مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان خبر داد:

هجوم نسل جدیدی از ملخ‌ها به کشور



مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان اعلام کرد: نسل جدیدی از ملخ‌ها از سوی جزیره کیش به استان هرمزگان حمله کرده‌اند و با توجه به تراکم جمعیت این آفت، امکان سرایت آنها به استان‌های همجوار دور از انتظار نیست.

حمید دولتی در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره برنامه زنده‌گیری ملخ‌ها و خرید تضمینی آن از سوی دهیاری‌ها عنوان کرد: هرچند جهاد کشاورزی استان کمک کردن مردم را به‌عنوان یکی از روش‌های دفع آفات مورد تشویق قرار می‌دهد، اما به‌طور کلی مجموعه حفظ نباتات با اکتفا کردن به همین یک روش مخالف است، چراکه کارایی این روش محل تردید است و نمی‌دانیم مردم چقدر توان و امکانات جمع‌آوری و کنترل کامل آنها را دارند.

وی با اعلام اینکه حجم وسیعی از ملخ در حال ورود به منطقه است، افزود: اولین وظیفه ما به‌عنوان متولی کنترل این آفت در مجموعه حفظ نباتات، جلوگیری از خسارت به باغ‌ها و مزارع است. از سوی دیگر، بهترین روش کنترل این حجم ورودی از ملخ، تنها مبارزه شیمیایی است. بنابراین ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا گروه‌هایی به‌صورت دستی آنها را جمع‌آوری کنند. با این حال، ما از آنها استقبال خواهیم کرد و قبل از مبارزه شیمیایی، اجازه زنده‌گیری و جمع‌آوری تراکم در سطح منطقه به آنها داده خواهد شد.

این مسئول دولتی گفت: تنها در شهر بندرعباس از طرح جمع‌آوری دستی استفاده می‌شود، اما در سطح استان روش‌های مختلف زمینی و هوایی برای از بین بردن ملخ‌ها به کار برده می‌شود. در برخی حوزه‌ها از نیروی پهپادها هم استفاده شده، اما با توجه به گستردگی ریزش‌ها و ناتوانی پهپادها در مناطق صعب‌العبور، عملاً از این امکان هم نتوانستیم به‌طور کامل استفاده کنیم.

وی افزود: در دشت‌ها هم با توجه به امکاناتی مانند استفاده از تراکتور و… به بهترین وجه مبارزه با این آفت پیش رفته است.

به گفته دولتی، اولین وظیفه جهاد کشاورزی به‌محض ورود ملخ‌ها، ردیابی و رصد مناطق آلوده است و اکنون حداقل ۲۵۰ نفر در سطح استان این کار را انجام می‌دهند.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از مناطق استان هرمزگان تا حد زیادی در حالت سبز قرار گرفته‌اند، به این معنی که دیگر تراکم جمعیت ملخ‌ها به‌شکلی که خطرساز باشد وجود ندارد، اما در دو شهر با توجه به شرایط اقلیمی و مناسب بودن هوای آنها، تراکم شدید دسته‌های ملخ شکل گرفته است.

این مسئول دولتی عنوان کرد: جهاد کشاورزی، تمرکز و امکانات خود را روی آن‌ها قرار داده تا هم از باغات آنجا محافظت کند و هم از عبور آنها به سایر استان‌ها جلوگیری شود. با این حال، سرایت آنها به این استان‌ها دور از انتظار نیست و با توجه به ورود دسته‌ها و حملات جدید از سوی جزیره کیش، موج جدیدی هم عملاً در حال ورود است؛ اتفاقی که باعث شده به هیچ عنوان نتوانیم زنده‌گیری را در دستور خود قرار دهیم، چرا که وظیفه سازمان جهاد کشاورزی، حفاظت از امنیت غذایی و سلامت محصولات و جلوگیری از هر گونه خسارت است.

وی همچنین گفت: برخی مناطق استان مورد هجوم نسل جدیدی از ملخ‌ها قرار گرفته و با توجه به فاز خسارت‌زایی حملات اولیه این آفت، خسارت‌هایی به حوزه کشاورزی و باغات استان وارد می‌شود، اما با این حال، همکاران حداکثر توان خود را برای حفاظت از مناطق انجام می‌دهند.

حمید دولتی خبر داد که لیست میزان خسارات به بخش کشاورزی در حال احصا است و به‌زودی اعلام خواهد شد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها