سواحل هرمزگان در انتظار بزرگترین کشتی تفریحی ایران


نویسنده: سامیه طهورنیان

جمعی از خبرنگاران هرمزگان روز دوشنبه از مراحل ساخت اولین کشتی تفریحی ساخت ایران و سایت گردشگری دریایی در اسکله شهید حقانی بندرعباس بازدید کردند.در این بازدید یک‌روزه که از اسکله شهید حقانی شروع شد خبرنگاران در جریان پروژه ساخت سایت تفریحی خورشید مکران و روند طراحی و ساخت اولین کشتی تفریحی یعنی گنجر قرار گرفتند.گردشگری دریایی امروزه یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین صنعت‌های گردشگری داخلی و خارجی به شمار می‌رود که کشورهای بسیاری به دنبال توسعه و بهبود آن هستند.شرق و جنوب اروپا همواره یکی از محبوب‌ترین مناطق برای گردشگری دریایی در جهان محسوب می‌شود. کارائیب، جزایر باهاما، گرند کیمن، مکزیک یا آلاسکا از مشهورترین مقاصد گردشگری دریایی هستند.


ایران نیز با دارا بودن پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی که هفت استان کشور را در برمی‌گیرد یک کشور دریایی محسوب می‌شود. برای استفاده از صنعت گردشگری دریایی، فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات مانند ساخت شناورها و قایق‌های تفریحی، ساخت اسکله‌های تفریحی، پارک‌های دریایی و زیردریایی‌های تفریحی در اولویت قرار دارد. کشورهایی چون امارات متحده عربی و قطر در زمینه گردشگری دریایی سرمایه گذاری‌های هنگفتی کرده‌اند و همواره گردشگران زیادی را به خود جذب نموده‌اند.


در سال‌های گذشته عمان با خرید چندین کروز و اقیانوس پیمای عظیم و با داشتن سواحل بکر و زیبا به جمع مقاصد گردشگری دریایی جهان پیوسته، استان هرمزگان نیز همانند استان هم جوار خود یعنی بوشهر وارد این حوزه شده و با ظرفیت خوبی که در این زمینه دارد می‌تواند یکی از مقاصد مهم توریستی جنوب کشور شود و در کنار آن باعث ایجاد ارزش افزوده و شغل‌های پایدار برای بومیان باشد.


پروژه بزرگ تفریحی گردشگری با نام خورشید مکران با مدیریت مهندس مجید واحدی که دارای مدرک مدیریت گردشگری از آکادمی آکسفورد انگلستان است در سال‌های گذشته کلید خورده است. واحدی با سرمایه شخصی خود و بدون تسهیلات دولتی وارد صنعت گردشگری دریایی شده است.بعد از پایان بازدید از کشتی، نشست خبری در سالن کنفرانس ایزوایکو برگزار شد تا به سؤالات خبرنگاران پاسخ داده شود. مدیرعامل شرکت تعاونی خورشید مکران در نشست خبری گفت: این کشتی بزرگ تفریحی در بهمن ماه امسال به بهره برداری می‌رسد.وی اضافه کرد: کلنگ اجرای این پروژه تقریباً یک سال و سه ماه پیش زده شده و فاز اول پروژه بزرگ تفریحی گردشگری خورشید مکران در بهمن ماه امسال افتتاح و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه پروژه ساخت کشتی مسافری تفریحی حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: تنها بحث دکوراسیون داخلی مانده است که تقریباً 90 درصد آن انجام شده است و در مرحله تست و نصب هستند که در ماه‌های آینده نصب خواهد شد. مجید واحدی افزود : اسکله گردشگری نیز تا 40 روز آینده به مرحله نهایی خواهد رسید و در آن شناورها قادر به پهلوگیری خواهند بود.


واحدی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر برآورد هزینه نهایی پروژه گفت: برای این پروژه تا به الان 27 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است که در واقع این نیمی از هزینه است وهزینه نهایی ساخت آن رقمی نزدیک به 60 میلیارد تومان نیاز می‌باشد.


درخصوص مشخصات کشتی تفریحی نیز عنوان کرد که این کشتی ظرفیت ارائه خدمات به 400 مسافر را دارد و دارای یک آشپزخانه مجهز برای سرو غذا به مدت 15 روز در سه وعده صبحانه، نهار و شام است. همچنین دارای کافی شاپ، اسکله گردشگری، سالن انتظار مجهز به چندین دست مبل، پارک آبی، هشت رستوران که مجموعه غذاها را ارئه می‌دهند، سایت بازی‌های آبی، فروشگاه صنایع دستی، آلاچیق برای صیادی خانواده‌ها، تونل مسقف و مجهز به لوازم برودتی که سالن انتظار را به کشتی وصل می‌کند و پارکینک از بخش‌های مختلف این پروژه است. وی با بیان اینکه هدف ما تشویق مردم و گردشگران استان‌های همجوار به استفاده از ظرفیت و زیبایی‌های جزایر جنوب است، گفت: امیدواریم مجموعه گردشگری خورشید مکران بتواند فرهنگ گردشگری دریایی آن هم در سطوح با کیفیت را برای مردم استان هرمزگان فراهم نماید.وی در ادامه اضافه کرد که قایق پرنده، جت اسکی، قایق‌های تفریحی و ... از دیگر امکانات این مجموعه است. مدیرعامل شرکت تعاونی خورشید مکران، افزود: هم اکنون ۱۱۲ نفر در این پروژه مشغول بکار هستند و قرار است که استخدامی‌ها را به 230 نفر برسانیم و در این پروژه بین 500 تا 600 نفر مشغول به کار خواهند گردید.


وی در مورد مقصدهای کشتی تفریحی نیز اشاره کرد و گفت: جزایر هرمز، لارک، هنگام و قشم، جنگل‌های حرا ازجمله مکان های تفریحی است که گردشگران به آن سفر می‌کنند این برنامه‌ها به صورت هر روزه انجام می پذیرد.


 واحدی ضمن تقدیر از دکتر همتی به خاطر حمایت هایشان از این پروژه فرمود کلنگ این پروژه در سال گذشته توسط استاندار محترم زده شد و هدف ما حمایت از تولیدات بومی در راستای اقتصاد مقاومتی است.مدیر عامل شرکت خورشید مکران در جواب به پرسش یکی از خبرنگاران در رابطه با نوع خدمات دهی در این کشتی و مقایسه ی آن  با نمونه های مشابه در دوبی، گفت :  نوع خدماتی که ما در این کشتی و سایت تفریحی ارائه می دهیم متناسب با نیازها و فرهنگ جامعه و خانواده ایرانی است.  در ادامه نشست خبری «سعید قصمی»، مدیر پروژه ساخت کشتی مسافری تفریحی «گنجر»(عروس دریایی) نیز گفت: ساخت کشتی گنجر که از یکسال قبل آغاز شده که از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است و تنها دکوراسیون شناور باقی مانده که آن هم ظرف دو ماه آینده نصب خواهد شد.همچنین اضافه کرد که فرم پروژه دو بدنه است و طرحی این پروژه کاملاً بومی است و تمامی مراحل ساخت و نصب در مجتمع کشتی سازی فراساحل (ایزویکو) صورت گرفته و تنها ژنراتور و برخی از وسایل آن از خارج وارد شده است. با اینکه تحریم ها تا حدودی بر روی کار ما تاثیر گذاشت و هزینه ها را برای ما دو چندان کرد ، اما چون قطعات از قبل خریداری شده بود مشکل کلانی برای اجرای پروژه نداشتیم.مدیر پروژه ساخت کشتی مسافری تفریحی گنجر در مورد گواهینامه نصب موقت کشتی گفت: پس از نصب سیستم رانش، گواهینامه نهایی کشتی صادر می‌شود.


این کشتی با دستان توانمند مهندسان و طراحان و کارگران ایرانی ساخته شده است و توانسته است قریب به دو میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری کند و همچنین یک تجربه موفق برای سرمایه گذاران و مهندسان ایرانی است که بتوانند خود را در زمینه صنعت گردشگری و ساخت تجهیزات آن مطرح کنند و امیدواریم که بهمن سال جاری مردم هرمزگان چراغ های سواحل خود را از روی این کشتی دیده و یک تجربه خوب از سفرهای دریایی را برای خود ثبت  کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها