نمایشگاه اکسپو 2020 دوبی با شست شیخ


نویسنده: سامیه طهورنیان

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ نمایشگاهی جهانی است که قرار است در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ به میزبانی دبی و در کشور امارات متحده عربی برگزار شود. میزبانی این نمایشگاه معتبر جهانی سودآوری زیادی برای کشور میزبان دارد و کشورهای متعددی در پی کسب این عنوان بودند. پروژه‌ای که این روزها برای اسکپو سروصدا کرده است، برج جمیرا با الهام اثرانگشت حاکم دوبی است.
قبل از آن‌که در مورد نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی صحبت کنیم لازم می‌دانیم در مورد این نمایشگاه‌ها به‌طورکلی صحبت کنیم.
به گزارش صبح ساحل، نمایشگاه جهانی، اکسپو جهانی که به‌اختصار اکسپو نامیده می‌شود نمایشگاهی بین‌المللی و بسیار معتبر و مشهور است که هرچند سال یک‌بار برای نمایش و ارائه دستاوردهای ملل مختلف برگزار می‌شود. نمایشگاه جهانی اولین بار در سال ۱۸۴۴ در پاریس برگزار شد و ازآن‌پس به رسمی همیشگی و دائمی تبدیل شد.
اهمیت این نمایشگاه برای کشورها به‌اندازه‌ای زیاد است که بعد از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک، سومین رویداد مهم بین‌المللی دنیا محسوب می‌شود. ازاین‌رو گاهی آن را المپیک فرهنگ ملل هم می‌نامند. 
نمایشگاه جهانی زیر نظر موسسه بین‌المللی نمایشگاه‌ها (Le Bureau international des expositions) که در شهر پاریس قرارگرفته برگزار می‌شود. آخرین نمایشگاه در سال ۲۰۱۷ و در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و برای دور بعد نمایشگاه‌ها که در سال ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد دبی به‌عنوان میزبان انتخاب‌شده است.
پروژه‌های ساختمانی بی‌شماری در دوبی پیش می‌روند و این در حالی است که برخی از آن‌ها آماده‌شده و برخی قرار است تا برپایی نمایشگاه جهانی ۲۰۲۰ یا همان نمایشگاه اکسپو (Expo) کامل شوند. بااین‌حال همیشه فضایی برای یک پروژه جدید در این شهر وجود دارد که بتواند حسابی خبرساز شود. 
به نقل از سی‌ان‌ان شرکت دولتی سرمایه‌گذاری دبی هولدینگ در سال 2017 از جزئیات پروژه عظیم ساختمانی پس از نمایشگاه اکسپو رونمایی کرد. این پروژه ساختمانی به برجی با ارتفاع ۵۵۰ متر معادل ۱۸۰۴ فوت مربوط می‌شود که البته از ساختمان تجارت جهانی در نیویورک هم بلندتر است.
این ساختمان بسیار زیبا و بلند که برج جمیرا نامیده می‌شود در منطقه الصفوح دوبی و در نزدیکی برج العرب قرارگرفته است. طرح‌های منتشرشده از پروژه نشان می‌دهد که برج جمیرا دورتادور در احاطه مناطقی مسکونی و تجاری تحت عنوان "Downtown Jumeria" قرار دارد.
بنا بر آنچه در کنفرانس خبری دبی هولدینگ اعلام شد به جای انتظار برای شروع این پروژه پس از نمایشگاه جهانی ۲۰۲۰، برنامه ریزی شده تا ساخت و ساز آن بلافاصله آغاز شود به طوریکه فاز اول این پروژه در سال ۲۰۲۳ تکمیل شده باشد.
بر اساس آنچه از طرف دبی هولدینگ اعلام شده طراحی این برج الهام گرفته از واحه‌ها و تپه‌های بیابانی است هر چند شاید شاخص‌ترین ویژگی برج جمیرا طرح کلی آن باشد که از اثر انگشت شست حاکم دوبی یعنی شیخ محمد بن رشید الهام گرفته شده است. همچنین طرح‌هایی برای ساخت آمفی تئاتر جهت برگزاری رویدادهای فرهنگی و آبنما نیز ارائه شده. در عین حال قرار است در این برج رستورانی با نمای ۳۶۰ درجه‌ای از دوبی ساخته شود.
البته برخی از ویژگی‌های برج جمیرا شبیه به برج خلیفه است و در چند مایلی این برج قرار دارد. برج جمیرا همچنین قرار است با یک صقحه دیجیتال پوشیده شود که قابلیت روشن کردن کل برج را در شب‌ها داشته باشد و می‌توانند انواع طرح‌ها را بر روی بدنه آن به‌صورت دیجیتال پیاده کنند.
این را اضافه کنیم که این برج در آینده به جمع ۱۳ برج فوق‌العاده بلند یا سو پرتال و یا بسیار بلند دیگری می‌پیوندد که ارتفاعی 200 متری یا بیشتر دارند و درواقع امارات قصد دارد به سه کشور برتر درزمینهٔ داشتن برج‌های بلندبالای 300 متر دست یابد. جایگاه اول مربوط به چین با 88 برج و جایگاه دوم مربوط به آمریکا با 13 برج است.
البته برج‌های دیگری نیز در حال تکمیل شدن نیز هستند که می‌توان به برج کریک دوبی که توسط یک معمار سوئیسی اسپانیایی ساخته می‌شود پرداخت.برج جمیرا تا سال ۲۰۲۳ افتتاح خواهد شد.
 نکته‌ای که این برج را منحصربه‌فرد کرده است، مربوط به پایه آن است که با طرحی از اثر انگشت حاکم دوبی، شیخ محمدبن‌راشد است. نقشه‌ها نشان می‌دهند که اطراف این برج را مراکز چند منظوره، مسکونی و تجاری با عنوان «مرکز شهر جمیره» (Downtown Jumeria) احاطه کرده است.گفته می‌شود که در طراحی برج جمیره از تپه‌های شنی بیابان و واحه‌ها الهام گرفته شده است و شامل یک پلتفرم به ارتفاع ۴۵۰ متر با یک مرکز اقامتی و رستوران در بالای آن خواهد بود. همچنین یک عرشه تماشا نیز در این برج وجود خواهد داشت که نمایی ۳۶۰ درجه‌ای و خیره کننده از شهر دوبی را ممکن خواهد ساخت.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها