«واکس چِه»در جشنواره جهانی فجر


نویسنده: صدف محمودی

 مستند "واکس چه" که بخش‌هایی از زندگی و نگاه ابراهیم منصفی را به دنیا به تصویر می‌کشد به جشنواره بین المللی فجر رسید. کامران حیدری در تازه ترین اثر خود زندگی ابراهیم منصفی را به شیوه ی جدیدی به تصویر کشیده است. 

به گزارش صبح ساحل کمتر کسی ست که در جنوب زندگی کند و نام دینگومارو به گوشش نخورده باشد، چه زاری به نام دینگومارو چه مستندی به همین نام از کامران حیدری. ابراهمی منصفی هم تکلیفش معلوم است: الهام بخش موزیسین های جنوب و پرآوازه ترین هنرمند هرمزگانی. حالا این روزها کامران حیدری گارگردان دینگو مارو مستند دیگری با عنوان «وا کس چه  ساخته است که مستندی از زندگی ابراهیم منصفی ست  از زبان خودش.

کامران حیدری متولد یک فروردین 1355 درشیراز است، در پرونده فیلمسازی او، ساخت مستندهای داش آ کل، محمد بهم نبيگی، در انتهای يک روز کامل، من نگهدار کمالی وسترن ميسازم، علی آقا و دینگومارو به چشم می خورد.

کامران حیدری در رابطه با مستند جدیدش می گوید: وا کس چه شکل مصاحبه ندارد که با دوستان و نزدیکان منصفی در این باره صحبت کرده باشیم بلکه فیلم از دریچه نگاه خود منصفی ست و در واقع POV است و خودش داستان را تعریف می کند و به صورت نرشین می باشد.این مستند بر اساس پژوهش هایی از خاطرات دوست صمیمی وی در ایلود است و از زمان تولد تا مرگ وی را شامل می شود. در این مستند موزیسین های هرمزگانی موزیک هایی که رامی ساخته است را اجرا می کنند و ما در پایان فیلم درمی یابیم که در واقع همه آن ها رامی هستند چرا که روح هنر و موزیک او در همه بچه های جنوب وجود دارد و همه آن ها دغدغه مشترکی دارند. 

مهمترین بخش تصویربرداری فیلم که برنامه ریزی دقیقی برای آن انجام داده بودیم،سکانسِ اجرای موسیقی «وا کس چه »ابرام با بَند موسیقی بادگیر بود.گروهی که علاقه زیادی به اجراهای زنده آنها دارم . بخصوص خواننده گروه مرتضی اولی بندری. « مرتضی اولی بندری» با صدایی رویایی اهل هوا » به مانند خواننده های مراسم " زار"

  بعد از مدتی کش و قوس در بی زمانی و بی مکانی برای تصویربرداری این سکانس ، بلاخره در میان شلوغی های گروه » بادگیر « و گروه تصویربرداری، زمان آزادی پیدا کردیم و توانستیم این آهنگ را با اجرای قوی گروه در بندرعباس ضبط کنیم هیجانِ این اجرای خوب باعث شد تصمیم بگیریم اجرای استودیویی با پلی بک این آهنگ را درخیابان و با خوانندگی « مرتضی» ضبط کنیم ، از اجرا و تصویربرداری این بخش نیز راضی بودیم ، اما در تدوین ، اجرای زنده با اجرای پلی بک ترکیبی بود ناهمگون . پس تصمیم گرفتیم فقط اجرای زنده را بگنجانیم در فیلم و از اجرای پلی بک یک موزیک ویدئو کوچک و مستقل ارائه بدهیم برای معرفی گروه »بادگیر « و مرتضی ، این تصمیم باعث شد که ناخواسته در اینستا گرام رونمایی غیر رسمی داشته باشیم 

وی در پایان بیان کرد: این فیلم هم اکنون در جشنواره جهانی فجر در حال اکران است  و حتما  در آینده در در بندرعباس ا کران خواهیم داشت.  علاقه من به جنوب از زندگی در اینجا نشأت 

می گیرد، من به خاطر شغل پدرم در خوزستان بزرگ شده ام و به پژوهش و موسیقی جنوب علاقه دارم، موزیک جنوب همیشه برای من جذاب بوده است.

کارگردان این اثر کامران حیدری، نویسندگان کامران حیدری و سعیده کشاورزی، تصویربردار کامران حیدری با همکاری منصور وحدانی، تصویربردار هوایی فرشاد عباسی، تدوین کامران حیدری، دستیار تدوین فرشاد عباسی، تصحیح رنگ حامد ژیان، دستیار کارگردان علی فرمانی، مدیر تولید محمد سایبانی، گروه تولید محمد صابری، عرفان کریمی، یعقوب انصاری، صدابردار علی فرمانی، صداگذار کامیار بهبهانی، نویسندگان نریشن کامران حیدری، انیس سعادت، سعید آرمات، نریشن سعید آرمات و طیب نامی، بازیگر دریا سایبانی، روابط عمومی سمیرا راهی، طراح پوستر صالح تسبیحی، مشاور و‌ جانشین تهیه کننده شیوا آبا، و تهیه کننده کاوه فرنام هستند.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها