تحریم ها، تهدید یا فرصت



نگاهی به شعارهای سال های اخیر کشور نشان می دهد رفع مشکلات اقتصادی همواره یکی از دغدغه های دولت و نظام بوده است، زیرا بهبود و رونق اقتصادی علاوه بر تاثیری که بر زندگی مردم می گذارد بر بخش های سیاسی، فرهنگی، هنری و غیره نیز تاثیرگذار است. شعار امسال همچون سالهای اخیر شعاری اقتصادی است. «رونق تولید» نامی است که مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال 98 مطرح نمودند.

پر واضح است که پیشرفت کشور تحت شعاع دو رکن علم و تولید است از این رو ایشان طبق سنت نیکویی که از سال 86 بنا نهاده اند نامگذاری امسال را نیز برپایه یکی از این دو رکن یعنی تولید قرار دادند.امروزه عموم مردم به تاثیر تولید بر زندگی شان واقفند و آنرا مساوی با کار، رشد، شادابی و زندگی دانسته و رفع موانع و مشکلاتی مانند بیکاری، فساد، تورم و ... را درگرو چرخیدن چرخ تولید می دانند. اقتصاد ایران وابسته به فروش نفت است که با افزایش تولید داخلی به تدریج وابستگی کشور به نفت کاسته شده و منجر به ارزآوری می شود. قطعا اقتصاد تک محوری زمینه رانت و فساد را برای سودجویان فراهم می آورد و انگیزه سرمایه گذار داخلی وخارجی را برای ایجاد بنگاه های اقتصادی از بین می برد.

مبحث تولید داخلی و تاکید بر رونق آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در شرایط بحران کنونی که کشور خبیث آمریکا، ایران را در فشار جنگ اقتصادی و تحریم های بین المللی قرار داده ضرورت تولید داخلی را پررنگتر می کند. رونق تولید و تاکید بر سرعت گرفتن چرخه تولید داخلی مزیت های ذیل را شامل می شود؛ افزایش سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، کاهش واردات، کاهش قاچاق، افزایش صادرات غیرنفتی، بالابردن قدرت خرید عموم مردم، متمرکز کردن سرمایه های سرگردان و ... حال برای تحقق موارد  بالا نیاز به برنامه های مدون، سیاست گذاری صحیح، فراهم نمودن زیرساخت و فاکتورهای لازم در بخش خصوصی است، بدون شک سرمایه های سرگردان در دست سرمایه گذاران داخلی نیاز به مدیریتی در سطح عالی دارد تا بتوانند در کنار دولت و نه رقیب آن در تحقق شعار سال تلاش کنند.

استان هرمزگان با لقب پر طمطراق خود -پایتخت اقتصادی کشور- می تواند مکانی برای جذب سرمایه های داخلی و همچنین مناطق آزاد آن در جلب نظر سرمایه گذار خارجی بسیار مناسب باشد حال آنکه با توجه به پیشرفت ظاهری و باطنی چند سال اخیر استان، وجود منابع مالی در اختیار بومیان این استان مشهود است لذا با رفع موانع موجود در دستگاه های اجرایی من جمله دستورالعمل های موازی دستگاه های مختلف، بروکراسی اداری، تنگ نظری، شخصی نگری و سختگیری های غیر ضروری می توان جاده پر فراز و نشیب سرمایه گذاری را در استان هموارتر کرد.

از سویی دیگر دستگاه های قضایی برای جلب اعتماد عمومی و در راستای حمایت از حقوق تولیدکنندگان می بایست برخورد قاطعانه تری با مفاسد و سودجویان اقتصادی داشته باشد تا منابع دولت و ملت عادلانه و به مساوات به آحاد مردم برسد و یکی از سرمایه های اجتماعی که همان اعتماد عمومی است به عموم بازگردد. 

درسطح کلان نیز استاندار هرمزگان با نگاه ویژه و سیاستی که نسبت به سرمایه گذاری در استان در پیش گرفته، اقدام به برگزاری همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در هرمزگان نمود که در جای خود عملی بجا و لایق تقدیر است. امید است خروجی این همایش چشم اندازی شایسته استان را ترسیم کند و قدمی باشد در اجرای فرمایش مقام معظم رهبری تا از این گذر بر مشکلات اقتصادی فائق آییم.

صبح ساحل نیز وظیفه خود می داند تمام توان خود را برای تحقق شعار سال به کار گیرد. صبح ساحل دیگر تنها یک روزنامه نیست بلکه گروه رسانه ایست که با به روز نمودن و گسترش فعالیت های خود در فضای مجازی ومکتوب تلاش می کند گامی در راستای رونق تولید بردارد. این گروه رسانه ای تلاش خواهد کرد چالش ها و موانع تولید و به طور مشکلات استان هرمزگان را به گوش مسوولان رسانده و راهکارهای علمی را نیز پیشنهاد نماید.

امید است بتوان با همدلی و همکاری مردم و مسئولان بحران سال 98 را نیز مانند سایر بحران های کشور با موفقیت پشت سر نهاده و در پایان سال جاری گزارشی از تحقق شعار «رونق تولید» به مردم ارائه دهیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها