بیم تکرار فاجعه متعفن سوزا در دیرستان

صدور مجوز کارخانه فرآوری ماهی در محدوده طرح جامع گردشگری



به گزارش صبح ساحل و به نقل از خبرگزاری فارس، از شش ماه گذشته تاکنون مردم روستاهای دیرستان، شیب‌دراز و محدوده کندالو نگرانی‌ها خود در باب صدور مجوز احداث یک واحد فرآوری ماهی و ‌آبزیان در مجاورت این منطقه گردشگری را به طرق مختلف اعلام کرده‌اند، چرا که فعالیت اینگونه کارخانه‌ها توام با ایجاد بوی متعفن تا شعاع چندین کیلومتری است به نحوی که در شهر سوزا مردم دچار مشکلاتی عدیده از فعالیت یک نمونه از این واحدهای تولیدی شده‌اند.

ماجرا از آن جا شروع می‌شود که دستگاه‌های صادرکننده در مرکز استان، اقدام به صدور مجوز برای فعالیت یک کارخانه تولید و فرآوری محصولات مرتبط با آبزیان در مجاورت روستای دیرستان قشم کرده، این در حالیست که آن گونه که مقامات زیست محیطی منطقه آزاد قشم و سایر مسؤولان  مربوطه در این سازمان، اعلام کرده‌اند، محدوده مدنظر مجوز مذکور، در طرح توسعه جامع گردشگری قرار داشته و به نوعی ناهماهنگی و عدم استعلام از طرف دستگاه‌های صادر کننده مجوز نیز در این بین مشهود است.

مجوز صادر شده کارخانه پودر ماهی مخل توسعه گردشگری و طرح جامع است

سید هاشم داخته مدیر محیط زیست منطقه آزاد قشم در این راستا می‌گوید: جانمایی مدنظر برای احداث پروژه مدنظر موسوم به واحد صنعتی تولید و تهیه خوراک دام و طیور آبزیان و تولید پودر ماهی واقع در محدوده اسکله کندالو (سایت اکو پارک) اشتباه است.

وی افزود: مجوز صادره از نظر منطقه آزاد قشم نادرست و به نوعی مخل توسعه گردشگری و طرح جامع است.

داخته، همچنین با یادآوری بندهای الف ماده 65 و الف و ب ماده 67 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی و ماده یک تصویب نامه مناطق آزاد تجاری صنعتی و الحاقیات و تبصره‌های آن، گفت: طبق این قوانین، مدیریت محدوده مدنظر که برای احداث واحد تولیدی مورد بحث در نظر گرفته شده، در محدوده مدیریتی و توسعه‌ای سازمان منطقه آزاد قشم است و از این رو تمامی مجوزهای مورد نیاز در این محدوده باید توسط منطقه آزاد قشم صادر شود.

داخته اضافه کرد: محدوده‌ای که مجوز مذکور برای آن صادر شده، در طرح جامع منطقه آزاد قشم به عنوانی منظر تفرجگاهی طرح ژئوپارک قشم مصوب سازمان یونسکو در سال 1388 شناخته می‌شود.

خبرنگار ما در قشم با تعدادی از مسؤولان محلی گفت و گوهایی را انجام داده که شنیدن دغدغه‌های آنان نیز خالی از لطف نیست.

 پیگیری‌های لازم برای متوقف کردن طرح متعفن پودر ماهی انجام می‌شود

محمود ابولی دهیار روستای دیرستان در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه جانمایی صورت گرفته برای فعالیت کارخانه پودر ماهی دقیقا در مجاورت روستاهای دیرستان، شیب دراز، منطقه کندالو و محدوده ژئوپارک قشم صورت گرفته، اظهار داشت: تاکنون با رعایت سلسله مراتب، نگرانی خود را از بخشداری، گرفته تا فرمانداری، سازمان منطقه آزاد، استانداری و نمایندگان مجلس، محیط زیست هرمزگان، محیط زیست قشم، جهادکشاورزی استان و شهرستان و همچنین دادستانی و دیگر دستگاه‌ها اعلام داشته‌ایم و امیدواریم که پیگیری‌ها نتیجه بدهد.

وی با بیان اینکه مردم ساحل‌نشین قشم خاطره و ذهنیت خوبی از فعالیت‌های تولیدی مرتبط با آبزیان در ابعاد صنعتی ندارند، اضافه کرد: مردم جزیره همین الان شاهد آن هستند که چه مشکلاتی عدیده‌ای برای مردم سوزا در ماه‌های اخیر به واسطه فعالیت این گونه کارخانجات رقم خورده، به نحوی که برای تنفس طبیعی خود باید رایزنی کنند.

ابولی یادآور شد: از طرفی مشخص نیست چرا مجوز این کارخانه درست در محل گردشگری تفریحی داده شده است، و خیلی راحت می‌توان با مراجعه به نقشه‌ها و طرح‌های جامع متوجه شد که این مجوز دقیقا کجا را هدف قرار گرفته است.

به گفته وی نمی توان در منطقه‌ای همانند کندالو و اسکله موجود، که سالیانه حدود یک میلیون گردشگر به آن مراجعه می‌کنند، فعالیتی به جز فعالیت گردشگری را متصور بود.

ابولی تاکید کرد: تا حصول نتیجه که همانا متوقف کردن این طرح است، پیگیری‌ها را انجام می‌دهیم، چرا که می‌دانیم راه‌اندازی این کارخانجات که بویی متعفن دارند، سکونت و تاریخ اجتماعی چندین صد ساله این منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چه بسا که مردم دیرستان و روستاهای اطراف کوچ و مهاجرت را در پیش بگیرند.

دهیار روستای دیرستان با بیان اینکه مردم مخالف توسعه نیستند، اضافه کرد: در کل و طبق بررسی‌های کارشناسی که انجام داده‌ایم، متوجه شده‌ایم که اگر حتی این کارخانه در سایت گردشگری نیز جانمایی نمی‌شد، برای توسعه پایدار دیرستان، کندالو، شیب دراز و روستاهای مجاور، مضر است و نباید احداث شود.

احداث کارخانه متعفن پودر ماهی لطمه اساسی به روستاهای هدف گردشگری در قشم وارد می‌کند

محمد پرست عضو شورای اسلامی دیرستان نیز در همین راستا با بیان اینکه تمامی مردم روستا در مراجعه با شورا مخالفت خود را با این پروژه را اعلام کرده‌اند، تاکید کرد: انتظار داریم که مسؤولان مربوطه و نمایندگان مجلس همانطور که قول داده‌اند، نسبت به تغییر در جانمایی این مجوز اقدامات لازم را اعمال کنند.

وی ادامه داد: بی شک این گونه پروژه‌ها به گردشگری روستاهای شیب دراز و دیرستان و کندالو لطمه اساسی وارد می‌کند و فرصت‌های شغلی زیادی را از بین می‌برد.

پرست با بیان اینکه تجربه شهرسوزا را از نزدیک لمس کرده است، اضافه کرد: بی شک بخش اعظم یک میلیون گردشگر روستاهای مذکور، با احداث این گونه کارخانجات، به طور کلی کاهش می‌یابد.

برخی از مسؤولان  با اهمال کاری و اقدامات غیرکارشناسی به دنبال ایجاد مشکلات جدید هستند.

همچنین محمد اسلامی یکی از معتمدین و اهالی روستای دیرستان نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه شرکت‌های تولیدی پودر ماهی با ترفندهای مختلف و با حذف کلمه «پودر ماهی» از عنوان مجوزها و کارخانجات خود به دنبال راه اندازی بزینس خود هستند، اضافه کرد: در حال حاضر اسکله کندالو که در نزدیکی روستای دیرستان قرار دارد، از شلوغ‌ترین اسکله‌های گردشگری قشم و حتی کشور به شمار می‌رود، که سالانه هزاران نفر مرد و زن و کودک در آن حضور می‌یابند.

وی یادآور شد: مردم منطقه، به شدت از سرمایه‌گذاری‌های گردشگری درکندالو و دیرستان و شیب‌دراز حمایت می‌کنند، اما مشخص نیست مسؤولان وقتی تجربیات تلخی همانند سوزا را در جلوی دیدگان خود دارند، چرا با اهمال کاری و اقدامات غیرکارشناسی به دنبال ایجاد مشکلات جدید به دست خود هستند.

وی گفت: جوانانی که در حال ساخت واحدهای مسکونی در روستا بوده‌اند، پروژه‌های خود را متوقف کرده و نگران هستند.

اسلامی با بیان اینکه به مدت شش ماه است که مردم دیرستان نگران این موضوع هستند، ادامه داد: این درست نیست که منافع مردم به منافع یک سرمایه‌گذار ترجیح داده شود.

وی ادامه داد: مشخص نیست چرا در سایت و محدوده‌ای که صرفا در طرح‌های جامع و توسعه‌ای گردشگری تعریف شده، باید اینگونه مجوزی صادر شود.

این شهروند یادآور شد: قوانین، ضوابط و مقررات باید براساس استاندارهای اجتماعی و زیستی مردم تعریف شده باشند و این درست نیست دستگاهی خاص بدون در نظر گرفتن وضعیت زیستی مردم، اقدام به ایجاد چالش کند.

حال با توجه به شرایط موجود، جای این سئوال باقی است که چرا مقامات مربوطه و صاحب اختیار در مرکز استان، بدون توجه کافی به شرایط محیطی و حساسیت‌های موجود، به اقداماتی دست می‌زنند، که هم سرمایه‌گذاران و هم مردم در شرایطی این‌چنینی قرار می‌گیرند، چرا که در یک سوی ماجرا سرمایه‌گذاری قرار دارد که به واسطه مجوزهای رسمی اقدام به هزینه کرده و از طرفی نیز مردمی، که بیم متعفن شدن محدوده کارخانه و رکود صنعت گردشگری نوپای ساحل معروفکندالو و شیب دراز را دارند.

با تفاسیر موجود و با توجه به اقدامات صورت گرفته و همچنین خطراتی که مردم روستاهای مجاور برای آینده خود متصور هستند، انتظار می‎رود مسؤولان ارشد استانی، با نگاهی کارشناسی‌تر، و منطقی راه حلی برای این موضوع پیدا کنند، تا شاهد بروز ناامیدی‎ها در بین مردم و همچنین از دست رفتن فرصت‎های شغلی متاثر از گردشگری و چالش‎های اجتماعی معیشتی جدید در این منطقه از قشم زیبا نباشیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها