی وزیر جهاد کشاورزی را در این همایش قرائت کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبری رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان به بیان نقش دستگاه قضا در حوزه سرمایه‌گذاری پرداخت و بر تضمین امنیت سرمایه‌گذاران تأکید کرد.

همچنین سفیر افریقای جنوبی در تهران، سفیر ایران در قطر و ساهین عزیز رئیس سازمان جهانی آتیک نیز از دیگر سخنرانان این همایش بودند. ساهین عزیز بر لزوم همکاری دو کشور ترکیه و ایران تأکید کرد و گفت: به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران «نه» میگوییم.

سوزنچی مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور نیز آخرین سخنران این همایش بود. وی گفت: ما آماده‌ایم در این استان بکر و با پتانسیل بالا سرمایه‌گذاری کنیم و اولین کاری که خواهیم کرد از بندر پل تا قشم و بین جزیره قشم و هنگام تله‌کابین سی نفره با قابلیت حمل خودرو خواهیم زد. این منطقه باید بزرگ‌ترین منطقه گردشگری خلیج‌فارس شود. جزیره فارور که جزیره‌ای خالی از سکنه است را به بزرگ‌ترین جزیره سیاحتی خلیج‌فارس تبدیل می‌کنیم.

وی گفت: چوب لای چرخ ما نکنید. ما از شما پول و سرمایه نمی‌خواهیم. می‌توانیم سرمایه کشور آمریکا و روسیه را در ایران پیاده کنیم اما نیاز به کمک داریم. ما برای کار کردن آمده‌ایم. ایران را می‌سازیم و از هیچ استکبار و اجانبی نمی‌ترسیم.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها