یک پزشک عمومی :

مصرف نوشیدنی‌های گازدار جزو عادت‌های خطرناک است



در فصل تابستان، عطش و تشنگی اولین مشکل آزاردهنده‌ای است که حس می‌شود. بنابر باورهایی که در افکار عمومی شکل‌گرفته، مصرف برخی از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی باعث کاهش کم‌آبی بدن می‌شود.

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایسنا یک پزشک عمومی  افزود: بحث کم‌آبی به تابستان محدود نمی‌شود و در هر چهارفصل سال باید به این موضوع توجه کرد. در دنیا با تغییرات آب‌وهوایی، رژیم‌های غذایی پایدار موردتوجه قرار می‌گیرد.

دکتر سحر ستاری تصریح کرد: توصیه‌هایی در این مورد در دنیا وجود دارد که باید عامه مردم یاد بگیرند، مصرف غذاهایی که ردپای آب و کربن در آن‌ها زیاد است مثل گوشت قرمز مخصوصاً گوشت گاو و همچنین غذاهای فرآوری شده که مراحل کارخانه‌ای زیادی را برای تولید طی کردند؛ در الگوی غذایی خود کمتر کنند.

وی در رابطه با مصرف گوشت قرمز خاطرنشان کرد: توصیه عمومی دنیا این است که مصرف گوشت قرمز مخصوصاً گوشت گاو را به ماهی یک‌بار برسانیم و توصیه ملی غذایی این است با مصرف کمتر گوشت قرمز، حبوبات بیشتر مصرف کنیم.

این پزشک عمومی با تأکید بر لزوم پرهیز از مصرف میوه‌های صادراتی تا حد امکان، گفت: بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات منطقه‌ای فصلی مصرف کنیم.

ستاری اضافه کرد: نوشیدن آب سرد اولین تأثیر را بر روی معده و لوله گوارش می‌گذارد و اینکه گفته می‌شود روی کبد تأثیر مخرب می‌گذارد یک باور غلط است اما در کل خوردن و نوشیدن مواد غذایی خیلی سرد یا گرم توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: خوردن و نوشیدن مواد غذایی که درجه حرارت بالاتر یا پایین‌تر از درجه حرارت بدن را دارند باعث شوک شدن بدن می‌شوند و بهتر است درجه حرارت مواد غذایی خیلی با بدن تفاوت نداشته باشد.

ستاری با اشاره به مصرف چای و قهوه به‌عنوان بخشی از الگوها و عادات غذایی مردم، گفت: چای و قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار باعث دفع آب بدن از طریق ادرار می‌شوند. بنابراین برای جبران کم‌آبی مناسب نیستند و باید در حالت تعادل مصرف شوند چرا که خود باعث کم‌آبی بدن می‌شوند. توصیه در مصرف چای در حد یک تا دو لیوان در شبانه‌روز و قهوه نیز یک تا دو فنجان است .

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نوشیدنی‌های گازدار باعث رفع عطش می‌شوند، خاطرنشان کرد: این حس به دنبال مصرف نوشیدنی‌های گازدار، لحظه‌ای است. در نوشیدنی‌های فرآوری شده غیر از کربن و آب، قند فراوانی وجود دارد که باید برای دفع آن مقدار زیادی آب مصرف شود. بنابراین مصرف نوشیدنی‌های گازدار جزو عادت‌های اشتباه و خطرناک است.

این پزشک عمومی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که با گرمای هوا مواجه هستیم به دلیل مصرف زیاد آب می‌توان از طعم‌دهنده‌ها و مواد معدنی همراه آب استفاده کرد مثل شربت آب‌لیمو خیلی رقیق که در رفع تشنگی و عطش بسیار مؤثر است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها