یک خواننده اپرا و سولیست سابق اپرای وین:

باید موسیقی جنوب ایران را به دنیا معرفی کنیم



 

یک خواننده اپرا و سولیست سابق اپرای وین گفت: یکی از مشکلات موسیقی در کشورمان، مساله کلامی است؛ وقتی در مورد یک موضوع مثبت یا غمگین یا هر حس و حالی که وجود دارد، صحبت می‌شود، این کلام را به‌خوبی نشان نمی‌دهند یعنی بازگوی کلام و احترام به کلام به‌خوبی ادا نمی‌شود.

ماریو تقدسی در گفت‌وگو با ایسنا،افزود: به‌واقع جشنواره موسیقی در چنینی سطحی برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود و با جرئت می‌توان گفت سطح کیفی جشنواره موسیقی خلیج‌فارس بسیار عالی بود.

وی با بیان اینکه از نظر بنده پنج گروه به قدری منظم و حرفه‌ای بودن که واقعاً دوست دارم این گروه‌ها را به کشور آلمان و کل اروپا ببرم، تصریح کرد: باید برای این گروه‌ها تور کنسرت بگذاریم تا بتوانیم به جامعه بین‌الملل این گروه‌ها را بشناسانیم.

تقدسی با اشاره به اینکه در ایران می‌توان مشاهده کرد چه میزان جوان‌های با استعداد و حرفه‌ای مشغول فعالیت در حوزه موسیقی هستند، خاطرنشان کرد: به‌محض برگشتم به آلمان، به‌طور حتم با مسئولین صحبت خواهم کرد تا بتوانیم هنرمندان جنوب کشورمان که استعداد فوق‌العاده‌ای دارند را به کشور آلمان دعوت کنیم.

این خواننده بین‌الملل پاپ کلاسیک در خصوص جایگاه موسیقی نواحی و ارتقای آن اظهار کرد: مساله مهم این است که در این 9 سالی که باتجربه 40 سال خوانندگی روی صحنه و اجرای  2300 شب، بین آلمان و ایران در حال رفت‌وآمد هستم، این تجربه را به بچه‌های کشورم ارائه و نشان دهم راه درست چه چیزی است.

وی ادامه داد: در این جشنواره یکسری نقایص فنی مشاهده کردم که امیدوارم شرایطی فراهم شود تا بتوانم این نکات را گوشزد کنم.

تقدسی خاطرنشان کرد: یکی از این مشکلات، مساله کلامی است که در جامعه ایران وقتی شما در مورد یک موضوع مثبت یا غمگین یا هر حس و حالی که وجود دارد، صحبت می‌شود، این کلام را به‌خوبی نشان نمی‌دهند یعنی بازگوی کلام و احترام به کلام ادا نمی‌شود.

این خواننده اپرا و سولیست سابق اپرای وین با اشاره به اینکه وقتی می‌بینیم آثار شعرای بزرگ مثل حافظ، سعدی، مولانا و غیره بدون هیچ حس و حال خوانده می‌شود یعنی باید روی مسائل تکنیکی کار کرد، اظهار کرد: در مجموع جشنواره موسیقی خلیج‌فارس برای نخستین بار برگزار شد و بسیار خرسندم از این اتفاق و آینده کاملاً روشنی را پیش رو هنرمندان جنوب کشورمان به‌ویژه هرمزگان می‌بینم و امیدوارم این جشنواره هرسال برگزار شود تا جایی که کل دنیا از این فستیوال در بندرعباس، صحبت کنند.

وی در خصوص جایگاه اپرا در کشور ایران خاطرنشان کرد: 9 سال پیش به ایران آمدم و اقدام به برگزاری مستر کلاس آواز کلاسیک، پاپ کلاسیک و سنتی کردم؛ وقتی می‌بینم جوانان، موسیقی کلاسیک را دوست دارند بیش‌ازپیش انرژی می‌گیرم.

تقدسی با بیان اینکه با 4 زبان ایتالیایی، انگلیسی، آلمانی و فارسی با علاقه‌مندان کار می‌کنم، اضافه کرد: ممکن است در ایران کسی نباشد که این فرم را کار کند اما بنده بسیار حساس بوده و هم ازلحاظ اکت یا همان بازیگری روی صحنه، ادای کلام و خوانندگی که با تنفس دیافراگمی است، تمرین می‌کنم تا بتوانم هنرمندان قابلی تحویل جامعه دهم.

وی با اشاره به اینکه در 9 سال گذشته به‌واقع موسیقی اپرا ایران پیشرفت کرده است، عنوان کرد: به دلیل مشغله کاری متأسفانه زیاد ایران نیستم اما از دوستان می‌شنوم که اپرای جان اسکیکی اثر پوچینی، بینوایان و غیره در تهران به اجرا در آمده است و این سبب خوشحالی‌ام می‌شود.

این خواننده اپرا و سولیست سابق اپرای وین با بیان اینکه به جوانان توصیه می‌کنم حتماً زبان‌های مختلف دنیا را یاد بگیرند به‌خصوص انگلیسی زیرا همیشه یادگرفتن یکی از زبان‌های دنیا خودش برای یک هنرمند یا یک فرد عادی شخصیت به وجود می‌آورد، اظهار کرد: وقتی شما یک زبان جدیدی را فراگرفته باشی همیشه سرتان را بالا می‌گیرید و این مسائل در حال شکل گرفتن است و جوانان به این مسائل پی برده و  این موضوعات در ایران در حال رشد است.

تقدسی در پایان با اشاره به اینکه وقتی در اروپا یک فعالیتی را می‌بینم آرزو می‌کنم که جوانان کشورم در آن زمینه از دنیا عقب نمانند و به اطلاعات دسترسی داشته باشند، خاطرنشان کرد: همواره گفته‌ام که باید افتخار کنیم ایرانی هستیم و ایرانی‌ها به‌تمامی دنیا ثابت کرده‌اند که توان همه کار را دارا هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها