زنگ خطر وجود تاربال ها در ساحل قشم



حفظ محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است و از این رو تمام مردم با احساس مسوولیت، برای کاهش هرچه بیشتر تاثیرات مخرب تاربال‌ها بر اکوسیستم دریا به میدان بیایند و به نیروهای پاک‌سازی ساحل بپیوندند.

 

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا، مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم شامگاه سه شنبه در نشست با خبرنگاران گفت: ۱۰۰ نیرو در قالب پنج گروه از شرکت تعاونی کارکنان منطقه آزاد، محیط زیست، اداره بنادر و دریانوردی، کلوپ های غواصی، محیط زیست، شهرداری و مردم جزیره قشم به پاکسازی سواحل آلوده به مواد نفتی می‌پردازند تا میزان انجام کار برآورد شود.

سید محمد هاشم داخته افزود: یک گروه با استقرار در ساحل پارک زیتون به پاک‌سازی این منطقه تا کمپ آفتاب اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: تیم دیگر ساحل بین پارک آفتاب تا پلاژ سیمین را پاک‌سازی خواهد کرد.

 

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: گروه سوم در پلاژ سیمین از سه شنبه شروع به کار کرده اند و پاک‌سازی این مناطق را ادامه می دهند.

وی افزود: گروه چهارم تاربال‌های موجود در حد فاصل پلاژ سیمین تا پارک زیست فناوری خلیج فارس را جمع‌آوری می‌کنند.

داخته ادامه داد: گروه پنجم نیز برای پاکسازی ساحل دیرستان به آن منطقه اعزام می شوند.

 

 

مردم ساعت ۶ صبح و ۱۶ بعداز ظهر به ساحل‌ها بیایند

وی اظهارداشت: با توجه به وضعیت جزر و مد در این سه روز، زمان پاک‌سازی در شیفت صبح از ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۰ صبح و شیف بعد از ظهر از ۱۶ تا ۱۹ در نظر گرفته شده‌است.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد افزود: برای کمک‌رسانی مردم، اقلام مختلفی از جمله دستکش، بیلچه و کاردک تهیه شده‌است، اما مردم در صورت امکان این موارد را به همراه خود داشته‌باشند.

وی ادامه داد: گروه‌ها از روز چهارشنبه تا جمعه به مدت سه روز در مکان های ذکر شده مستقر هستند.

داخته خاطرنشان کرد: اگرچه بحث آلودگی‌های دریایی و پاکسازی آن در حوزه بنادر و دریانوردی تعریف شده است، اما دیگر نهادها نیز با احساس مسوولیت وارد میدان شدند، تا هرچه سریع‌تر ساحل‌های قشم از آلودگیهای نفتی پاک شود.

 

وی افزود: تاربال‌ها باعث نابودی فیتوپلانکتون‌ها و حیوانات کوچک می شود که باین امر چرخه زیستی دریا را به خطر می‌اندازد.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد ادامه داد: همچنین تاربال‌ها به دلیل چسبندگی زیاد می‌تواند پرندگان دریایی، و حیوانات کوچک دریا از جمله حلزون، خرچنگ و مانند آن را از بین ببرد.

مواد نفتی در دریا بر اثر عوامل جوی و تابش خورشید و تبخیر اجزای سبکتر، تغلیظ شده و حالتی قیرگونه به خود می‌گیرد که جریان باد و امواج، آن‌ها را به صورت توده درآورده و به ساحل می‌راند.

 

مشاهده تاربال در سواحل، از اولین هشدارهای بروز آلودگی نفتی است و اهمیت گلوله‌های نفتی یا تاربال به سبب همین هشدار دهندگی است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در خلیج فارس گسترده شده و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها