مدیریت مالی خانواده در شرایط بحران اقتصادی



مهم‌ترین سؤالی که افراد زیادی با آن درگیر هستند، در شرایط بحران اقتصادی چگونه دخل‌وخرج خود را هماهنگ کنند. در شرایطی که درآمدها با افزایش قیمت‌ها همخوانی ندارد، مدیریت مالی به کمک خانواده‌ها می‌آید تا بتوانند در شرایط سخت اقتصادی، عهده‌دار مخارج زندگی شوند.

  

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت مالی ازلحاظ سهامداران و سرمایه‌گذاران افزایش سودآوری و سرمایه آن‌ها است.

اگر بخواهیم خانواده را یک شرکت در نظر بگیریم نان‌آور خانواده معمولاً نقش مدیر مالی را دارد و اعضای خانواده توقع دارند تا در رفاه زندگی کنند.

  

دو راه اساسی برای عبور از شرایط بحران اقتصادی
الف – افزایش درآمدها

ب – کاهش هزینه‌ها

در ادامه هریک از این 2 راه بررسی می‌شود.

  

الف- افزایش درآمدها
شاید خیلی از افراد کارمند و یا حقوق‌بگیر باشند و در ابتدا بگویند در خصوص افزایش حقوق هیچ اختیاری ندارند، بنابراین هیچ راهی برای افزایش درآمد وجود ندارد.

باکمی بررسی بیشتر متوجه خواهید شد که راه‌های مختلف برای افزایش درآمد یک خانواده وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر ارائه می‌شود:

انجام امور خدماتی
کارهای خدماتی معمولاً در هر شرایط اقتصادی مشتری خاص خود را دارد و برای انجام کارهای مختلف خدماتی، پول خوبی نیز پرداخت می‌شود.

شاید جالب است بدانید باکمی تخصص به‌راحتی می‌توانید درآمدهای جانبی زیادی را برای خود محیا کنید.

  

برای اینکه دید شما در این خصوص افزایش یابد برخی از این کارها در زیر معرفی می‌شود:

تایپ متون مختلف
اگر فردی به تایپ متون فارسی یا انگلیسی تسلط داشته باشد به‌راحتی می‌تواند در قبال تایپ متون مختلف مبلغ خوبی را دریافت کند. شاید این سؤال پیش آید از کجا مشتری پیدا کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت امروزه سایت‌های مختلفی مانند دیوار و شیپور آگهی رایگان شما در قبال ارائه خدمات شما منتشر می‌کنند.

شما می‌توانید در سایت ایران تایپ مشخصات و مبلغ دریافتی بابت هر صفحه تایپ را درج کنید و این سایت برای شما مشتری پیدا می‌کند.

  

انجام کارهای گرافیکی
اگر شما مسلط به نرم‌افزار فتوشاپ باشید، افراد زیادی هستند برای طراحی‌های مختلف مثل عکس نوشته، طراحی جلد کتاب و کارهای گرافیکی مختلف پول خوبی پرداخت می‌کنند.

شما می‌توانید عکس‌های مختلفی مربوط به کودکان و یا عروس داماد انجام دهید و در یک لوح فشرده ذخیره کنید. از کارهای خود به تعداد زیادی تکثیرکنید و به آتلیه‌های عکاسی جهت همکاری بدهید، مطمئن باشید اگر کار شما حرفه‌ای باشد تعداد زیادی از این آتلیه‌ها تقاضای همکاری با مبالغ بسیار خوبی به شما پیشنهاد می‌کنند.

  

مونتاژ و تدوین فیلم
یکی از کارهای پردرآمد مونتاژ فیلم‌های عروسی، تولد و یا فیلم‌های آموزشی است. افرادی که می‌توانند با نرم‌افزارهای مونتاژ فیلم کارهای قابل‌قبول انجام دهند می‌توانند از این راه درآمد خوبی کسب کنند.

  

مشاغل خانگی
امروزه خیلی از خانم‌های خانه‌دار با خشک‌کردن سبزی‌های مختلف، پاک کردن سبزی، تهیه ترشیجات و … برای خود درآمدهای خوبی را کسب می‌کنند.

باکمی فکر کردن ملاحظه می‌کنید کارهای زیادی هست که کنار کار اصلی خود انجام داده و برای خود درآمد جانبی کسب کنید.

  

درآمد سرمایه‌گذاری
یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد سرمایه‌گذاری است. شما حتی با مبالغ کم می‌توانید سرمایه‌گذاری گنید و برای خود درآمد کسب کنید. روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری نیاز به یک مقاله جداگانه دارد که با توجه به نیاز مخاطبان حتماً در آینده منتشر خواهد شد.

  

ب- کاهش هزینه‌ها
کاهش هزینه‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف هر مدیر مالی است. در این مقاله نقش مدیر مالی به عهده نان‌آور منزل است.

برای کاهش هزینه‌ها بهترین روش انجام مراحل زیر است:

هزینه‌ها و پرداخت‌های حداقل سه ماه خود را در یک سررسید و یا یک دفتر با تاریخ ثبت کنید.
شاید انجام این فرآیند سخت‌ترین کار در انجام کاهش هزینه باشد.

هزینه‌های ضروری و غیرضروری خود را از لیست بالا تفکیک کنید.
شاید سؤال پیش آید چه هزینه‌ای ضروری و غیرضروری است.

هزینه‌های ضروری: به هزینه‌هایی گفته می‌شود که نمی‌توان از انجام آن صرف‌نظر کرد، مانند پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن و یا هزینه مواد خوراکی و…

هزینه‌های غیرضروری: به هزینه‌هایی گفته می‌شود که با حذف آن آسیبی به امنیت و سلامت خانواده وارد نمی‌شود، مثل کاهش هزینه اینترنت، هزینه شام و ناهار در رستوران، رفتن به سینما و..

  

مدیریت هزینه‌ها:

مدیر مالی (نان‌آور) به مدیریت هزینه‌ها می‌تواند حتی هزینه‌های ضروری خود را کاهش دهد که در ادامه پیشنهادهایی ارائه می‌شود:

از فروشگاه‌های بزرگ خرید نکنید و یا اگر خرید انجام می‌دهید، لیست خرید خود و مقدار آن را از قبل مشخص کنید.
به‌هیچ‌وجه کالایی که در لیست شما نیست حتی با تخفیف مناسب خرید نکنید، معمولاً در فروشگاه‌های بزرگ چیدمان کالا طوری است که باعث خریدهای غیرضروری می‌شود. در زمان خرید شما فکر می‌کنید کالای موردنظر را نیاز دارید اما در واقعیت در آن زمان احتیاجی به آن ندارید.

  

هنگامی‌که گرسنه هستید از خرید مواد خوراکی پرهیز کنید. تحقیقات روانشناسی ثابت کرده در هنگامی‌که انسان گرسنه است خریدهای اضافه بر نیاز خود انجام می‌دهد.
در مصرف هزینه برق و آب خود دقت کنید. در ساعت اوج مصرف برق هزینه برق شما حدود سه برابر ساعت نرمال است؛ بنابراین از استفاده جاروبرقی، ماشین لباس‌شویی، اتو و وسایل برقی با مصرف بالا خودداری کنید و استفاده از این وسایل را در ساعت عادی مصرف موکول کنید.
در پایان روز بعد از خاموش کردن وسایل برقی مانند تلویزیون، دوشاخه آن‌ها را از برق اصلی جدا کنید و یا اگر از رابط استفاده می‌کنید، حتما کلید رابط برق را خاموش کنید.

  

یکی از هزینه‌های بالای امروزه در هر خانواده مصرف بسته‌های اینترنتی است. استفاده از اینترنت خود را مدیریت کنید برای مثال از اینستاگرام و دانلودهای غیرضروری اجتناب کنید.
برای خرید میوه از میدان‌ها تره‌بار شهرداری استفاده کنید. اختلاف قیمت میوه در مغازه‌های سطح شهر نسبت به میدان‌ها تره‌بار بسیار بالا است و با خرید از تره‌بار و مقدار موردنیاز میوه در کاهش هزینه‌ی خرید میوه موفق عمل کردید.
در خرید پوشاک، کفش و لباس بیشتر دقت کنید. خریدهای خود را از مکان‌هایی انجام دهید که اجاره و هزینه‌های مغازه‌ها کمتر است
حتماً برای شما هم اتفاق افتاده یک لباس خاص با یک جنس و کیفیت در شمال شهر، مرکز شهر و جنوب شهر متفاوت است. دلیل اصلی هزینه‌های بالای مغازه‌ها در جاهی مختلف شهر است.

  

به‌عنوان آخرین پیشنهاد به لیست هزینه‌های خود کمی دقت کنید حتماً خود شما هم راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های انجام‌شده پیدا خواهید کرد.
شما می‌توانید برای ثبت هزینه‌ها و درآمدهای خود از نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کنید ولی بهترین راه نوشتن این موارد در یک سررسید و استفاده هم‌زمان از نرم‌افزار است.

در پایان توصیه می‌شود این موارد را دوباره مطالعه کنید و به‌عنوان یک سرگرمی برای اعضای خانواده سیستم پیشنهاد کاهش هزینه و افزایش درآمد راه‌اندازی کنید.

  

به همسرتان یا فرزندانتان پیشنهاد دهید اگر هر هزینه‌ای نسبت به قبل کاهش پیدا کند. برای اجرایی کردن این سیستم به صورت زیر عمل کنید:

افراد خانواده راهکار خود را در خصوص افزایش درامد و یا کاهش هزینه ارائه کنند.
راهکار از لحاظ اجرا بررسی شود.
نتیجه راهکار باعث کاهش هزینه یا افزایش درامد خواهد شد، به فرد پیشنهاد دهنده درصد مشخصی از این مبلغ را پاداش دهید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها