ساخت مالچ طبیعی با چوب خرما



نواب کوهپایه روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کارگاه تولیدی مکران در روستای قلعه قاضی، با استفاده ازبازیافت نخل های فرسوده دراسفند ماه 97 اقدام به تولید مالچ (خاک پوش) به صورت رنگی و ساده با ظرفیت روزانه 4 تن از درخت خرما نخل زینتی کرده است


وی درخصوص تهیه مالچ طبیعی اظهارداشت: هرمزگان دارای بیشترین درختان نخل است و هرساله تعدادی ازآن ها فرسوده و قطع می شود که می توان با تهیه مالچ طبیعی از این درختان، به حفظ رطوبت خاک در مناطق گرم کمک کرد.


این کارشناس درحوزه منابع طبیعی ادامه داد: مدت یک سال است که برروی این گونه گیاهی آزمایش هایی صورت می گیرد و در نتیجه با استفاده ازدستگاه، چوب های فرسوده و بازیافتی را بعد ازخرد شدن به قطعاتی حدود یک سانتی متری تبدیل می کنند.
وی بیان داشت: می توان از این چوب های پودر شده برای جلوگیری از تبخیر در کشت انواع گونه های جنگلی استفاده کرد به طوری که هر یک کیلو از مالچ طبیعی حدود 5 کیلو آب را جذب می کند.ت

 مالچ طبیعی، فرصتی برای اشتغال زایی 


کوهپایه خاطر نشان کرد: تهیه این نوع مالچ طبیعی از درختان فرسوده و قطع شده خرما در هرمزگان، می تواند فرصت مناسبی برای اشتغال جوانان این استان قرار گیرد.
وی افزود: درعرصه های بیابانی که به آب زیادی نیاز است، گیاهان و گونه های جنگلی را درون این مالچ طبیعی کشت می کنند زیرا بافت این الیاف به گونه ای است که رطوبت خاک را درخود حفظ خواهد کرد .وی عنوان کرد: قیمت تمام شده این الیاف برای هر کیلو20هزار ریال است که در مقایسه با سایر موارد بسیار مناسب و هیچگونه آلودگی ندارد.


کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان بیان داشت: دستگاه تهیه مالچ طبیعی با هزینه 300 میلیون ریال خریداری شده است

به گفته کوهپایه: مالچ ساده دارای دانه بندی از ریز و درشت است و خاصیت اسفنجی و قابلیت جذب آب را تا حدود 5 برابر وزن اولیه خشک دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها