روستائیان زرکانی در هفته فقط یک روز آب شرب دارند



به گزارش  صبح ساحل،به نقل از فارس،مقصدمان روستایی زرخیز در ۱۴۰ کیلومتری شهر بندرعباس است، ۷۵ کیلومتر از جاده بندرعباس به سمت حاجی‌‌آباد را طی می‌کنیم و پس از آن به جاده سیاهو می‌رسیم که تا احمدی نیز امتداد دارد.

همان احمدی که کوهشاه آن مانند بشاگرد در فقر و محرومیت زبانزد خاص و عام است، هر چند که زادگاه معاون اول رئیس جمهور است.

کیلومترهای ابتدایی این جاده قدیمی پر دست‌انداز، ناایمن و پر گردنه است که در دو دهه اخیر بارها گزارش هایی از تصادفات، واژگونی خودروها و عزادارشدن خانواده ها منتشر شده است.

اما با این وجود اقدامی صورت نگرفته و به تازگی تعریض چند کیلومتر نخست جاده آغاز شده است اما این عملیات به کندی صورت می‌گیرد، که خواست به حق ساکنان این مناطق روستایی تسریع در تعریض و ترمیم جاده است.

برخی عنوان می‌کنند در ادوار مختلف چندماه قبل از انتخابات ماشین آلات راهسازی در جاده دیده می‌شود اما پس از مدتی این ماشین آلات می‌روند و تا انتخاباتی دیگر برمی گردند.

جاده بسیار پرفراز و نشیب است و اگر آشنایی کامل با جاده نداشته باشید، بروز هرگونه حادثه ای بدور از انتظار نیست.

 در مسیرمان تا رسیدن به روستای زرکان، از رودخانه زیبای سیخوران هم گذر می‌کنیم و مشاده می‌کنیم دهها خودرو در دو طرف جاده پارک شده است و چند صدنفر در روز جمعه برای تفریح و گردش به این منطقه گردشگری آمده اند که با توجه به استقبال از این منطقه نیاز است برای پارک خودروها و... تدابیری اندیشیده شود تا از بروز حادثه به دلیل تردد زیاد خودرو واز طرفی پارک خودروها در حاشیه جاده و... جلوگیری شود. 

جاده را که ادامه می دهیم، در طول مسیر متوجه تابلویی می‌شویم که مسیر جاده هماگ را نشان می دهد و ما از جاده دیگر به سمت روستای زرکان رهسپار می‌شویم.

البته هر موقع از زرکان می گویند، به ناگاه به یاد رضا کمالی زرکانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌افتم که از وی به نیکی یاد می شود و یکی از فرزندان برومند و افتخارات استان از این منطقه است.

جاده‌های نا ایمن

جاده‌های این مسیر پر پیچ و خم و پر از دست انداز است و علائم رانندگی کمتر مشاهده می‌شود و شانه‌های جاده را می‌بینیم که شکسته است که اگر آشنایی کامل با این جاده نداشته باشید، رانندگی در آن سخت است و احتمال واژگونی وجود دارد.

بسیاری از نقاط جاده به همین گونه است به طوری که عبور دو‌ خودرو از کنار یکدیگر سخت است و به دلیل قرار گرفتن در حاشیه کوهها، به خصوص در زمان بارندگی و ریزش کوهها جاده پر خطر می‌شود و چند روز پس از بارندگی این خاکها بر روی جاده خشک شده و می‌ماند.

 بیشتر قسمت های این جاده دچار شکستگی شده است و خودروها برای فرار از چاله ها و دست اندازهای ایجاد شده از طرفین می‌رانند و احتمال تصادف و یا انحراف را افزایش می دهند.

 هنگامی که قصد ورود به جاده زرکان را داریم، مسیر آن کاملا خاکی و بر فراز کوه ها قرار دارد و حرکت در این جاده با خودرویی مانند پراید تقریبا غیرممکن است و به هنگام بارندگی نیز هیچ خودرویی نمی‌تواند از این جاده عبور کند و اهالی منطقه تا خشک شدن جاده از تردد خودداری می‌کنند.

این دلایل باعث شد که روستاییان این منطقه، مهمترین خواسته خود را احداث این جاده و ترمیم و تعریض جاده آسفالته قدیمی که توسط جهاد سازندگی احداث شده است، عنوان کنند.

گیاهان دارویی
 در طول مسیر کوهی را مشاهده می‌کنیم که به گفته اهالی پس از هر بارندگی مملو از گیاهان دارویی می‌شود که برخی از اهالی منطقه گیاهان را می چینند، اما دلالان به قیمت ارزان از آنها خریداری می‌کنند که با توجه به مشکلات شدید اقتصادی روستاییان در دو دهه خشکسالی، این فعالیت می تواند بخشی از مشکلات معیشتی آنها را برطرف کند.

در این مناطق که در گذشته خان‌ها حکمرانی می کردند و خودشان هم حکم اعدام، زندانی و... را برای روستاییان بی پناه صادر می‌کردند و روستاییان را مورد آزار و اذیت قرار می دادند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این بساط برچیده شد.

در انتظار جاده و سد آبخیزداری 

ابراهیم جهانگیری، رئیس شورای اسلامی روستای زرکان شهرستان بندرعباس بابیان اینکه این روستای ۱۱۵ خانواری خواستار احداث جاده، سدآبخیزداری و اجرای طرح هادی هستند، اظهار داشت: نقشه برداری طرح هادی روستا در سال ۹۳ به اتمام رسیده است، اما تا کنون اجرایی نشده است و بنیاد مسکن دلیل آن را کمبود اعتبارات اعلام می کند. 

جهانگیری افزود: قرار است جاده از ابتدای ورودی به روستاهای منطقه از جاده بندرعباس حاجی آباد تا روستای جغدر تعریض و ترمیم و نقاط حادثه خیز و پیچ های خطرناک حذف شود که فرماندار بندرعباس با جدیت و دلسوزی پیگیر تحقق این خواسته مردم است و جا دارد از وی قدردانی کنیم. 

وی یکی دیگر از خواسته های روستاییان را جداسازی منبع آب شرب سیخوران از زرکان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر یک روز در هفته آب از طریق لوله از سیخوران  به زرکان منتقل می شود که اگر منبع آب این دو روستا جدا شود، به طور حتم زرکانی ها تعداد روزهای بیشتر آب را در لوله خواهند داشت و مشکلات آنان در این حوزه کمتر می‌شود.
 
رئیس شورای اسلامی روستای زرکان در پاسخ به این سؤال که چرا آموزشگاه متوسطه اول در این روستا وحود ندارد، اظهارداشت: مدرسه راهنمایی در روستا احداث شد و بدلیل اینکه از چندسال قبل سرویس مدرسه روستاهای این منطقه حذف شد، دانش آموزان روستاهای اطراف مجبور شدند به شهر و سایر مناطق بروند وتعداد دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان در این روستا بسیار کاهش یافت و مدرسه راهنمایی در اختیار دانش آموزان مقطع ابتدایی قرار گرفت.

وی در خصوص وجه تسمیه این روستا نیز گفت: به دلیل حاصلخیز و زرخیزی خاک این روستا برای تولید محصولات کشاورزی، به این منطقه روستایی "زرکان" می گویند و اگر خشکسالی نبود و آب به میزان مورد نیاز داشتیم، کشاورزی و باغ داری و دامداری‌مان رونق داشت و روستاییان در محرومیت بسر نمی‌بردند.

قطعی تلفن همراه
در زمان حضورمان در روستای زرکان متوجه شدیم که تلفن همراه من و همراهانم و دیگر روستاییان هیچ سرویسی ندارد و تلفن همراه در این منطقه قطع است، هنگامی که علت را جویا شدم پاسخ دادند که پس از هر بارندگی تا چندین روز تلفن ها قطع است و مردم برای ارتباط با مشکل مواجهند و در زمان نیاز و ضرورت و حادثه امکان ارتباط گیری و برقراری تماس میسر نیست. 

اهالی این روستا در زمان رئیس جمهور سابق امکان استفاده از تلفن همراه را یافتند اما تا بحال هیچگاه تلفن ثابت نصب نشده است.

ضرورت احداث سد و پاکسازی چشمه
حسن جهانگیری یکی از معتمدین خوش سیما و خوش برخورد روستا که هشت دهه از عمرش را در روستا سپری کرده و نسل اندر نسل در زرکان زندگی کرده است هم با اشاره به اثرات خشکسالی دو دهه اخیر بر کشت و زرع و باغات اهالی و خشک شدن درختان نارنگی، لیمو، مرکبات، نخل و... در این منطقه که منجر به مهاجرت برخی از روستاییان شد، می‌گوید: از طرفی چشمه اصلی روستا نیاز به لایروبی و برداشتن سنگ های بزرگ از روی آن دارد تا از پخش شدن و هدر رفت آب چشمه جلوگیری و آب این چشمه برای مصرف کشاورزی به باغات و مزارع هدایت شود که از مسؤولان مربوطه انتظار داریم این خواسته بحق اهالی را محقق کنند.

جهانگیری افزود: در فصول بارندگی، هر ۱۵ الی ۲۰ روز و در سایر ایام که بارندگی نباشد، هر سه ماه یک مرتبه سهم آب برای کشاورزی از این چشمه داریم که به دلیل نبود بارندگی، باغات و درختان خشک شده‌اند و دام چندانی هم برای اهالی باقی نمانده است و اگر دام و باغ داشتیم، در حال حاضر با این قیمت ها، روستاییان در فقر و نداری بسر نمی‌بردند و به جای مصرف کننده، تولید کننده بودند.

وی خشکسالی ها و خشک شدن باغ ها را عاملی دانست که بیشتر روستاییان این منطقه را مجبور به کوچ به حاشیه شهر و مناطق دیگر کرده است.

جهانگیری و تعدادی دیگر از اهالی این روستا با گلایه از اداره کل منابع طبیعی هرمزگان که بارها وعده احداث سد آبخیزداری را در این روستا را داده است اما به وعده خود عمل نکرده است، اظهار داشتند: البته چندین مرتبه مسؤولان مربوطه از مکانی که قرار است سد احداث شود، بازدید کرده اند و موافقت‌شان را با احداث این سد اعلام کرده اند که اگر این خواسته روستاییان محقق شود، میزان آب ذخیره شده و توزیع شده بین زرکان و روستاهای اطراف افزایش یافته و کشاورزی و باغبانی و دامداری هم رونق می گیرد وبخش از مشکلات مردم برطرف می شود.

در حال حاضر به دلیل خشکسالی دو دهه اخیر، بیشتر چشمه ها خشک شده اند وتنها راه برای ذخیره سازی آب باران ، احداث سد است تا از هدررفت آب در بارندگی جلوگیری شود و آب ذخیره و استفاده شود. 

برخی از روستاییان هم میزان تسهیلات اعطایی برای دامداری، کشاورزی، احداث کارگاه ترشی سازی و... را به روستاییان ناکافی می دانند و اظهار می‌کنند: این موضوع باعث می شود که ساختمان های دامداری و... تکمیل نشوند و امکان بهره برداری از آنها وجود نداشته باشد.

مسجد و غسالخانه 

مسجد صاحب الزمان (عج)، غسالخانه، سه خانه برای ایتام، ساختمان شورای روستا، تعاون روستایی و شورای حل اختلاف در چندسال پیش با پیگیری امام جمعه اسبق فین و مشارکت خیرین احداث می‌شود اما مسجد برای پلاستر و... نیاز به همراهی خیرین دارد.

البته در خصوص زمین غسالخانه گویا مشکلاتی بوجود آمده است و بایستی این موضوع با همدلی اهالی برطرف شود.

برخی از اهالی روستا هم از خاطرات تلخ شان از کدخداها و خان ها در قبل از انقلاب می گفتند که مالیات سنگینی را از روستاییان می گرفتند و هرکسی که نداشت بایستی چندسال خودش یا فرزندش نوکری و بردگی می کردند.

 رسم دیگر مربوط به خوانین به بابامردگی معروف بود و آن این بود که اگر کسی فوت می کرد، فرزندانش بایستی از ارث‌ و اگر میت اموالی نداشت، از خودشان سهم کدخدا را می دادند تا اجازه دفن میت توسط وی صادر می‌شد.

بعد از انقلاب بیشتر خوانین شناسایی و مجازات شدند و بساط ظلم شان برچیده شد، در گذشته بسیاری از افراد بر اثر بیماری های مختلف از جمله سرخک وسل جان شان را از دست می دادند که خاطرات تلخی از آن دوران در ذهن برخی باقی مانده است. 

در روستای قدیمی زرکان سنگ قبرهای حکاکی شده قدیمی، نشان از قدمت دیرینه این دیار دارد و نیاز به توجه بیشتر در حوزه های مختلف و رفع مشکلات روستاییان است.

مسؤولان استانی و کشوری و نمایندگان مجلس و... بارها از این روستا بازدید کرده اند، اما خواسته اهالی تاکنون محقق نشده است.

گفته می شود دبستان قدیمی روستا هم اگر در اختیار شورا و دهیاری قرار گیرد، می توان برای برگزاری جلسات و پذیرایی و استراحت میهمانان و... استفاده کرد. 

روستای زرکان فاقد خانه بهداشت و درمانگاه

خانه بهداشت و درمانگاه در روستا وجود ندارد و روستاییان بایستی برای دریافت خدمات به روستای تل گردو که نیم ساعت با زرکان فاصله دارد بروند که به گفته آنها، بیشتر اوقات پزشک نیست و باید به سیاهو و احمدی بروند و در آنجا هم به بیماران گفته می شود، آنها تحت پوشش درمانگاه تل گردو هستند و به همین دلیل بایستی خدمات درمانی را به صورت آزاد دریافت کنند.

در این روستا شن و ماسه وسنگ مالون خوبی وجود دارد که ساخت و ساز ها در این مناطق با همین مصالح مرغوب صورت می گیرد که توسط یکی از اهالی روستا با تراکتور منتقل می شود و بیشتر خانه و بناهای جدید سنگ ساز هستند.

برخی از اهالی هم از برفی می گویند که چندسال قبل در این روستا به ارتفاع زیادی باریده و درختان را پوشانده است؛ این سال ها فقط بر روی کوه هماگ برف می‌بارد و پس از آب شدن، وارد چشمه می‌شود. 

در این روستا نیز امید به رئیس دستگاه قضایی کشور که اقداماتش را از اخبار و رسانه ها دنبال می کنند، افزایش یافته است و بسیاری امیدوارند مبارزه با فساد با شدت بیشتری ادامه داشته باشد و بیت المال برگشت داده شود تا میزان فقر و مشکلات در روستاها کاهش یابد و فرمایش امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در رسیدگی به محرومان بیش از پیش محقق شود.

گفته می شود مرحوم مشهدی ابراهیم یکی‌از خیرین منطقه چندین سال قبل و در زمان حیات شان سه مسافرخانه برای استراحت زائران امامزاده شاه صفی الله (ع)در روستای هماگ و حسینیه ای برای برگزاری مراسمات به ویژه عزاداری حضرت اباعبدا... الحسین(ع) در روستای زرکان احداث کرده است.

دبستان امام رضا (ع) روستای زرکان که در سال ۸۳ و ۸۴ با مشارکت ۱۵ هزار تومانی اهالی ساخت آن آغاز و سپس خیرین وارد گود می شوند و این دبستان که گویا اول مدرسه راهنمایی بوده است، ساخته می شود و از چندسال قبل که سرویس مدارس منطقه حذف شده و دانش آموزان مجبور می شود به شهر و... بروند، تبدیل به دبستان و محل زندگی تنها معلم و مدیر دبستان می شود.

البته این مدرسه که بر روی سکوی بتونی مرتفع قرار دارد، فاقد دیوار است و مدتی قبل نرده فلزی زده اند و آن هم شکسته شده است.

گفته می شود تاکنون چندین دانش آموز افتاده و آسیب دیده اند و از طرفی در زمان تدریس معلم در کلاس، حیوانات هم به دلیل نبود دیوار در دور مدرسه، وارد کلاس ها می شوند که نیاز است دور مدرسه دیوار کشی شود.

 البته مدرسه زمین خالی هم برای بازی و ورزش دانش‌آموزان ندارد. از طرفی دیگر با توجه به اینکه یک روز در هفته این روستا آب دارد و بایستی آب در دو منبع مدرسه برای استفاده دانش آموزان ذخیره سازی شود که کفاف تمام روزهای هفته را نمی دهد و نیاز است حداقل یک منبع آب دیگر اضافه شود تا دانش آموزان شش پایه این مدرسه مشکل آب شرب را در طول هفته نداشته باشند.

دانش آموزان پس از کلاس ششم اگر بخواهند ترک تحصیل نکنند، بایستی برای ادامه تحصیل به سایر مناطق بروند.

عمل به وعده
اسدالله کمالی، یکی دیگر از روستاییان است که در کنار یکی از همولایتی هایش نشسته است و از مسؤولان می خواهند به وعده های شان برای رفع مشکلات روستاییان عمل کنند و مشکل آب، جاده، چشمه ،احداث سد و... در زرکان را برطرف کنند.

توزیع نوشت افزار 
منصور جهانگیری، رئیس هیئت عامل مرکز نیکوکاری سیدالشهداء(ع) بندرعباس نیز که مارا در این بازدید همراهی کرد، اظهار داشت: ۲۸ دانش آموز مدرسه لوازم التحریر و چند دست لباس ورزشی و تعدادی کیف مدرسه داد تا از طریق معلم مدرسه بین دانش آموزان این روستا توزیع شود.

جهانگیری گفت: بیش از ۲۳۰ دانش آموز را تحت پوشش قرار داریم که در هفته های اخیر به آنها نوشت افزار هدیه کرده ایم.

وی اظهار داشت: بیش از ۷۰۰ خانواده ایتام، بی سرپرست و بدسرپرست و نیازمند تحت پوشش این موسسه خیریه قرار دارند و از خدمات معیشتی، درمانی، تحصیلی و... با مشارکت خیرین بهره مند می‌شوند.

گفتنی است، در زمان برگشت از زرکان به سمت بندرعباس در ترافیک ایست بازرسی ۴۰ کیلومتری بندرعباس دقایق زیادی را معطل شدیم که این ترافیک در دو طرف وجود دارد و گاهی تریلرها ساعت ها در انتظار و ترافیک می مانند تا از آن عبور کنند و از این موضوع گلایه مندند و نیاز است متولیان مربوطه برای رفع این مشکل نیز نسخه شفابخش بپیچند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها