اوتیسم؛ رنج پنهان در ناآگاهی جامعه



مدیرعامل انجمن خیریه اوتیسم استان زنجان گفت: شیوع اختلال اوتیسم رو به افزایش است.

 

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایسنا، در رابطه با اختلال اوتیسم، اظهارکرد: اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است. این اختلال ذهنی سبب مشکل در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی می‌شود و ارتباط چشمی و کلامی با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌کند.

وی در رابطه با راه‌های شناسایی اختلال اوتیسم، افزود: تشخیص این اختلال پیش از سنین 3 الی 4 سالگی دشوار است. اگر اختلال اوتیسم، سریع شناسایی شود با گفتاردرمانی و کاردرمانی می‌توانیم کیفیت زندگی فرد را بهبود دهیم. برخی والدین سعی در پنهان کردن اختلال اوتیسم در فرزندانشان را دارند و از درمان و مراجعه به مراکز به‌دلیل عدم ناآگاهی و ترس از برخورد در اجتماع با این افراد خودداری می‌کنند.

 

این مسئول با اشاره به نبود آگاهی در زمینه اختلال اوتیسم در مناطق محروم، تصریح کرد: در مناطق روستایی به‌دلیل عدم امکانات، فقر و ناآگاهی اختلال اوتیسم دیر تشخیص داده می‌شود و اصولا این افراد در هزینه‌های رفت و آمدهای خود به مراکز درمانی نیز مشکل دارند. انجمن خیریه اوتیسم کاردرمانی و گفتاردرمانی را به صورت رایگان برای این افراد انجام می‌دهد. هم‌اکنون انجمن خیریه اوتیسم 70 پرونده را تحت پوشش خود دارد.

دهنایی در رابطه با افزایش شیوع اختلال اوتیسم، اظهارکرد: شیوع اوتیسم به علت سن بالای مادران و مشکلات ذهنی خانواده‌ها و... در حال افزایش است. اکنون دلایل ابتلا به اختلال اوتیسم مشخص نشده؛ براساس نرم و آمارهای جهانی از هر 65 نفر، یک نفر دچار اختلال اوتیسم می‌شود در ایران به دلیل ضعیف بودن کارهای آماری نرم کشوری ابتلا به اختلال اوتیسم وجود ندارد در این زمینه باید غربالگری صورت گیرد.

 

مدیر‌عامل انجمن خیریه اوتیسم استان زنجان در ادامه در رابطه با نبود دندانپزشکی تحت بیهوشی در استان زنجان ادامه داد: خدمات دندانپزشکی برای بیماران اوتیسمی و اختلال‌های ذهنی باید تحت بیهوشی انجام شود. در استان زنجان دندانپزشکی تحت بیهوشی وجود ندارد و این بیماران باید برای انجام خدمات دندان به شهر‌های دیگر مراجعه کنند.

وی در رابطه با آموزش‌ و تحصیل بیماران مبتلا به اختلال ذهنی و اوتیسم، افزود: بیماران مبتلا به اوتیسم و اختلال ذهنی با همت خیری که خود فرزند اوتیسمی دارد، مدرسه‌ طوبی را برای این بیماران تاسیس کرده است و دانش‌آموزان مشغول به تحصیل هستند. انجمن اوتیسم زنجان نیز کارگاه‌ بازی برای پدران و مادران در جهت تعلیم بازی‌هایی که این افراد می‌توانند انجام دهند برگزار کرده است.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: انجمن خیریه اوتیسم استان زنجان در گذشته یکی از شعب انجمن خیریه اوتیسم ایران بوده است اما از سال 1397 انجمن خیریه اوتیسم زنجان فعالیت خود را به صورت جداگانه با کمک انجمن اوتیسم ایران آغاز کرده است. این انجمن نوپا نیازمند حمایت خیرین و اصحاب رسانه‌ در جهت آگاه‌سازی و یاری به بیماران مبتلا به اوتیسم است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها