تجارت برق با ترکیه از سر گرفته می شود



وزیر نیرو از توافق از سرگیری تجارت برق با ترکیه خبر داد و گفت: ظرفیت انتقال برق به این کشور افزایش می یابد.

به گزارش صبح ساحل به نقل از مهر، رضا اردکانیان بعد از ظهر سه شنبه در حاشیه افتتاح طرح های برقی در سفید دشت چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: امید است فعالان عرصه تولید از توان انرژی در مسیر رفاه و چرخه تولید کشور به نحو احسن استفاده کنند.

وی افزود: با تلاش های صورت گرفته و صبوری مردم، اکنون صنعت برق کشور در منطقه در زمره موفق ترین ها است و پروژه های بسیاری در دست اجرا است.

اردکانیان با اشاره به سفر رئیس جمهور به کشور ترکیه، گفت: برای موضوع سوریه اجلاس سه جانبه ای بین ایران، سوریه و ترکیه برقرار شد و جلسات دو جانبه ای نیز برای پیشبرد طرح های اقتصادی بین ایران روسیه و ایران ترکیه برگزار شد.

 

وی با اشاره به مذاکره به وزرای انرژی ترکیه و روسیه، تصریح کرد: اکنون با اعلام رئیس جمهور روسیه علاوه بر بهره‌مندی از تسهیلات دولتی برای دو پروژه مهم احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی در هرمزگان و برقی کردن راه آهن اینپچه برون - گرمسار که جمعا حدود دو و سه دهم میلیارد یورو خواهد بود تا سقف پنج میلیارد یورو معادل دو و هفت دهم میلیارد یورو دیگر نیز از تسهیلات دولتی روسیه بهره‌مند می‌شویم.

اردکانیان ادامه داد: به همین منظور در دو ماه آینده پروژه‌های مورد نظر تدوین خواهد شد و به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، به مراجع مربوطه در مسکو منعکس خواهم کرد.

 

  

وی از توافق از سرگیری تجارت برق با ترکیه خبر داد و گفت: ظرفیت انتقال از ۶۴۰ مگاوات فعلی به یک هزار و ۲۸۰ مگاوات معادل دو برابر در دستور کار قرار می گیرد.

اردکانیان گفت: ارتباط فعال ایران با سایر کشورهای همسایه در انرژی برق از جمله پاکستان، ترکمنستان و عراق موقعیت ویژه‌ای به ایران می دهد تا به ویژه بخش خصوصی صنعت برق کشور بتواند برای فعال شدن در بازارهای منطقه با اولویت کشورهای همسایه بهره‌مند شود.

 

وی بیان کرد: در شش سال گذشته در مجموع ۲۴۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق ایران توسط دولت و بخش خصوصی از منابع مختلف سرمایه‌گذاری شده است و این به معنی این است که سالانه به طور متوسط ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت برق انجام می‌شود.

وزیر نیرو اضافه کرد: با وجود مضیقه هایی که تحریم های اخیر ایجاد کرده به ثمر رساندن پروژه های تامین انرژی کشور، حاکی از عزم و اراده و توجه جدی به توانمندی های داخلی است به نحوی که حدود ۹۵ درصد تجهیزات کاملا در کشور تولید می شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها