باغ‌موزه دفاع مقدس؛ آرزوی هرمزگانی‌ها



شب گذشته با خاموش شدن چراغ نمایشگاه هفته دفاع مقدس، پرونده ویژه‌برنامه‌های این هفته نیز بسته شد.


در هفته دفاع مقدس نزدیک به 400 برنامه در گرامیداشت این هفته درجای جای هرمزگان سربلند برگزار شد.


برنامه‌هایی که با تلاش سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان و با حضور گسترده اقشار مردم به‌خوبی برگزار شد


در میان برنامه مختلف همچون تجلیل از پیشکسوتان و خانواده‌های شهدا، گرامیداشت عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان، عطرافشانی قبور مطهر شهدای گمنام، خدمات‌رسانی به مناطق محروم و اعزام بسیج جامعه پزشکی به این مناطق و اکران فیلم‌های دفاع مقدس در مدارس و نشست‌‌های بصیرتی، نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس ویژگی‌های خاص خود را داشت. نمایشگاهی که به مدت یک هفته میزبان مردم استان هرمزگان بود.


نمایشگاه امسال نسبت به نمایشگاه سال قبل ازنظر کیفی و کمی بسیار متفاوت بود.


علاوه بر نمایش تجهیزات لجستیکی، برنامه‌های متنوع فرهنگی و مسابقات رزمی و بازسازی عملیات خیبر نیز برای عموم مردم اجرا شد.
یکی از بخش‌های نمایشگاه غرفه‌هایی بود که در آن نقش اقشار مختلف جامعه در دفاع مقدس به نمایش درآمد و دستاوردهای این گنج تمام‌نشدنی در معرض دید عموم قرار گرفت. نمایش دستاوردهای نیروهای مسلح ازجمله نیروی دریایی سپاه، پدافند هوایی و مجموعه تیپ مردم‌نهاد سپاه امام سجاد و نمایش جنگ‌افزارها برای بازدیدکننده‌ها بسیار جالب و جذاب بود.


موشک‌های پدافند خاتم‌الانبیا، قایق و جنگ‌افزارهای دریایی، ماشین‌آلات و جنگ‌افزارهای رزمی زمینی برای نوجوانان و جوانانی که جنگ را لمس نکرده و چنین ادواتی را ندیده‌اند حیرت‌انگیز بود. هدف اصلی از برپایی این نمایشگاه، آشنایی نسل امروز و آینده‌سازان ایران اسلامی با ابعاد جنگ و اثرات آن است.برگزاری تئاتر خیابانی و ایستگاه نقاشی از دیگر بخش‌های نمایشگاه دفاع مقدس بندرعباس بود. نمی‌توان از بخش مهم این نمایشگاه گذشت.

بخشی که به نقش زنان در دفاع مقدس اختصاص داده‌شده بود.


خاطره گویی فرماندهان دفاع مقدس، بازسازی عملیات خیبر از دیگر بخش‌های جذاب این نمایشگاه بود. برپایی چنین نمایشگاهی برای آگاهی و انتقال مفاهیم جنگ به نسل جوان و امروز که هرگز جنگ را لمس نکرده‌اند، لازم و ضروری ست، اما کافی نیست.زمان اندک یک‌هفته‌ای برای بازدید عموم و تقارن آن با روزهای آغازین سال تحصیلی باعث شد که بسیاری از خانواده‌ها نتوانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.


بر کسی پوشیده نیست که مردم و جوانان استان هرمزگان در دفاع مقدس به‌خوبی واژه‌های ایثار، مقاومت و شهادت و... را معنا کردند. به گواه فرمانده هان ارشد نظامی، دلاور مردان هرمزگانی در عملیات‌های آبی، خاکی پیشرو و یکه‌تاز بودند. به‌طوری‌که شجاعت و شهامت آنان زمینه‌ساز فتح الفتوح‌های بسیاری شد.


برپایی چنین نمایشگاه‌هایی مردم سرافراز هرمزگان، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان را راضی نمی‌کند. احداث یک نمایشگاه دائمی تحت عنوان «باغ‌موزه دفاع مقدس»، کمترین انتظار مردم از مسئولان است. مکانی که می‌تواند تصویرگر بخشی از حماسه هرمزگانی‌ها در دوران دفاع مقدس باشد.
«باغ‌موزه دفاع مقدس» می‌تواند به پرسش‌های بی‌جواب نسل جوان و مردم هرمزگان در خصوص جنگ پاسخ دهد. بدون شک خیلی از حرف‌ها را می‌توان با راه‌اندازی این نمایشگاه دائمی بیان کرد. فراموش نکنیم که این مکان می‌تواند بازگوکننده رشادت مردم هرمزگان در حفظ و حراست از خلیج همیشه فارس نیز باشد.


پرسشی که اینجا مطرح می‌شود اینکه آیا مردم استان هرمزگان با توجه به نقش بسیار مهم آنان در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، روزی صاحب «باغ‌موزه دفاع مقدس» خواهند شد؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها