خیزاب یا متئوسونامی در سواحل دریای عمان و تنگه هرمز



بندرعباس-صبح ساحل به نقل از  ایرنا - افزایش تراز آب دریا در برخی مناطق ساحلی شهرستان میناب موجب اختلاف نظر بین کارشناسان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در خصوص خیزاب یا متئوسونامی بودن این پدیده شده است.

اعضای هیات علمی مرکز اقیانوس شناسی هرمزگان در پی بالا آمدن آب در مناطقی از سواحل دریای عمان و تنگه هرمز به خصوص در مناطقی از شهرستان میناب ازجمله کرگان، کرگان کهنه، کلاهی و تیاب در ۱۱ شهریور ۹۸ به بررسی میدانی این پدیده دریایی پرداختند. 

رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بندرعباس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تراز آب دریا و خط بالا آمدگی آب نشان می دهد میزان ارتفاع مد ۳۰ تا ۳۵ سانتیمتر بالاتر از مد حداکثری است که احتمال دارد بر اثر خیزاب (براثر باد و طوفان ایجاد می شود) و یا متئوسونامی (بر اثر پدیده های هواشناسی مانند تغییر فشار هوا بوجود می آید) باشد. 

صمد حمزه‌ئی ادامه داد: احتمال خیزاب بودن این پدیده به دلیل همزمانی مد حداکثری و افزایش تراز آب ناشی از باد جنوب شرقی در فصل مونسون، بیشتر است که کارشناسان مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بندرعباس مشغول بررسی نقشه های هواشناسی هستند. 

اگر همزمان تراز سطح دریا به دلیل باد و یا طوفان بالا آید ارتفاع سطح آب بیشتر می شود که این پدیده در ۱۰ و ۱۱ شهریور امسال در مناطقی دریای عمان و تنگه هرمز به خصوص در مناطقی از میناب مانند کرگان، کلاهی و تیاب رخ داد. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها