امضای پیمان خواهرخواندگی ژئوپارک‌های قشم و دونهوانگ چین



ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک جهانی دونهوانگ(Dunhuang) کشور چین در ششمین کنفرانس ژئوپارک‌های آسیا و اقیانوسیه تفاهمنامه پیمان خواهرخواندگی و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

  

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: علیرضا امری کاظمی، مدیر ژئوپارک جهانی قشم که هم اکنون در چین به سر می برد با مدیر ژئوپارک دو هوانگ این تفاهم‌نامه را امضا کردند.

مرتضی شیخ‌زاده افزود: مقامات ۲ ژئوپارک جهانی قشم و دونهوانگ چین در این تفاهم بر انجام طرح‌های مشترک و همکاری‌های دو جانبه در زمینه ارتقای سطح کیفی ژئوپارک‌ها و تبادل ژئوتوریست تاکید کردند.

  

وی ادامه داد: مقامات ژئوپارک جهانی دونهوانگ برای بازدید از قشم و آشنایی با تجربیات ژئوپارک جهانی قشم در اوایل سال جدید میلادی اظهار آمادگی کرده‌اند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: ژئوپارک‌های قشم و دونهوانگ در زمینه‌های مختلف از جمله زمین‌شناختی‌ و شباهت‌های بسیاری دارند که با عقد پیمان خواهرخواندگی زمینه انتقال دانش، تجربه و تخصص بین این ۲ ژئوپارک فراهم می شود.

  

ژئوپارک دونهوانگ در شمال کشور چین واقع شده و با مساحتی حدود ۲ هزار کیلومتر مربع، دارای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است. چشم اندازهای اصلی این منطقه فرسایشی و بیابانی است و از نظر چشم انداز زمین شناسی و وسعت، شباهت زیادی به ژئوپارک جهانی قشم دارد.

قلمرو ژئوپارک قشم ۲ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع شامل جزیره های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

  

این ژئوپارک دارای ۲۷ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها