محدودیت‌های قانونی از رنگ و بوی اقتصادی مناطق آزاد می‌کاهد



به گزارش صبح ساحل ، به نقل از فارسی ، معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره میزان توسعه مناطق آزاد، گفت: اگرچه مناطق آزاد قدمت چندانی نداشته و حدود ۲۵ سال از زمان تاسیس آنها می گذرد، اما این مناطق به ویژه در شرایط تحریمی ریه‌ها و محل تنفس اقتصاد کشور هستند زیرا به دلیل برخورداری از معافیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری دارند.

مزیت مناطق آزاد در توسعه صادرات غیرنفتی

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجا که مناطق آزاد در نقاط مرزی هستند از نظر صادرات غیر نفتی توجیه اقتصادی دارند از سوی دیگر مدیریت واحد اعمال شده در این مناطق موجب تمرکز در صدور مجوزها، امور اداری، درآمدها و... شده و سردرگمی مردم را به شدت کاهش می‌دهد.

اگرچه مناطق آزاد قدمت چندانی نداشته و حدود ۲۵ سال از زمان تاسیس آنها می گذرد اما این مناطق به ویژه در شرایط تحریمی ریه‌ها و محل تنفس اقتصاد کشور هستند زیرا به دلیل برخورداری از معافیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری دارند

وی اظهار کرد: بر اساس گزارشات رسیده، در کیش میزان رضایتمندی افرادی که در مناطق آزاد زندگی می‌کنند ۳۵ درصد بیش از افرادی است که در سرزمین اصلی به سر می‌برند چرا که این افراد آزادی انتخاب داشته و قوانین خاصی بر مناطق آزاد حاکم است که به رضایتمندی منتهی می شود.

سایه‌های سیاست بین‌المللی به مناطق آزاد تحویل می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سایه‌های سیاست بین‌المللی به مناطق آزاد تحمیل می‌شود، اضافه کرد: تنها بندری که در حال حاضر تحت تحریم آمریکا قرار ندارد، چابهار است که تمامی این عوامل در تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای مناطق آزاد اثرگذار خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: برخی محدودیت‌های قانونی که در حال حاضر در حال اصلاح است، موجب می‌شود رنگ و بوی اقتصادی این مناطق کمتر شود.

وعده‌های اجرایی نشده در مناطق آزاد از جذابیت سرمایه‌گذاری در این مناطق می‌کاهد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی مناطق آزاد در مکان‌هایی تاسیس شده‌اند که مناسب منطقه آزاد نیست، گفت: یکی دیگر از مشکلات مناطق آزاد، وعده‌هایی است که داده می‌شود و به صورت قانون نانوشته است اما با تغییر مدیریت‌ها این وعده‌ها اجرایی نشده و سرمایه‌گذارها دچار آشفتگی و مشکل می‌شوند در نتیجه مناطق آزاد جذابیت و جاذبه خود را از دست می‌دهند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها