دلیلی برای متهم کردن ایران در موضوع آرامکو وجود ندارد



به گزارش صبح ساحل کنستانتین کاساچوف در فیس‌بوک خود نوشت: آمریکا از هر موردی به عنوان دستاویز برای متهم کردن ایران به همه مسائل در خاورمیانه استفاده خواهد کرد.
وی افزود: هرچند که ایران واقعا نفوذ معینی بر حوثی‌ها (شیعیان یمن) دارد اما دلیلی برای اینکه تهران را در این مورد (حمله به مرکز نفتی آرامکو) متهم کرد، وجود ندارد به غیر از این مورد که برای واشنگتن ایران همانند پیشاهنگی است که مسئول همه رویدادهای بد در خاورمیانه است.
منابع خبری عربستان صبح روز شنبه از وقوع آتش سوزی در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهرهای "بقیق" و "هجره حُریص" در شرق این کشور خبر دادند. میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است. ۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود.
"یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت این حملات در بیانیه‌ای هشدار داد: در صورتی که عربستان به تجاوز و محاصره خاک این کشور ادامه دهد، اهداف و رشته عملیات‌ بعدی یمنی‌ها روز به روز گسترده‌تر و دردناک‌تر خواهد بود؛ تا جایی که ریاض چاره‌ای جز توقف تجاوزهای خود نداشته باشد.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از این حملات با نادیده گرفتن چهارسال بمباران مردم بی‌گناه یمن که با سلاح‌های ساخت آمریکا و با فرمانبری سعودی‌ها انجام شد، ایران را به حملات پالایشگاه‌های نفتی آرامکو متهم ک
کاساچوف در ادامه مطلب فیس بوکی خود نوشت: ماهیت این اتهام این است که فشار بر ایران که همچنان به افزایش تلاش‌های دیپلماتیک ازجمله برای گفت‌وگو با متحدان اروپایی آمریکا می‌پردازد، کاهش نیابد.
وی ادامه داد: یک عامل دیگر این است که کاخ سفید می‌خواهد در وهله اول به کنگره آمریکا نشان دهد که با اخراج جان بولتون کرکس (جنگ طلب)، سیاست خارجی آمریکا بویژه در قبال ایران صلح دوستانه نمی‌شود.
سناتور روس خاطرنشان کرد: عربستان سعودی بدون ایران هم در مناقشه یمن به شدت گرفتار شده و حوثی‌ها با ریاض بخاطر شرکت در حملات به مراکز غیرنظامی یمن حساب‌هایی دارند.
کاساچوف نتیجه گیری کرد: به همین دلیل بار دیگر استفاده از کارت ایران به نفع هیچکس به غیر از مقام‌های کله شق کاخ سفید نیست.
دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز امروز به حمله پهپادها به مرکز بزرگ نفتی در عربستان سعودی واکنش نشان داده و گفت که پوتین از حمله پهپادها به پالایشگاه سعودی مطلع است و این گونه تلاطم شدید به ثبات بازار جهانی انرژی کمکی نمی‌کند.
وی این را نیز گفت که عربستان سعودی پس از این حمله از روسیه درخواست کمک نکرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها