تکاپوی هرمزگان برای بازگشایی مدارس



بوی مهرکه می‌آید خانواده‌ها درتکاپوی خرید لوازم مدرسه از جمله کیف وکفش و نوشت افزار برای فرزندانشان هستند تا مهیای رفتن به مدرسه شوند و سال تحصیلی بانشاط و خوشایندی را آغاز کنند.

به‌طور معمول خرید مدرسه از ماه‌های مرداد و بویژه شهریور آغاز می‌شود وخانواده‌ها به محض دریافت حقوق وپول نقدی ابتدا ترجیح می‌دهند خرید لوازم مدرسه را انجام دهند تا عقب نمانند و شرمسار فرزندانشان نباشند.

اکنون که آخرای شهریورماهه و چند روزی به بازگشایی مدارس باقی مانده است، بازارهای سطح شهر شلوغ‌تر از قبل شده، خانواده‌ها برای انتخاب وسایل مدرسه از مغازه ای به مغازه ی دیگر می‌روند، دنبال جنس مناسب با قیمت ارزان می‌گردند.

هرچند خرید کیف، کفش، دفتر، مداد، خودکار، جوراب، مانتو و شلوار و دیگر لوازم با مدل‌ها و رنگ‌های متفاوت دانش آموزان را سرذوق می‌آورد و خوشحال می‌کند اما گرانی از خرید ناامیدشان می‌کند.

دغدغه والدین ومسوولان نیز در آستانه فصل خرید مدرسه ازگرانی محصولات، خرید نوشت افزار با تولید ایران ووسایل استاندارد متناسب با سلامت دانش آموزان است.

گاه می‌بینیم ساعت‌ها طول می‌کشد اما خرید خوشایندی نداشته‌اند، یا از قیمت بالای جنس گلایه مند هستند و یا رنگ و مدل آن را نمی‌پسندد.

درسالجاری وپارسال به‌علت تحریم‌ها وتورم هزینه اجناس بویژه خرید مدرسه افزایش یافته وچندین برابر شده، عده ای از خانواده‌ها شرمسار فرزندانشان هستند چرا که نمی‌توانند برای آن‌ها خرید کنند.

برای برخی از خانواده‌ها مهر بویی ندارد؛ قیمت اجناس سرسام آور شده است؛ قدرت خرید مردم پایین آمده است؛ یا مجبورند از وسایل سال‌های قبل استفاده کنند یا باید گردن خود را پیش فک وفامیل کج کنند؛ عده ای هم چشم انتظار چندرغاز یارانه نقدی دولت هستند.

دلهره خانواده‌ها و دانش آموزان نیازمند در زمان بازگشایی مدرسه بیشتر می‌شود و آن‌ها حسرت نداشته‌هایی را می‌خورند که دیگر دوستانشان دارند واکنون که متاسفانه چشم وهم چشمی زیاد شده رنج فقرا نیز از نداری بیشتر شده است.

البته خیران و کمیته امداد نیز با برپایی هرساله جشن عاطفه‌ها در آستانه بازگشایی مدارس وجمع آوری کمک‌های مردمی از دانش آموزان نیازمند وبی‌بضاعت غافل نمانده و به کمک آن‌ها شتافته است اما کاش قبل از شروع مدارس لوازم مدرسه به دستشان برسد تا مجبور به قرض و قوله برای خرید نباشند.

همچنین نمایشگاه پاییزه عرضه مستقیم کالا ویژه بازگشایی مدارس نیز از ۲۲ تا ۳۰ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس واقع در سه راه جهانبار گشایش یافته است وهرچند عده ای از خانواده‌ها از دوربودن محل نمایشگاه گلایه دارند اما درعوض می‌توانند اجناس را با قیمت مناسب و ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از قیمت بازار دریافت کنند.

امسال با احتساب نوآموزان حدود ۴۲۰ هزار دانش آموز هرمزگانی راهی مدرسه می‌شوند که بیش از ۴۰ هزار نفر از این تعداد کم برخوردار ونیازمند بوده که باز از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر آن زیر پوشش کمیته امداد هستند.

گشایش نمایشگاه ویژه بازگشایی مدارس دربندرعباس

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ویژه بازگشایی مدارس از ۲۱ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس واقع در سه راه جهانبار گشایش یافت.

خلیل قاسمی اظهارداشت: در این نمایشگاه برخی از کالاها با قیمت یارانه ای و برخی دیگر با قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت بازار عرضه می‌شود، این نمایشگاه دارای ۳۰۰ غرفه است و به مدت ۱۰ روز تا ۳۰ شهریورماه ادامه دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهارداشت: به منظور تنظیم بازار، تامین کالاهای مورد نیاز دانش آموزان، توزیع کالاهای اساسی مانند گوشت، برنج و شکر و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در دیگر شهرستان‌های استان نیز برپا شده است.

قاسمی گفت: بازرسان برفعالیت غرفه‌ داران دراین نمایشگاه‌ها نظارت دارند و اجناس موجود با قیمت مناسب به فروش می‌رسد.

توزیع ۳هزار بسته نوشت افزار بین دانش آموزان نیازمندهرمزگان

۳ هزار بسته نوشت افزار درقالب پویش مهر امام سجاد(ع) در هرمزگان تهیه شده و توزیع آن از روز دوشنبه ۲۵ شهریور بین دانش آموزان کم برخوردار و نیازمند کلید خورد.

قایم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان گفت: ارزش هر بسته نوشت افزار یک میلیون و۵۰۰ هزار ریال است که با همکاری کمیته امداد و سپاه امام سجاد(ع) تهیه شده است.

جلیل تراهی افزود: افراد خیر و نیکوکار نیز می‌توانند هریک با پرداخت ۴۰۰ هزار ریال در خرید یک بسته نوشت افزار مشارکت داشته باشند.

وی از خیران ونیکوکاران خواست برای کمک به دانش آموزان نیازمند از طریق تلفن گویای ۳۲۸۸، اپلیکیشن موبایلی ناب باارسال عدد ۱۰۰ به شماره ۳۰۰۰۷۶۳۹ و همچنین #۰۷۶*۸۸۷۷* مشارکت کنند.

قائم مقام کمیته امداد هرمزگان اظهارداشت: طرح تهیه بسته‌های نوشت افزار و توزیع آن بین دانش آموزان نیازمند استان یکی از برنامه‌های جنبی نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) است.

کمک ۱۵ میلیارد ریالی مردم به دانش آموزان نیازمند هرمزگان

مردم هرمزگان در مرحله نخست جشن عاطفه‌ها ۱۵میلیارد ریال به دانش آموزان نیازمند این استان کمک کردند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان گفت: مرحله نخست جشن عاطفه‌ها از هفتم شهریور با شعار «با رنگ مهر رویایی را بسازیم» آغازشد ومرحله دوم نیز ویژه مدارس در دهم مهرماه با همکاری آموزش‌و پرورش برگزار می‌شود.

مهرداد تاجیک بیان داشت: دریافت کمک‌های مردمی درقالب جشن عاطفه‌ها همچنان تا آغاز سال تحصیلی جدید ادامه دارد.

وی ادامه داد: امسال۱۲۰پایگاه برای جمع آوری کمک‌های مردمی درمرحله نخست جشن عاطفه‌ها در سطح شهر و میعادگاه‌های نمازجمعه دایرشد.

این مسوول اظهارداشت: امسال جشن عاطفه‌ها به صورت پویش مردمی درآمده تا مردم و خیران بتوانند فرصت بیشتری برای کمک به قشر دانش آموز نیازمند داشته باشند.

وی یادآورشد: پویش از هفتم وهشتم شهریورماه جاری در سطح شهر و مصلی‌های نمازجمعه هرمزگان آغاز می‌شود و تا دهم مهر در مدارس ادامه دارد تا شاهد جمع آوری کمک‌های مردمی وتوزیع آن بین دانش آموزان نیازمند در محروم ترین و دورافتاده ترین نقاط باشیم.

تاجیک گفت: خیران می‌توانند از طریق تلفن گویای ۳۲۸۸، اپلیکیشن ناب و همچنین #۰۷۶*۸۸۷۷* تا دهم مهرماه در جشن عاطفه‌ها مشارکت داشته باشند.

۴۰ تیم نظارتی برنحوه‌ی فروش لوازم دانش آموزی نظارت دارند

معاون نظارت، بازرسی و حمایت حقوق مصرف کنندگان هرمزگان گفت: ۴۰ تیم بازرسی صنعت، معدن وتجارت هرمزگان از دهم شهریور تا دهم مهرماه امسال بر بازار و نحوه فروش لوازم دانش آموزی نظارت دارند.

عبدالرضا پیروی منش افزود: گروه‌های گشت ویژه از مراکز، فروشگاه‌ها و بازارهای عرضه و فروش کیف، کفش، نوشت افزار و پوشاک فرم مدارس بازرسی و با تخلفات احتمالی برخورد خواهند کرد.

وی بیان داشت: نظارت بر میزان سود خرده فروشان وعمده فروشان، نصب برچسب قیمت، صدور فاکتور فروش ونظارت ویژه بر نرخ‌های تعیین شده از مهم‌ترین اهداف طرح یاد شده است.

معاون بازرسی صنعت، معدن وتجارت هرمزگان اظهارداشت: بازرسی و نظارت بر نحوه عرضه کالا و خدمات اولویت دار برای جلوگیری از هرگونه کمبود یا افزایش غیرمنطقی قیمت و بروز تخلفات احتمالی از سوی واحدهای تولیدی و توزیعی و رسیدگی سریع به شکایت‌ها و گزارش‌های مردمی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موضوع را از طریق سامانه ارتباطی ۱۲۴ به واحد بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت در سراسر هرمزگان اطلاع و پیگیر شکایت خود باشند.

هر دانش آموز به ۱۰ میلیون ریال نیاز دارد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان گفت: طبق برآورد صورت گرفته حداقل نیاز هر دانش‌آموز هرمزگانی برای سال تحصیلی ۱۰ میلیون ریال است درحالی که کمک هزینه کمیته امداد آن هم تنها درماه مهر بین یک میلیون ریال تا یک میلیون و۵۰۰ هزار ریال براساس تعداد دانش آموزان است.

علی الهیاری افزود: بیش از ۴۰ هزار دانش آموز نیازمند درهرمزگان وجود دارد که ۲۱ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز زیرپوشش کمیته امداد هستند ومی‌طلبد در شرایط بد اقتصادی و تحریم‌ها با مشارکت خیران و نیکوکاران به کمک این افراد بشتابیم.

وی بااشاره به این‌که امسال برگزاری جشن عاطفه‌ها در ۲مرحله (شهریور ومهر) است، بیان داشت: یکی از اهداف بنیادین برگزاری جشن عاطفه‌ها ایجاد عدالت آموزشی و ایجاد فرصت برابر برای استعدادهای برتر در خانواده‌های محروم و نیازمند است.

این مسوول اظهارامیدواری کرد: در آستانه سال تحصیلی جدید با کمک مردم نیک‌اندیش بتوانیم شاهد رویش لبخند مهر و شادمانی بر لبان دانش آموزان نیازمند باشیم.

الهیاری افزود: سال گذشته کمیته امداد هرمزگان۵۰ میلیارد ریال در زمینه دانش آموزی و ۴۰ میلیارد ریال در زمینه دانشجویی هزینه کرده است.

این مسوول اظهارداشت: امسال نیز۱۲۰ پایگاه جشن عاطفه‌ها در مراکز نیکوکاری و کمیته امداد برای جمع آوری کمک‌های مردمی دایر شده اما هدف اینست که بیشتر کمک‌ها از درگاه تلفن گویای ۳۲۸۸ و اپلیکیشن ناب بومی باارسال عدد ۱۰۰ به شماره ۳۰۰۰۷۶۳۹ دریافت شود.

۴۲۰ هزار دانش آموز هرمزگان مهرماه به مدرسه می‌روند

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: ۴۲۰ دانش آموز این استان مهرماه با حضور در مدارس سال جدید تحصیلی را آغاز خواهند کرد.

موسی دادی زاده سرخایی افزود: ۳۸۰هزار و ۹۳۵ نفر از جمعیت دانش آموزی هرمزگان در مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم، نظری، کارودانش و استثنایی و ۴۰ هزار نفر نیز نوآموز هستند.

وی بیان داشت: این تعداد دانش آموز در سه هزار و ۵۸۵ آموزشگاه در قالب ۱۶ هزار و ۴۳۰ کلاس درس از اول مهرماه ۹۸ مشغول به تحصیل می‌شوند.

مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان پیش بینی کرد: امسال آمار دانش آموزی استان نسبت به سال قبل ۱۲ هزار نفر افزایش یابد که این کار از طریق جذب بازماندگان از تحصیل و ایجاد شرایط برای همه دانش آموزان که شرایط تحصیل دارند، فراهم می‌شود.
وی بیان داشت: امسال همچنین هفت هزار نفر افاغنه به جمعیت دانش آموزی هرمزگان افزوده می‌شود.
معاون آموزش متوسطه هرمزگان یادآورشد: شعار«افزایش پوشش تحصیلی و ارتقای سطح میانگین نمرات» در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و منویات رهبری، سیاست‌های دولت و اجرای سند تحول بنیادین درسال تحصیلی (۹۸-۹۹) در دستورکار قرارگرفته است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها