در ارتفاعات بجگوئیه رودان رخ داد؛

5 دقیقه جدال با خرس



تا به خودمم آمدم دیدم خرس بزرگی غرش‌کنان پشت سر من روی پاهای خود ایستاده است، راه فراری نداشتم ناگهان احساس سوزش شدیدی از ناحیه سر احساس کردم، درد زیادی داشتم ولی با تمام قدرتم دو دستم را روی صورتم نگه‌داشته بودم تا ضربه‌ای به‌صورتم وارد نشود، فکر نمی‌کردم زنده بمانم، صحنه بدی بود اما دوستم به دادم رسید...

علی و عیسی دو جوان روستای بجگوئیه بخش جغین هفته گذشته تصمیم گرفتند در هوای خوب بهاری برای گذراندن تفریح، دل به کوه (گل گل جغین)بسپارند، سوار بر موتورسیکلت شدند یک ساعت بعد به مقصد رسیدند، وسیله نقلیه را در گوشه‌ای متوقف کردند و بعد از 20 دقیقه پیاده‌روی به ارتفاعات رسیدند...ساعت 5 عصر بود که قصد برگشتن به منزل، قبل از غروب آفتاب را داشتند. علی جلوتر حرکت کرد تا اینکه نزدیک غاری رسید...

«با موتورسیکلت زیاد فاصله‌ای نداشتم همین‌طور قدم زنان به سمت پایین کوه می‌رفتم که صدای غرش ترسناکی، من را در جای خود میخکوب کرد، صدا از پشت سر من بود، برگشتم چشمم به خرس سیاه‌رنگ بزرگی افتاد که حدود 5 متری با من فاصله داشت، نمی‌دانستم چکار کنم، فرصت فرار نداشتم، او به‌سرعت نزدیک من شد و با ایستادن بر روی پاهای خود، محکم سر من را گرفت».

علی بهادری این را گفت و ادامه داد: «از ناحیه سر احساس سوزش و درد شدیدی داشتم ولی با این‌حال با تمام قدرتم دو دستم را روی صورتم نگه‌داشته بودم تا ضربه‌ای به‌صورتم وارد نکند، فکر نمی‌کردم زنده بمانم، صحنه خیلی بدی بود در همان لحظه دوستم که چند متری از من فاصله داشت با شنیدن صدای فریاد من و دیدن این صحنه سریع خود را به من رساند».

این جوان 34 ساله که یادآوری صحنه آن روز هنوز برایش دردناک است ادامه داد: «دوستم عیسی، با پرتاب سنگ و دادوفریاد، توجه خرس را به خودش جلب کرد و خرس من را رها و به‌سرعت به‌طرف او ‌دوید، خون زیادی از من می‌رفت، ولی دل‌نگران عیسی بودم اما او موفق شد با پرتاب سنگ، خرس را از صحنه دور کند و خودش را به من رساند».

وی که در عصر شنبه گذشته (7 اردیبهشت‌ماه) دچار حادثه شده بود همه این اتفاقات را حدود 5 دقیقه دانست و افزود: «حالم بد بود با کمک عیسی به درمانگاه که 20 دقیقه‌ای از محل دور بود رسیدم و پس از درمان اولیه، به بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) شهرستان رودان منتقل شدم و پس از 4 روز بستری از بیمارستان مرخص شدم». 

علی از حضور خرس و توله‌هایش در این منطقه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «شنیده بودم که در این منطقه خرس هست اما تا حالا ندیده بودم و در بیمارستان شنیدم که این خرس با توله‌هایش در اطراف غار بوده است».

 نظارت کافی بر کوه گل گل

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست رودان در خصوص این حادثه در شهرستان رودان توضیحاتی بیان کرد و گفت: هفته گذشت دو جوان جهت تفریح و پیدا کردن عسل عازم منطقه کوهستانی گل گل از توابع بخش جغین شهرستان رودان شده بودند که غافلگیرانه به یک قلاده خرس برخورد می‌کنند، با توجه به اینکه فاصله بین آن‌ها و خرس بسیار کم بوده «حدود پنج‌متر» ازآنجایی‌که احتمال می‌رود، خرس توله هم داشته است به علی بهادری حمله کرده و از ناحیه سر به وی آسیب می‌رساند که البته دوستش با سروصدا و پرتاب سنگ باعث می‌شود خرس مصدوم را رها کند و بگریزد. 

ناظر دهقانی ادامه داد: به‌محض اینکه از این قضیه مطلع شدیم محیط‌بانان جهت مشخص شدن صحت این موضوع به محل مربوطه اعزام شدند، ضمناً با توجه به اینکه علی بهادری به دلیل ضربه‌ای که توسط خرس به سرش واردشده بود در بیمارستان امام علی شهر رودان بستری بود، جهت مطلع شدن از حال ایشان و دلجویی به‌اتفاق همکاران در بیمارستان حضور یافته و از نزدیک مصدوم را ملاقات کردیم. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست رودان ادامه داد: با توجه به این اتفاق مهم به محیط‌بان تأکید شده است که تا چند روزی بر منطقه و کوه گل گل جغین نظارت کافی داشته باشند.

 مرگ خرس‌ها در ارتفاعات جغین

مصطفی اخلاقی، عضو علی‌البدل شورای اسلامی روستای بجگوئیه نگران از وضعیت زیست‌گاه حیوانات و با اشاره به اینکه حدود 10 سال پیش نیز خرس به چوپانی در همین منطقه حمله‌ور شد که او موفق به فرار شده بود اما با به کار گذاشتن تله، خرس را از بین بردند گفت: ارتفاعات جغین شمالی زیست‌گاه گونه‌های بسیار کم یاب جانوری و گیاهان دارویی است اما مورد بی‌مهری مسئولین قرار دارد که همین موضوع باعث از بین رفتن و شکار بسیاری از حیوانات وحشی شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۲ چوپانی یک قلاده پلنگ در ارتفاعات قطاران بخش جغین را مشاهده کرد که بنده به‌عنوان دوست دار و فعال محیط‌زیست به همراه یکی از دوستانم به آن ارتفاعات رفتیم و باگذشت دو شبانه‌روز بالاخره توانستیم پلنگ را از نزدیک مشاهده کنیم ولی به دلیل نداشتن تجهیزات کافی نتوانستیم حتی یک تصویر از این حیوان کمیاب برداریم به همین دلیل نتوانستیم این اتفاق را به همگان ثابت کنیم ...

به گفته اخلاقی، در سال ۱۳۸۶ یک قلاده خرس سیاه در همین ارتفاعات گرفتار سیل شد و جان باخت، سه سال قبل از آن نیز در همین کوه‌ها لاشه خرسی پیدا شد که با شلیک چند گلوله کشته‌شده بود و در سال ۱۳۷۸ یک قلاده خرس به چوپانی حمله کرد که چوپان موفق به فرار شد ولی بعد از مدتی اهالی با گذاشتن تله، خرس را به دام انداخته و از پای درآوردند.

عضو علی‌البدل شورای اسلامی روستای بجگوئیه ادامه داد: شکارچیانی هستند که در همین ارتفاعات به‌صورت ماهیانه کمین و اقدام به شکار کل و بز وحشی می‌کنند که متأسفانه توان مقابله با این قبیل افراد را نداریم. وی این را هم گفت که دادن مجوز بی‌شمار به معادن در این ارتفاعات بدون توجه به زیستگاه حیات‌وحش یک ظلم آشکار به محیط‌زیست این منطقه است....

 کوه‌های جغین یکی از زیستگاه‌های خرس سیاه آسیایی

گفتنی است: کوه‌های جغین شهرستان رودان یکی از زیستگاه‌های خرس سیاه آسیایی در ایران محسوب می‌شود اما علی‌رغم حضور این خرس در این کوه‌ها، هنوز این منطقه جز مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست تعیین نشده است و احتمال می‌رود که به خاطر همین موضوع، افرادی در جهت از پای درآوردن خرس و توله‌هایش اقدام کنند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها