فقر و محرومیت، سهم حاشیه‌نشینان از قطب اقتصاد کشور



به گزارش صبح ساحل ، سهم جوانان هرمزگانی از صنایع این استان چقدر است؟ چرا با وجود صنایع ملی و بین‌المللی در این منطقه، بیشتر جوانان بومی آن همچنان بیکار هستند؟ مناطق محروم استان همانند بشاگرد در این صنایع چه جایگاهی دارند؟

چندی پیش که برای تهیه گزارش به بشاگرد رفته بودم، جوانانش همچو سایر مردم هرمزگان در پی جواب این سوال‌ها بودند و پاسخ‌های مسکوت مانده را از مهمترین عوامل گسترده شدن چتر محرومیت بر استان به شمار می‌آوردند.

حقیقت تلخی است هرمزگان غنی که چرخ صنایع بزرگی در آن چرخش دارد معاش مردمش بر پاشنه فقر بچرخد و در رنج باشند. حتی فصل چهارم قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که نسبت به تخصیص سهم ۲۵ درصدی از اشتغال به خانواده معظم شاهد و ایثارگر صراحت دارد اجرا نشود.

بازتاب گزارش‌‌ها

پس از سفر رییس دستگاه قضا به هرمزگان و بیان مشکلات استان بویژه در حوزه بافت‌های فرسوده و مناطق حاشیه‌ای و مشکل ساکنان برای اخذ سند، متولیان موظف شدند در ضرب الاجلی یک ماهه مشکلات این محلات بخصوص در حوزه سند املاک شان تعیین تکلیف کنند.

در همین راستا در سلسله گزارش‌هایی به انعکاس مشکلات حاشیه نشینان بندرعباس پرداختیم و به یاری خدا این روند تداوم خواهد داشت. البته در تهیه گزارش‌ با ساکنان، فعالان اجتماعی، مراکز نیکوکاری، و بسیجیان جهادگر در محلات نیز گفت‌وگو و از محلات بازدید میدانی به عمل آمد.

پس از انتشار این گزارش‌ها و بازتاب‌های گسترده، عده‌ای‌ که منافع خود را در خطر دیدند از کسانی که مشکلات را عنوان کرده‌اند، شاکی شده‌اند که چرا از مشکلات محلات و ناهنجاری‌ها و تخلفاتی که در محله صورت می‌گیرد را بیان کردید.

در واقع جای شاکی و متشاکی عوض شده است. کسانی که امنیت روحی و روانی ساکنان محلات حاشیه‌ای را به خطر انداخته‌اند و بایستی مورد بازخواست قرار بگیرند حال شاکی هستند که چرا از معضلات و تخلفاتی که در این محلات انجام می‌شود رونمایی شده است!؟؟

از این رو نیاز است در راستای سخنان رییس دستگاه قضا مبنی بر رفع مشکلات این مناطق و رویه‌ای که ایشان برای برخورد با مفاسد در حوزه های مختلف دارند، چنین افرادی نیز مورد بازخواست قرار بگیرند و مسیر تداوم تخلفات مسدود شود.

ترس از آوارگی

در ادامه سلسله گزارش‌ها محلات حاشیه‌ای و بافت‌های فرسوده شهر بندرعباس، بار دیگر در گفت‌وگو با ساکنان این مناطق، خواسته‌های شان را جویا شدیم که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت:

ساکنان محله شهناز می گویند: محله آیت ا... غفاری(شهناز) بندرعباس یکی از بافت های فرسوده اصلی شهر بندرعباس است که در دو دهه اخیر، نوسازی در این محله قفل شده که یکی از دلایل اصلی آن محرومیت و فقر بسیاری از خانواده های ساکن در محله است.

از سوی دیگر بیشتر املاک فرسوده محله فاقد سند هستند و به تبع آن از دریافت تسهیلات نوسازی نیز محروم شده‌اند. در چند سال اخیر هم شورای شهر مصوبه‌ای را برای اخذ سند در این محله داشت که نسبت به سایر محلات شهر هزینه ها گران‌تر است.

در این محله بایستی هزینه‌ها به حساب شهرداری و در سایر محلات به حساب راه و شهرسازی واریز شود که این هزینه های سرسام آور باعث شده ساکنان نتوانند برای املاک شان سند بگیرند و بسیاری از سقف و دیوار خانه ها در حال ریزش باشند.

در بارندگی های اخیر نیز تعداد زیادی از خانه ها دچار خسارت شدند و با وضعیت فعلی احتمال ریزش سقف و دیوار سایر خانه های فرسوده نیز دور از انتظار نیست.

خانمی که در ضلع شمال شرقی محله و پشت بانک ملت در یک اتاق ۱۲ متری موروثی با پسر ۹ ساله اش زندگی می کند و هیچ درآمدی نیز ندارد، شب ها با ترس و لرز در زیر سقفی می خوابد که چندل هایش را موریانه خورده و از سقف نیز موریانه‌ها بر کف اتاق می ریزند.

وی که توانایی تعمیر و بازسازی خانه را ندارد از مسئولان و خیرین می خواهد تا خانه اش را بازسازی کنند تا در زیر آوار این خانه فرسوده جان شان را از دست ندهند.

خانم دیگری نیز که در ابتدای کوچه غفار ۱۶ زندگی می کند، هر موقع ابری را در آسمان می بیند دلهره دارد و با هر بارشی، آب باران از سقف و دیوار خانه اش وارد اتاق شده و وسایلش را بطورکامل خیس می کند.

وی می گوید: این خانه اجاره ای است و صاحب‌خانه هم آن را تعمیر نمی کند. خودمان هم توان مالی برای رفتن به خانه ای دیگر نداریم و بیشتر خانه های این محله در حال تخریب شدن هستند.

بیشتر ساکنان به دلیل فقر شدید مالی، حتی توانایی بازسازی خانه ها را ندارند و از مسوولان می خواهند تا خانه بر سر ساکنان خراب نشده اقدامی کنند و تدبیری بیاندیشند.

پرسش از مسوولان

شهابی‌پور شهروند دیگری است که می گوید: از شما می خواهم که گزارشی را از محلاتی مانند اسلام آباد، کوی ملت، ۶۰۰ دستگاه و... تهیه کنید تا واقعیت ها دیده شود. مردم واقعا در محلات مشکل دارند و مسئولان هم در ادوار مختلف برای رفع مشکلات این مناطق اقدامی خاصی نکرده اند.

وی ادامه می‌دهد: سوال اساسی این است در شهری مانند بندرعباس که به قطب اقتصادی کشور معروف است و یکی از مسوولان هم چند سال قبل در بیلبوردهای تبلیغاتی نوشته بود بندرعباس پایتخت اقتصاد ایران و زیرش هم امضاء کرده بود؛ آیا واقعا در پایتخت اقتصاد ایران بایستی محلات اینگونه باشند؟

این شهروند افزود: ساکنان این محلات از کمترین زیرساخت های عمرانی، ورزشی، تفریحی، فرهنگی و... محرومند. این ها نشانه تبعیض خدمات رسانی بین محلات حاشیه ای و روستایی و سایر مناطق نیست؟

وی اظهار داشت: آیا مسوولان این وضعیت را می بینند و اقدام مناسبی انجام نمی دهند یا اینکه هیچ یک از ارگان‌ها در این حوزه مسوولیتی ندارند؟

شهابی‌پور تصریح کرد: ۴۰ سال پیش که بچه بودیم می دیدم که در کوچه ها فاضلاب روان است و الان هم همین وضعیت را دارد؛ تنها تفاوتش این است که آن موقع همه کوچه ها خاکی بود و فاضلاب در آن روان بود و در حال حاضر بیشتر کوچه های خاکی آسفالت شده اند و اما وضعیت فاضلاب چندان تغییری نکرده است.

وی گفت: به دلیل کمبود اماکن ورزشی و تفریحی در محلات، کودکان و نوجوانان مجبورند در همین کوچه های پر از فاضلاب بازی کنند؛ آیا مسوولان حاضرند فرزندان شان در چنین فضایی بازی و تفریح کنند و یا در چنین محلاتی زندگی کنند و یا حتی از این کوچه‌ها عبور کنند؟

 این شهروند ادامه داد: در برخی از این کوچه‌ها به دلیل استعمال و تزریق مواد، سرنگ ها در فاضلاب انداخته شده که بسیار خطرناک است و در محله سنگ کن هم آب از خور وسط محله وارد خانه ها می شود.

در انتظار حضور استاندار، فرماندار و شهردار

یکی از ساکنان محله چاهستانی‌ها هم محوطه بزرگ کنار خیابانی که بخشی از آن آسفالت شده و حدود بیش از هزار متری را نشانم می دهد که فاضلاب در آن جمع شده است و می گوید از بوی تعفن و پشه ها و موش و سگ هایی که در آن می روند، آسایش نداریم و بیش از یک سال این وضعیت را داریم.

وی اظهار داشت: قرار است چند خیابان در محله احداث شود که هنوز هیچ کدام تکمیل نشده و به همین دلیل در چند نقطه محله، نخاله و فاضلاب جمع شده و کوچه های آسفالت شده را هم حفاری کرده اند. هیچ نهادی هم خود را پاسخگو نمی داند.

یکی از ساکنان محله چاهستانی‌ها تصریح کرد: از استاندار، فرماندار و شهردار و مدیرکل راه وشهرسازی و دیگر مسوولان مربوطه می خواهیم که بازدیدی را از این محله داشته باشند و به مردم پاسخ دهند که وعده‌های داده شده کی تحقق خواهد یافت.

وی تکمیل بلوار ۲۴ متری و اتصال محله به شهرک امام رضا(ع) و احداث بلوارهای ۱۶ و ۲۰ متری را از جمله این وعده‌ها برشمرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها