حسین دهلوی، پیشکسوت عرصه موسیقی، درگذشت.



به گزارش صبح ساحل به نقل از ایسنا، سوسن اصلانی ـ نوازنده سنتور، آهنگساز و همسر حسین دهلوی ـ در گفت‌وگویی که سال ۹۶ با ایسنا داشت، یکی از دلایل اصلی بیمارسی آلزایمر همسرش را افسردگی عنوان کرده و گفته بود: «زمانی هم که حال دهلوی بهتر بود از او آنچنان که باید، بهره نبردند. دهلوی به دلیل افسردگی آلزایمر گرفت. او قرار بود رهبری ارکستر ملی را بر عهده بگیرد، اما این قول‌ها در حد حرف بود و انجام نشد که برای او ضربه بدی بود. بعدها او دیگر به دلیل کسالتش نتوانست اثری بسازد.»

زنده‌یاد حسین دهلوی سال ۱۳۰۶ در تهران دیده به جهان گشود. او آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش، معزالدین دهلوی، که از شاگردان علی‌اکبر شهنازی بود، آغاز کرد و در ۹ سالگی با تشویق مادرش به ساز ویلن علاقه‌مند شد.

او دوره اول ویلن را نزد پدرش فراگرفت و سپس دوره دوم (ردیف راست کوک) را نزد ابوالحسن صبا گذراند و به هنرستان موسیقی رفت و سپس به فراگیری علمی موسیقی گرایش پیدا کرد و هارمونی، کنترپوان و اصول آهنگسازی را نزد حسین ناصحی فرا گرفت.

دهلوی در سال ۱۳۳۹ از هنرستان عالی موسیقی در رشته آهنگسازی فارغ‌التحصیل شد. او در دوره هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه‌اندازی و تعدادی از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد.

پس از درگذشت استاد صبا در سال ۱۳۳۶، رهبری این ارکستر که بعدا ارکستر صبا نامیده شد، به دهلوی واگذار شد و شاخه‌های ۲، ۳ و ۴ هم به آن افزوده شد. این ارکسترها از زمان گشایش تلویزیون ایران در سال ۱۳۳۷ به‌صورت هفتگی در تلویزیون به اجرای برنامه پرداختند.

همسر مرحوم حسین دهلوی ـ درباره جزئیات مراسم تشییع این هنرمند گفت: تدارکات برگزاری مراسم تشییع پیکر همسرم از طرف خانه موسیقی و موسسه هنرمندان پیشکسوت انجام می‌شود اما از آنجا که برای برگزاری این مراسم به تعطیلات برخورد کردیم و تا آخر هفته نیز زمان کمی باقی مانده است، به همین دلیل مراسم، یکشنبه هفته آینده ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه از مقابل تالار وحدت برگزار خواهد شد.

او اضافه کرد، مقابل ساختمان تالار وحدت به علت کارهای تعمیراتی بسته است و احتمالا این مراسم از خیابان حافظ انجام می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها