آثارشناسی توصیفی محمدعلی سدیدالسلطنه کبابی بندرعباسی



به گزارش صبح ساحل،به نقل از ایرنا،اولین جلد این کتاب در سال ۱۳۹۷ با ۳۳۵ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه، توسط انتشارات هفت رنگ به چاپ رسیده که فرامرز خجسته مشاوره علمی آن را بر عهده داشته است.

کتاب «آثارشناسی توصیفی محمدعلی سدیدالسلطنه کبابی بندرعباسی» در ۶ فصل با موضوع هایی شامل، سدید و مطبوعات عصر مشروطیت، اسناد محمدعلی خان سدیدالسلطنه در بایگانی وزارت امور خارجه، اسناد حکومت بوشهر و همکاری تعدادی از گردآورندگان این مجموعه تاریخی منتشر شده است.

پدیدآورندگان این کتاب در یادداشتی نوشته اند؛ میراث مکتوب محمدعلی سدیدالسلطنه کبابی در شمار نخستین آثار واقع گرایانه پژوهندگان ایرانی در زمینه سرزمین های جنوب ایران و تاریخ خلیج فارس به شمار می رود.

هدف از تدوین این مجموعه، کتاب سازی و گردآوری صرف مطالب و موضوعاتی که قبلا منتشر شده است نبوده بلکه آگاهانه و بر اساس چندین وجه از وجوه هستی شناختی سدید مبادرت به تدوین آن شده است.

زیرا چنانچه دیگران نیز در مورد تاثیر و فایده بخش بودن این گونه تالیفات گفته اند، گردآوری مطالب مختلف از خلال کتاب ها و نشریات گوناگون علمی و فرهنگی در یک مجلد و یک مجموعه، جامعیت و آگاهی های قابل اعتنایی را درباره آن موضوع ایجاد و دسترسی به این منابع را آسان می کند.

در این پژوهش رویکرد پژوهشگران، کتاب شناسی توصیفی است، یعنی بررسی محتوا و موضوعات کتاب های سدید السلطنه کبابی مدنظر است که در اصطلاح علم میان رشته ای، کتاب شناسی موضوعی نامیده می شود.

بخش های دیگر شامل فهرست آثار خطی محمدعلی سدیدالسلطنه کبابی بندرعباسی در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران،  بایگانی وزارت امور خارجه، حکومت بوشهر، دشتی و دشتستان،  بنادر خلیج فارس، بندرلنگه، بندرعباس، مطبوعات و متون دیگر که بخش آخر مطالب و مقاله هایی است که تاکنون منتشر نشده و برخی از آنها صرفا برای تدوین این کتاب به نگارش درآمده اند.

در قسمت هایی از این کتاب آمده است؛ خاندان میرزا محمدعلی خان سدیدالسلطنه کبابی از خانواده های سرشناس در خطه جنوب می باشند و نیاکان پدری و مادری و همسرانش، همه منتسب به خانواده های بزرگ و معتبر بوده اند و در زمان قاجار القاب و مناصب مهمی در این نواحی به عهده داشته اند.

رامین آذرمهر نویسنده مقاله نیاکان سدیدالسلطنه کبابی گفتار خود را با حاج علی شاه آغاز کرده و نوشته؛ وی از افسران نیروی دریایی نادرشاه بوده است از قبیله اعراب بنی کنده که در بندرلنگه به سر می برده اند و انتساب وی به شیراز را درست نمی داند و مذهب وی سنی بوده که سپس از بنادر کنگ و لنگه با تمامی افرادقبیله اش به مسقط مهاجرت می کند.

پس از درگذشت حاج علی شاه، پسرش حاج حسن شاه وارث پدر می گردد، وی پس از درگذشت پدر به مذهب شیعه می گراید و با جانشینی پدر به ریاست نیروی دریایی و ناوگان دریایی حکومت مسقط منصوب می شود و به واسطه فعالیت های تجاری با هندوستان ثروت هنگفتی را به دست می آورد.

وی نیز بیشتر اقوام خود را از بندرلنگه به مسقط فراخواند و به وزارت سید حمد بن سعد منصوب شد که پس از درگذشت حاج حسن شاه، حاج محمدعلی تاجر کبابی فرزند او به وزارت امام مسقط منصوب می شود و روابط خوبی را بین ایران و مسقط برقرار کرد.

پس از مرگ او، فرزندش حاج احمدخان جانشین پدر می شود و سال ها در ایران و مسقط به امور تجاری و دیوانی پرداخته و مناصب مهمی از سوی دربار قاجار و امام مسقط به عهده گرفته است از جمله حکومت بندرعباس و مضافات آن.

سپس نماینده ایران در بغداد می شود، از آن پس به بوشهر می رود و دیگر هیچ سمت دولتی را نمی پذیرد و به دارالخلافه تهران سفر می کند و فتح لنگه و بیرون راندن جواسم از آن بندر از حوادث مهم دوره حیات اوست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها