خانه های خالی از سکنه زیر ذره بین مالیات



مدیرکل امورمالیاتی هرمزگان گفت: در راستای اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر به استناد سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان واحد خالی شناسایی شده و از سال دوم به بعد مشمول مالیات بر اجاره خواهند بود.

به گزارش صبح ساحل و به نقل از خبرگزای فارس شاکررضا مریدی داشت: براساس تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون، سامانه ملی املاک واسکان کشور را ایجاد کند.

وی افزود: براساس این قانون، این سامانه بایستی به گونه ای باشد که در هر زمان امکان شناسایی برخط مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و اداری و پیگیری‌های نقل وانتقال املاک و مستغلات به صورت رسمی، عادی، وکالتی و... را در کلیه نقاط کشور فراهم آورد.

مریدی با بیان اینکه این قانون در ۳۱ تیر۹۴ تصویب شد و از اول سال ۹۵ لازم‌الاجرا شد؛ ابراز داشت: اما سامانه ملی املاک و اسکان کشور هنوز فعال نشده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس این قانون، به این واحدهای خالی از سکنه معادل یک دوم مالیات متعلقه، در سال سوم معادل مالیات متعلقه و درسال چهارم به بعد نیز یک و نیم برابر مالیات متعلقه، تعلق می‌گیرد.

مریدی با بیان اینکه بررسی و تحقیقات میدانی در استان‌ها نشان داده است بین ۲۰ تا ۲۵ درصد خانه‌ها به صورت فصلی استفاده می‌شود و یا خالی می‌مانند؛ تاکید کرد: به طور قطع با اجرای تبصره ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، میزان خانه‌های خالی کاهش یافته و گامی در راستای توازن بین عرضه و تقاضا در بخش مسکن برداشته می‌شود

به گفته مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان، برخی از مالکان جهت افزایش ارزش افزوده املاک‌شان، این واحدها را به فروش نمی‌رسانند و اجاره هم نمی‌دهند که در افزایش قیمت املاک و اجاره بها اثرگذار است

وی گفت: راه وشهرسازی با مشارکت ادارات آب، برق، شهرداری و... می‌تواند نسبت به شناسایی املاک خالی از سکنه اقدام کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها