کارت طلایی،قانون جدید اقامت در امارات


نویسنده: سامیه طهورنیان


امارات عربی متحده روز چهارشنبه اعلام کرد، طبق قانون جدید «کارت طلایی» به ۶۸۰۰ نفر که در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند اجازهٔ اقامت دائم اعطا می‌کند. نام این طرح "کارت طلایی" یا به انگلیسی GOLDEN CARD است.
مقامات امارات در نشست خبری روز چهارشنبه اعلام کردند که این افراد دارای کارت طلایی درمجموع ۱۰۰ میلیارد درهم معادل ۲۷ میلیارد دلار آمریکا در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

خارجی‌های مقیم امارات و همین‌طور سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور، معمولاً روادید بلندمدت و قابل تمدیدی درخواست می‌کنند. این روادید به شرایط کار و استخدام آن‌ها در این کشور وابسته است اما دولت امارات سال گذشته اعلام کرده بود برنامه‌ای برای تسهیل اعطای روادید دارد که این طرح جدید و با مدل قبلی تفاوت هایی دارد.
رشد اقتصادی امارات پس از افت بهای نفت در سال ۲۰۱۴ کُند شد، بازار کار برای طبقه متوسط در این کشور دچار رکود گردید و سطح اشتغال هم در سال‌های گذشته کاهش داشته است.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم معاون رئیس کشور و حاکم دبی گفت : طرح کارت طلایی برای اعطای اقامت دائمی به سرمایه‌گذاران، تاجران ، دارندگان تجربه و تخصص، دانشجویان برتر و نخبه‌ها راه‌اندازی شده است؛ این کارت امتیازهای منحصربه‌فردی به دارندگان کارت و خانواده‌شان با تضمین تأمین محیط مناسب برای کسب‌وکارشان می‌دهد.

او همچنین اضافه کرد «برنامه کارت طلایی را به این منظور راه‌اندازی کرده‌ایم که به پزشکان، مهندسان، دانشمندان و هنرمندان برجسته اقامت دائم اعطا کنیم.»حاکم دوبی افزود: «کارت طلایی با اجازهٔ اقامت دائم به استعدادهای استثنایی و هرکسی اعطا می‌شود که در موفقیت امارات عربی متحده به شکل سازنده مشارکت کند.»دولت امارات در ماه مه سال گذشته اعلام کرده بود که به‌منظور ایجاد تقویت اقتصاد و رونق بخشیدن به بازار مسکن این کشور بنا دارد روادیدهای بلندمدتی را به سرمایه‌گذاران، دانشمندان و کارآفرینان و صاحبان حرفه اعطا کند.

سال گذشته همچنین دولت امارات اعلام کرد به کسانی که ۵ میلیون درهم در بخش املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنند اقامت پنج‌ساله و به کسانی که ۱۰ میلیون درهم در این کشور سرمایه‌گذاری کرده باشند روادید ده‌ساله قابل تمدید می‌دهد.همچنین سرمایه‌گذارانی که مالک املاکی به ارزش بیش از 545 هزار درهم هستند با حفظ سرمایه‌شان پس از بازنشستگی می‌توانند اقامت دائمی در امارات را نیز داشته باشند.شعار مقامات اماراتی برای این طرح، این است که امارات متحده عربی درها را به روی میلیون‌ها نفر از افرادی که به دنبال محقق شدن روی‌هایشان و بهبود کیفیت زندگی‌شان هستند، می‌گشاید.

کارشناسان اجرایی شدن این طرح در امارات را بسیار تأثیرگذار می‌دانند به‌خصوص درزمینهٔ مسکن که امارات در 5 سال گذشته در این زمینه سرمایه‌گذاری انبوهی در ابوظبی و دوبی انجام داده است.حاکمان اماراتی با اجرایی کردن این طرح به دنبال تقویت اقتصادی و ارتقا موقعیت جهانی کشورشان در منطقه و در جهان هستند. دولت امارات امیدوار است تا با اجرایی شدن قانون جدید اقامت اتباع خارجی، روند نزولی و رکود حاکم بر بازار املاک این کشور متوقف شود. البته کارشناسان اقتصادی منتقدی نیز هستند که تاکید دارند که اصلاح این قانون به تنهایی نمی‌تواند ضامن رشد سرمایه‌گذاری در امارات شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها