با حضور مشاور معاون اول رئیس جمهور در میناب

همایش کشت هزاره در میناب برگزار شد



رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در همایش کشت هزاره  که در میناب برگزار شد، ضمن ارائه گزارش وضعیت کشاورزی استان بر تخصیص بودجه برای اصلاح باغات تاکید کرد. 

علی باقرزاده گفت: شهرستان میناب قطب کشاورزی استان هرمزگان است و علاوه بر اینکه بیشترین تولید را دارا می باشد تنوع محصولات نیز در این شهرستان زیاد است.وی افزود: سطح زیر کشت محصولات زراعی در میناب 20 هزار هکتار است که حدود 25 درصد کشت زراعی در استان را شامل می شود. در بحث باغات 150 هزار هکتار سطح زیرکشت داریم و تولید 26 درصد باغبانی استان را تشکیل می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی تشریح کرد: سر جمع 33 درصد تولیدات استان در شهرستان میناب واقع است که توسط کشاورزان صورت می گیرد.

باقرزاده همایی گفت: 70 درصد اراضی زراعی و باغی هرمزگان مجهز به سیستم های آبیاری تحت فشار است و علاوه بر این برای استفاده بهینه از آب حدود 50 هزار هکتار از اراضی کشت صیفی در آن ها بصورت نشاکاری انجام می شود.

وی در ادامه بیان داشت: از نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم از ما برای اینکه ردیف بودجه ای برای اصلاح باغات استان هرمزگان در نظر گرفته شود حمایت کنند.باقرزاده افزود: ما در اصلاح باغات نیازمند تشکیل تعاونی ها و تشکل های اجتماعی داریم که بدون کمک دولت و مجلس میسر نمی شود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در بخش صنایع تبدیلی میناب پیشرفت خوبی داشته است در حال حاضر 19 واحد فعال در شهرستان فعالیت دارند، 11 واحد نیز درحال احداث می باشد و 39 مورد نیز درخواست مجوز برای احداث داریم که اگر فعالیت خود را آغاز کنند موجب ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گفت: آبزی پروری نیز در میناب پیشرفت چشمگیری داشته است و ظرفیت احداث 4 هزار هکتار مزرعه جدید پرورش میگو در شهرستان وجود دارد.

جلوی وزیر خواهیم ایستاد

نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: درزمینهٔ رونق کشت‌های گلخانه‌ای باید به‌صورت جدی ورود کرده چراکه پرورش میگو و کشت در فضای بسته می‌تواند تا چند برابر بر اقتصاد و اشتغال میناب تأثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام سید مصطفی ذوالقدر، گفت: شهرستان میناب با وجود نخلستان‌ها و تنوع محصولات در  میوه، سبزی و صیفی به مرکز کشاورزی منطقه تبدیل شده است.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، افزود: درزمینهٔ رونق کشت‌های گلخانه‌ای باید به‌صورت جدی ورود کرده چراکه پرورش میگو و کشت در فضای بسته می‌تواند تا چند برابر بر اقتصاد و اشتغال میناب تأثیرگذار باشد.وی افزود: هکتارها زمین در شهرستان میناب جهت واگذاری به متقاضیان برای پرورش میگو وجود دارد که باید موانع آن برطرف شود.حجت‌الاسلام ذوالقدر، گفت: در خصوص اراضی واگذار شده در کرگان جهت پرورش میگو باید هرچه سریع‌تر ورود جدی کرده و مشکلات این کارآفرینان را برطرف کرد.وی، یادآور شد: شش ماه گذشته جلوی صادرات محصولات کشاورزی از سوی دولت به کشورهای همسایه گرفته شد.

ذوالقدر ادامه داد: این اقدام دولت زمانی صورت گرفت که بخش عظیمی از محصولات کشاورزی میناب روی زمین‌های زراعی مانده بود.وی افزود: با پیگیری‌هایی یک‌ماهه بنده با رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی در وزارتخانه‌های مربوطه این دغدغه کشاورزان برطرف شد و توانستند محصولات خود را صادر کنند.ذوالقدر گفت: هر وزیری که مانع صادرات محصولات کشاورزی شود جلوی آن خواهیم ایستاد و نمی‌گذاریم حاصل دسترنج زارعین از بین برود.

میناب محورتوسعه  شرق هرمزگان

محمد احمدی فرماندار ویژه میناب در نخستین همایش کشت هزاره اظهار کرد: در سیمای کشاورزی میناب باید گفت که رتبه اول تولید انبه در کشور، رتبه اول تولید سبزی و صیفی در سطح استان، قطب پرورش میگوی کشور، رتبه اول هرمزگان در نخیلات با بیش از چهل هزار هکتار سطح زیر کشت با تنوع انواع محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری به این شهرستان تعلق دارد.احمدی بیان کرد: خواسته اصلی همایش کشت هزاره در این است که سال گذشته به رغم وقفه ای که در صادرات وجود داشت بیش از 66 هزار تن محصول به ارزش 56 میلیون دلار صادرات انجام شده که امیدواریم در سال زراعی جاری موانعی پیش روی کشاورزان در بحث صادرات وجود نداشته باشد.وی تصریح کرد: تولیدات باغی این شهرستان بیش از 150 هزار تن می باشد که بخش عظیمی از اشتغال و اقتصاد مردم این شهرستان در حوزه کشاورزی رقم می خورد.احمدی اظهار کرد: برداشت های غیر اصولی و استحصال های بی رویه از دشت های میناب بدون توجه به کارهای کارشناسی شده و زیست محیطی موجب شد این دشت طلایی به محلی جهت گسترش فروچاله ها تبدیل شود و نه تنها باعث توسعه کشاورزی نشود بلکه ساکنان روستایی را نیز به مشکلات عدیده ای مواجه کرد.

زمین خواری روستائیان فاقد سند 

مشاور معاون اول رئیس جمهور گفت: زمین های روستائیانی که چندین نسل حتی بصورت دیم نیز کشت داشته اند بدلیل اینکه سند ملکی ندارند از سوی دولت و جنگل بانی تصرف می شود که این امر با تحقق رونق تولید فاصله دارد. سید ابوالفضل رضوی در این همایش گفت: بخش عمده کشاورزی در روستاها قرار دارد ولی متاسفانه برخی از قوانین علاوه بر این که مشکلی را از کشاورزان و مردم مرتفع نمی کند، بلکه خود نیز مشکل زا هستند.وی افزود: 25 درصد مسکونی و 70 درصد ملکی روستائیان فاقد سند است که این امر به زمین خواری جنگل بانی در ۳۱ استان کشور تبدیل شده است.رضوی گفت: اصلاح قوانین مرتبط با کشاورزی و مشکل صادرات در این حوزه باید حل شود تا روستائیان که عمده کشاورزی در آنجا صورت میگیرد متضرر نشوند.

وی با بیان اینکه جنگل بانی زمین خوار روستائیان فاقد سند در 31 استان کشور است، خاطرنشان کرد: زمین های روستائیانی که چندین نسل حتی بصورت دیم نیز کشت داشته اند بدلیل اینکه سند ملکی ندارند از سوی دولت و جنگل بانی تصرف می شود که این امر با تحقق رونق تولید فاصله دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها