2 کتاب در بندرریگ بوشهر رونمایی شد



به گزارش صبح ساحل، کتاب‌های "طعم نهنگ " اثر "محمود بدیه" و " آبان ماه هشتاد " به قلم "حسین پورصفر" روز شنبه در آیینی با عنوان "جغرافیا در ادبیات" در بندر ریگ از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر رونمایی شد.

در این آیین که  به همت خانه جوان بندرریگ و انجمن هوای تازه گناوه در کتابخانه عمومی شهید پولاد بندرریگ در دو بخش برگزار شد، حسین باقری از میهمان ویژه این نشست ادبی گفت: جغرافیا در ادبیات به دو بخش شامل تخیلی و میدانی بوده اما امروزه با گستردگی ادبیات جغرافیای ادبی به یک رشته تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: در ادبیات ایران به بعد زمان و تاریخ بیشتر از بعد مکان پرداخته شده، در حالی‌که امروزه به دلیل رابطه ویژه بین زمان و مکان باعث شده نگاه ویژه‌ای به مکان را در ادبیات  شاهد باشیم.

وی گفت: این نگاه در پیوست با روح زمان و مکان با مولفه‌های مجاورت، دوری و نزدیکی و در ارتباط با قدرت است.

باقری ادامه داد:  اگر نقش فرهنگی مکان‌مند بر داستان حاکم باشد به بررسی جامعه‌شناسانه داستان کمک ویژه‌ای می‌کند، اما  در ادبیات ایران خیلی مکان‌مند برخورد نشده و بیشتر فضای فکری حاکم در آن جغرافیا در داستان متبلور است.

 

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/11/02/3/156730249.jpg

 

وی گفت: یکی از آسیب‌های توجه نکردن به جغرافیا در ادبیات ایران، نگاه انتزاعی به این مقوله است.
باقری، بی‌هویت شدن شهرها را یکی دیگر از توجه نکردن به اقلیم در ادبیات دانست و افزود: هم اینک مرزها بین پوشش، نوع غذا و حتی آیین‌ها  برداشته شده و یا در حال برداشته شدن بوده به‌گونه‌ای که انگار یک پروژه همسان‌سازی در کار است.

وی بیان کرد: درنقطه مقابل این جریان، هر چه شهر سابقه بیشتری داشته باشد یک مقاومتی نیز در برابر این یکسان‌سازی دیده می‌شود.

باقری افزود: در ادبیات مدرن و پست‌مدرن ظرفیت مکانی تاثیر به‌سزایی در پررنگ شدن جغرافیا در آثار دارند و وقتی جغرافیا شکل می‌گیرد که فاکتورها قابل تشخیص باشند.

بندرریگ از توابع شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها